شنبه 23 آذر 1398

همایش ملی نکوداشت استاد ابوالفضل زرویی نصرآباد در یزد برگزار شد

همایش ملی نکوداشت استاد ابوالفضل زرویی نصرآباد
    -     کد خبر: 9914
    -     تاريخ انتشار : 1398/9/9|17:14
سرویس : استانها
همزمان با سالگرد درگذشت زنده‌یاد ابوالفضل زرویی نصرآباد همایش ملی نکوداشت این چهره نامدار و بلند آوازه طنز معاصر ایران با حضور شخصیت‌های علمی و ادبی کشور، طنزپردازان و اهالی فرهنگ و ادب در دانشگاه یزد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، همایش ملی بزرگداشت استاد ابوالفضل زرویی نصرآباد به پاس  خدمات ارزنده وی به فرهنگ و ادب پارسی به‌ویژه طنز، با حضور رئیس دانشگاه یزد، محمد زرویی نصرآباد مدیرعامل مؤسسه فرهنگی و هنری سپهر سوره هنر، ناصر فیض مدیر دفتر طنز حوزه هنری کشور، کوچک‌زاده رئیس حوزه هنری یزد و تعدادی از مسئولان فرهنگی استان و همچنین چهره‌های علمی و ادبی کشور، استادان، پژوهشگران، نویسندگان، شاعران، طنزپردازان، دانشجویان و جمع كثیری از دوستداران شعر و ادب در دانشگاه یزد برگزار شد.

در آغاز این همایش كه با حضور گسترده دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی همراه بود، سخنرانان با تبیین وجوه شخصیت ادبی، پژوهشی و اجرایی استاد ابوالفضل زرویی نصرآباد به تحلیل و بررسی آثار طنز و خدمات ارزنده فرهنگی، ادبی و پژوهشی وی پرداختند.

در این همایش همچنین مقالات تحقیقی و پژوهشی در زمینه وجوه علمی، ادبی و آثار این چهره سرشناس طنز و ادبیات ایران با هدف ترویج و تقویت طنز فاخر ارائه شد.

طنزپردازان جوان راه ابوالفضل زرویی نصرآباد را با قوت ادامه دهند

در این همایش دکتر قاسم برید لقمانی رئیس دانشگاه یزد از ابوالفضل زرویی نصرآباد به عنوان برترین شاعر طنزسرای پس از انقلاب یاد کرد و با گرامیداشت یاد و خاطره این ادیب طنزپرداز گفت: بیان دردهای جامعه به زبان طنز تأثیرگذاری خاصی دارد و کاری که طنزپرداز انجام می‌دهد کار ساده‌ای نیست.

وی افزود: شاعران و طنزنویسان جوان باید راه زرویی نصرآباد را ادامه دهند تا این مسیر با قوت و شدت ادامه پیدا کند.

جدی کردن مسئله اجرای طنز در حضور مخاطب و قبولاندن طنز به جامعه دانشگاهی ره آورد خاص زرویی نصرآباد است

دکتر اسماعیل امینی مدرس دانشگاه و طنزپژوه هم در این مراسم گفت: طنز فاخر و جدی، خادم فرهنگ و انسانیت است و به زبان و بلاغت اهمیت می‌دهد، چون می‌خواهد کار هنری انجام دهد و زیبایی و نگاه فرازمند انسانی را جایگزین شتاب‌زدگی و تفریح و تمسخر کند.

وی با بیان اینکه بزرگان طنز ایران از گذشته‌های دور تاکنون به گونه‌ها و ابزارهای مختلف، طنز متکی بر اندیشه انسانی را رواج داده‌اند، ادامه داد: ابوالفضل زرویی نصرآباد نیز بخشی از این سلسله بزرگ است.

این مدرس دانشگاه افزود: زرویی نصرآباد با هوشمندی متوجه می‌شود که چاره ستیزه‌ها، جدال‌ها و مرزبندی میان انسان‌ها این نیست که ما یک طرف بایستیم و به طرف مقابل تیر استهزاء و خشم و تمسخر پرتاب کنیم. این درسی بود که از بزرگان این عرصه به‌ویژه استاد ابوالقاسم حالت، منوچهر احترامی و کیومرث صابری فومنی(گل آقا)  یاد گرفته بود.

امینی با اشاره به دو ره‌آورد خاص و ویژه در کارهای زرویی نصرآباد که او را متمایز کرده گفت: یکی جدی کردن مسئله اجرای طنز در حضور مخاطبان مانند اجرای زنده و حضوری طنز از طریق شب‌های شعر طنز «در حلقه رندان» که پیش از آن رایج نبود و غالبا به صورت طنز مطبوعاتی و کتاب عرضه می‌شد و دیگری قبولاندن طنز به جامعه دانشگاهی که طنز هم جدی است و می‌تواند موضوع درسی، مطالعه و پژوهش قرار گیرد.

وی در همین رابطه اظهار کرد: کار بزرگی که زرویی انجام داد این بود که سرِ شوخی را در دانشگاه باز کرد و الان کار طنز و طنزپردازی در دانشگاه دستِ‌کم نیست. امروز در بعضی دانشگاه‌ها واحد اختیاری دارند و ادبیات طنز به عنوان یکی از گرایش‌های دوره ارشد طراحی شده است. حتی خوشبختانه در کتاب‌های فارسی عمومی در بخشی از کتاب‌ها فصلی به ادبیات طنز اختصاص داده شده است.

این طنزپژوه ادامه داد: امروز به دلیل جدی شدن ماجرای طنزنویسی بسیاری از اهل قلم به طور تخصصی فقط در زمینه طنز فعالیت می‌کنند، کاری که قبلا رایج نبود.

امینی تصریح کرد: غیر از آثار فاخر زرویی نصرآباد، برکات دو بنیان محکمی که بر اثر تلاش‌ها و همت وی گذاشته شده برای فرهنگ و ادبیات ایران زمین ماندگار خواهد بود.

نقیضه‌نویسی و قطعه‌قطعه نویسی دو ویژگی عمده زرویی نصرآباد

حسن میرعابدینی پژوهشگر ادبیات داستانی هم از منظر روایت‌شناسی به تحلیل آثار منثور روایی زرویی نصرآباد پرداخت و در ادامه این مبحث گفت: طنزنویس وظیفه دشواری را در پیش گرفته و آن نشاندن لبخند بر لب مردم در روزگار سخت است. اما موقعی کارش تمام می‌شود که فقط به خنداندن اکتفا نکند، باید با نگاه انتقادی به افشای معایب و کج‌روی‌های جامعه و انسان‌ها بپردازد و نوک قلمش را تیزتر کند.

وی با بیان اینکه طنزنویسان در مشاهده حماقت‌ها و شرارت‌های بشر تیزبین‌تر از دیگران هستند افزود: طنزنویس برای اینکه به مقصودش برسد شیوه‌های مختلفی را در پیش می‌گیرد که یکی از آن‌ها نقیضه‌پردازی یا (پارودی) که یک نوع نظیره‌گویی و تقلید اغراق‌آمیز و توام با شوخی از ژانرهای به اصطلاح جدی است.

این منتقد ادبی با اشاره به این که در گذشته خانه و پایگاه طنزنویسان، مطبوعات بوده است بیان کرد: در دوره‌هایی که فضای سیاسی بازتر بوده مطبوعات امکان سخن‌گویی بیشتری داشته‌اند و انتقادهای اجتماعی تند و تیزتری مطرح می‌کردند و در مواردی که فضا بسته‌تر بوده طنزپرداز نیز پوشیده‌گو تر می‌شده است.

میرعابدینی با بیان اینکه زرویی نصرآباد پرورده فضای مطبوعات پس از انقلاب است، یکی از ویژگی‌های او را آشنایی با ادبیات کلاسیک فارسی و تحقیق در تاریخ طنز ایران برشمرد و گفت: زرویی راه‌های رفته را می‌شناخت و سعی می‌کرد راه‌های جدیدی را ابداع کند. او از زمانی به شهرت رسید که ستون طنز منثور خودش را با نام مستعار «ملانصرالدین» در نشریه (گل آقا) شروع کرد.

وی ادامه داد: زرویی با «تذکره المقامات» یک شیوه طنزنویسی و یک نوع نقیضه‌پردازی یا پارودی‌نویسی را آغاز کرد و ادامه داد که گذشته از ارزش طنزآمیز و مطبوعاتی که برای روزگار خودش داشت برای آیندگان هم به یادگار مانده است. «خاطرات حسنعلی خان مستوفی» یکی دیگر از آثار اوست که به شکل نقیضه‌گویی زندگی‌نامه‌ای را پدید آورده است. زرویی در این کتاب رمان واره، نقیضه‌ای از فرم زندگی‌نامه که فرم جدی است خلق می‌کند و از جمله ویژگی‌های آن قرار دادن شخصیت اثر در موقعیت‌های طنزآمیز و بخشیدن لحن خاصی است که خواننده از پس این لحن، صدای خنده طنزنویس را با حماقت‌ها، خودبزرگ‌بینی‌ها و ریاکاری‌های بشر می‌شنود. در زندگی‎نامه یا خود زندگی‌نامه به مستندات توجه می‌شود ولی در این کتاب چنین اتفاقی نمی‌افتد چون تخیلی است.

این کارشناس با بیان این که طنزنویس با نگاهی مدرن و متفاوت به مسائل و پیرامون خود می‌نگرد اظهار کرد: طنز فقط این نیست که ما را به خنده بیندازد، طنز در جور دیگر دیدن نمود پیدا می‌کند.

میرعابدینی با اشاره به کتاب «غلاغه به خونش نرسید» دیگر اثر زرویی بیان کرد: این کتاب شامل مجموعه حکایت‌های کوتاه است که در آن هم زرویی همان فرم نقیضه‌پردازی را به کار می‌گیرد.

وی پارودی‌نویسی (نقیضه‌نویسی) و قطعه‌قطعه نویسی را دو ویژگی عمده این طنزنویس برجسته برشمرد و گفت: او هفته به هفته در مطبوعات می‌نوشت و آن را پیش می‌برد. حکایت‌های محاوره‌ای و عامیانه قدیم را با گنجاندن محتوای جدید و مدرن باز آفرینی می‌کرد و با کلیشه شکنی از نقش تکراری شخصیت‌های حکایت عامه پرداخت تازه‌ای از آنها ارائه داده است.

آثار ابوالفضل زرویی نصرآباد طنز فاخر و بااسلوب است

دکتر بهرام پروین گنابادی(پژوهشگر، نویسنده و منتقد ادبی) هم با بیان این که یکی از هنرهای زرویی نصرآباد گشودن در طنز به دانشگاه بود گفت: ما تقریبا 800 سال شعر اِخوانی داریم، اما جدی گرفته نمی‌شده و به شکل خاصی در پایان دیوان‌ها می‌آمده است. در اخوانیات شاعر می‌توانسته حرف دلش را بزند و ما در اخوانیات شاعران گذشته، زندگی خصوصی آنها و مسائل اجتماعی آن دوران را پیدا می‌کنیم.

وی افزود: زرویی نصرآباد علاوه بر ذوق، هنر و استعداد در زمینه سنت‎‌های اخوانیات، استقبال و تطور و نقیضه پردازی شناخت آگاهانه داشت و در آثارش آگاهانه به هنرنمایی پرداخته است.

این پژوهشگر با بیان اینکه مرحوم زرویی در زمینه طنز مطبوعاتی بسیار باهوش و موفق بود اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های طنز مطبوعاتی سرعت عمل است که با هوش هیجانی ارتباط دارد.

وی خاطرنشان کرد: در آینده نیز از آثار ابوالفضل زرویی نصرآباد به عنوان طنز فاخر با نوآوری‌های دقیق و عمیق و طنز به اسلوب یعنی طنزی که ادامه دهنده سنت‌های قبلی است یاد خواهد شد.

وی در پایان با بیان اینکه یزدی‌ها با تمام سختی‌ها و دشواری‌ها هر سال سعی می‌کنند برای یکی از بزرگان و مفاخر خود بزرگداشت برگزار کنند گفت: در واقع هر بزرگداشتی به وجود آوردن و انباشت سرمایه نمادین فرهنگی است.

مجید بهره‌ور دکترای زبان و ادبیات فارسی دیگر سخنران این همایش بود که به نقیضه‎های استاد زرویی نصرآباد اشاره کرد و خلق آثاری با چاشنی شوخ طبعی و هزل‌آمیز در قالب‌های مختلف از روی روایت‌ها، خودنوشت‌ها، زندگی‌نامه و سفرنامه را از جمله توانایی‎های این طنز پرداز شهیر کشورمان عنوان کرد.

دکتر مجید پویان دبیر علمی همایش هم ضمن قدردانی از همکاری حوزه هنری استان یزد و دفتر طنز حوزه هنری کشور و سایر نهادهای فرهنگی هنری استان در برگزاری این همایش به برخی شیرین کاری‌های زرویی در آثارش از جمله تذکره المقامات، رفوزه‌ها و افسانه‌های امروزی اشاره کرد و گفت: زرویی در زمینه طنزنویسی یک نابغه بود.

برگزاری شب شعر یاد استاد(ویژه برنامه محفل طنز قندشکن) با موضوع اخوانیه‌ای برای ابوالفضل زرویی نصرآباد با حضور چهره‌های برجسته طنز و ادبیات کشور و اهالی فرهنگ و ادب در تالار دکتر جلیل شاهی دانشگاه یزد، برگزاری نشست‌های تخصصی درباره تجربه‌های طنزسرایی و طنزنویسی، برگزاری کارگاه‌های مبانی طنز مطبوعاتی و مبانی داستان کوتاه طنز با حضور استادان برجسته کشوری از جمله برنامه‌های این همایش سه روزه بود.

همایش ملی نکوداشت زنده‌یاد ابوالفضل زرویی نصرآباد همزمان با سالگرد درگذشت این شاعر، نویسنده، پژوهشگر و طنزپرداز برجسته یزدی به همت دانشگاه یزد، دفتر طنز حوزه هنری کشور، حوزه هنری استان یزد و همکاری نهادهای علمی، فرهنگی و هنری استان از 6 تا 8 آذر در دانشگاه یزد برگزار شد.

ابوالفضل زرویی نصرآباد پایه‌گذار دفتر طنز حوزه هنری کشور و بنیان‌گذار نخستین شب شعر طنز در ایران با عنوان «در حلقه رندان» و صاحب آثار متعدد در حوزه ادبیات و طنز بود که 10 آذرماه 1397 در سن 49 سالگی به دلیل عارضه قلبی در احمد آباد مستوفی تهران چشم از جهان فرو بست و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/

 

سایر تصاویر

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال