تولید‌کنندگان محتوای تاریخی و ادبی باید از تقاضا به سمت تولید بیایند

کد مطلب: 5811  |  تاريخ: دوشنبه ۱۴ آیان ۱۳۹۷  |  ساعت: ۱۲:۵۰


فخرزاده در گفت‌‌وگو با پایگاه خبری حوزه هنری:

تولید‌کنندگان محتوای تاریخی و ادبی باید از تقاضا به سمت تولید بیایند

مدیر دفتر تاریخ شفاهی حوزه هنری گفت: همه جامعه در جریان تسخیر لانه جاسوسی از این عملکرد حمایت کردند و هیچ گروه سیاسی جز دولت موقت را که اندیشه‌اش خاص بود سراغ ندارم که مخالفتی با این حرکت نشان داده باشد و این نشانه آگاهی است که در سطح جامعه در تمام گروه‌ها وجود داشت.

حجت‌الاسلام سعید فخرزاده، مدیر دفتر تاریخ شفاهی حوزه هنری، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، با بیان اینکه شاید بخش زیادی از وقایعی که در انقلاب اسلامی رخ داده در درون ذهن‌های افرادی است که درگیر این ماجرا بوده‌اند، اظهار کرد: ما یا عادت نداریم جزئیات را مکتوب کنیم و یا اساسا در فرهنگ ما و دستورات سازمانی ما وجود ندارد و اگر این جزئیات ثبت و ضبط می‌شد ما کمتر به تاریخ شفاهی متوصل می‌شدیم.

وی ادامه داد: در مکتوب‌سازی و گزارش‌های سازمانی و اداری درونیات افراد لحاظ نمی‌شود و بیشتر فیزیک بیرونی و شکلی حادثه‌ها نقل می‌شود. به همین دلیل نیاز داریم اتفاقات به شکلی عمیق‌تر تبیین شود.

فخرزاده اظهار داشت: مردم کشورمان 40 سال انقلاب اسلامی را پشت سر گذاشته‌اند و وقایع پیش از انقلاب را هم به یاد دارند و درک کرد‌ه‌اند؛ اگر اطلاعات و تجربیاتی که ماهیت استکبار را به تصویر می‌کشد به‌درستی ثبت و ضبط شود، قطعا نسل امروز ما خیلی راحت‌تر و درست‌تر می‌تواند تصمیم بگیرد و تحلیل کند. همان‌طور که نسل جوان کشورمان در دوران انقلاب اسلامی درست تصمیم گرفتند و سفارت آمریکا را که لانه جاسوسی این کشور بود تسخیر کردند؛ جایی که آمریکایی‌ها تمام جریانات ضد انقلاب را هدایت و شاه را حمایت می‌کردند. همه این‌ها برای نسل جوان کاملا مشخص بود. نسل جوان اتفاقی را رقم زدند که کمتر از انقلاب اسلامی نبود و آن‌ها با تسخیر لانه جاسوسی انقلاب دوم را شکل دادند.

مدیر دفتر تاریخ شفاهی حوزه هنری با تاکید بر اینکه نسل جوان و دانشجویان کشورمان که نسلی موثر در جریان انقلاب اسلامی بود، در سال 58 هوشمندانه تصمیم گرفتند و عمل کردند، گفت: همه جامعه در جریان تسخیر لانه جاسوسی از این عملکرد حمایت کردند و هیچ گروه سیاسی جز دولت موقت را که اندیشه‌اش خاص بود سراغ ندارم که مخالفتی با این حرکت نشان داده باشد و این نشانه آگاهی است که در سطح جامعه در تمام گروه‌ها وجود داشت. حال اگر اطلاعات مناسب و درست را در اختیار نسل امروز قرار دهیم، هوشمندانه‌تر از نسل‌های گذشته و بهتر و ظریف‌تر می‌تواند عمل کند و در مقابل قدرت‌های بزرگ عرض اندام کند و نسبت به حرکت‌های آن‌ها عکس‌العمل نشان دهد.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی و ادبی کشورمان در جهت انتقال تجربیات دوران انقلاب اسلامی به نسل امروز در شأن جریانات و حوادث انقلاب نبوده است، اظهار کرد: البته باید اعتراف کنم کارهای قابل توجهی صورت گرفته است. اما با این هجمه‌ای که در جریان است، این فعالیت‌ها مانند قطره‌ای در برابر جریان مواج اطلاعات علیه کشورمان است.

فخرزاده افزود: در ادبیات دینی کلمه‌ای به نام «بلغ» داریم. یعنی مطلبی را به زیبایی بیان کنیم، به مخاطب برسانیم و مخاطب آن مطلب را فهم کند. پس ما چند کار باید انجام دهیم. نخست موضوعی را تدوین کنیم و پس از آن به شیوه‌های مختلف به مخاطب برسانیم و همچنین به گونه‌ای تدوین و تنظیم شود که مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار کند. متاسفانه بخش‌های مختلف فرهنگی کشور مجزا از هم کار می‌کنند و به طور مثال انتشارات روند خاص خود را دارد و تولیدکنندگان هم شکل خاص خود را دارند.

این شخصیت فرهنگی و پژوهشگر تصریح کرد: متاسفانه در فضای ادبی و فرهنگی عادت به نظرسنجی نداریم و به جای مخاطب تصمیم می‌گیریم و حاضر نیستیم نسبت به سلیقه، علاقه و ذهنیت مخاطب خود را تنظیم کنیم. در کتاب «کوکاکولا» خوانده‌ام که حتی برای رنگ این محصول، نوع مزه، میزان شیرینی و تمام جزئیات تحقیقات گسترده‌ای انجام داده‌اند و به همین دلیل بیش از یکصد سال است که این برند ماندگار است. اگر می‌خواهیم کالای فرهنگی تولید کنیم، قطعا باید این فرایند را مدنظر قرار دهیم و سلیقه مخاطب را در نظر بگیریم. تولید‌کنندگان محتوای تاریخی و ادبی باید از تقاضا به سمت تولید بیایند، نه اینکه ابتدا تولید کنند و بعد به دنبال مخاطب آن بگردند.

وی عنوان کرد: حرف‌های خوبی برای گفتن داریم و از استدلال و منطق درستی در آثارمان برای تمام مخاطبان جهانی برخورداریم. دنیا هم تشنه است که حرف‌های ایرانی را که 40 سال است مقاومت می‌کند بشنود. برای انتقال این فرهنگ، باید به شیوه جهادی عمل کنیم و با ساختار اداری، پوسیده و قدیمی نمی‌توانیم به هدفمان برسیم و باید به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی نگاه انقلابی و جهادی داشته باشیم.

انتهای پیام/


http://www.ebarat.enews.ir/content/news/5811/تولید‌کنندگان محتوای تاریخی و ادبی باید از تقاضا به سمت تولید بیایند

چاپ خبر