پنج شنبه 23 آیان 1398
دبیر هنری دوازدهمین سوگواره هنر عاشورایی:

هنرمندان جوان و خلاق فضای هنری مذهبی جامعه را قوام می‌بخشند

علی وزیریان
    -     کد خبر: 9528
    -     تاريخ انتشار : 1398/7/20|12:55
علی وزیریان دبیر هنری دوازدهمین سوگواره هنر عاشورایی با اعلام خبر پایان داوری این رویداد حوزه تجسمی گفت: این نمایشگاه‌ها نیستند که هنرمندان مستعد و جوان را جذب می‌کنند بلکه این جوانان هنرمند، با انگیزه و خلاق‌اند که با آثار خود فضای هنری مذهبی جامعه را قوام می‌دهند و پررنگ می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، علی وزیریان دبیر هنری دوازدهمین سوگواره هنر عاشورایی با اشاره به تعداد آثار راه یافته به این سوگواره بیان کرد: تعداد آثار ثبت شده در دبیرخانه بیش از 2500 اثر است که از 755 شرکت‌کننده به دبیرخانه رسیده است. در بخش پوستر 571 اثر، در بخش تصویرسازی 159 اثر، در بخش عکس 1699 قطعه و در بخش نقاشی 111 اثر متقاضی شرکت در این رویداد بودند و استان تهران بیشترین تعداد شرکت کننده را به خود اختصاص داد.

وی با اعلام خبر پایان داوری ادامه داد: در حال حاضر جلسات انتخاب آثار و داوری طبق برنامه‌ریزی برگزار شده است. همچنین در همه بخش‌ها حدود 150 اثر در نمایشگاه سوگواره شرکت خواهند کرد. لازم به ذکر است که این بخش اولین تجربه خود را در سوگواره هنر عاشورایی تجربه می‌کند و استقبال بسیار خوبی از آن صورت گرفته است.

وزیریان با ارزیابی سطح کیفی آثار و کمیت آن‌ها در مقایسه با دوره‌های گذشته گفت: بیش از یک دهه از اولین دوره برگزاری سوگواره هنر عاشورایی می­‌گذرد. در گذشته نمایشگاه صرفا به طراحی پوسترهای عاشورایی اختصاص داشت و در طول سال‌های قبل، این سوگواره فراز و نشیب بسیار داشته است. چند روز پیش وقتی کاتالوگ دوره یازدهم را مرور می­‌کردیم به روشنی پیدا بود که نمایشگاه حاضر از منظر کیفی و کمی حرکت صعودی و پربارتری را نسبت به دوره قبل دارد؛ اگرچه هنوز از آنچه باید باشد، فاصله بسیار دارد.

دبیر سوگواره هنر عاشورایی درباره میزان تاثیرگذاری سوگواره‌ها بر جذب هنرمندان مستعد، جوان و کوشا خاطرنشان کرد: برپایی نمایشگاه هایی با موضوعات عاشورایی و اربعین خیلی متفاوت و دشوارتر از نمایشگاه‌هایی است که غالبا در فضای هنری امروز جامعه برگزار می‌شوند. اولین تفاوت اینکه هنرمند پا در راهی می­‌گذارد که سابقه بصری آن به شکل امروزی به طور عمده پس از انقلاب و دقیق‌تر به دو ده قبل باز می­‌گردد، اگرچه ممکن است ریشه‌های بصری و سنتی قدیمی داشته باشد. بنابراین الگوها بسیار محدود و رسیدن به قالب‌های درخور این معنا دشوار است اما ناممکن نیست.

وی ادامه داد: با توجه به این نکته می­‌بینیم که این گونه رویدادها رفته رفته در کنار مردم حرکت می­‌کند و البته برگزاری نمایشگاه هم تاثیر خود را گذاشته است. متاسفانه در غالب اتفاق‌های هنری کشور محمل مناسبی برای پرداختن و توجه به هنر مذهبی دیده نمی‌شود؛ اگرچه عده ای شعار آن را می‌­دهند و هرچه هست بیشتر به همت هنرمندان پیر و جوانی است که دغدغه این موضوع و معنا را دارند. باید حواسمان باشد این نمایشگاه‌ها نیستند که هنرمندان مستعد و جوان را جذب می‌کنند بلکه این جوانان هنرمند با انگیزه و خلاق‌اند که با آثار خود فضای هنری مذهبی جامعه را قوام می­‌دهند و پر رنگ می‌کنند.

وزیریان در پاسخ به این که آیا تداوم برگزاری سوگواره هنر عاشورایی در دوره‌های متوالی موفقیت و پیشرفت آن را تضمین کرده است، توضیح داد: استمرار و زنده نگه داشتن اینگونه رویدادهای هنری و مذهبی کمترین کاری است که برگزار کنندگان توفیق انجام آن را دارند که اگر با حمایت جدی آن‌ها بستری برای خلق و ارائه این گونه آثار فراهم شود، سهیم شدن در ثواب و نوعی باقیات صالحات به همراه دارد و بی‌شک همین ثواب ضمانت صواب بودن کار است.

وی با ارزیابی کارگاه‌های آموزشی برگزار شده در استان‌های مختلف کشور قبل از برگزاری سوگواره عنوان کرد: کارگاه­‌های دوازدهمین سوگواره هنر عاشورایی در سه رشته در یازده استان برگزار شد که اشتیاق برگزاری و استقبال از آنها بسیار گرم و پر تحرک و منشا اثر بود و ان شاءالله قرار است ادامه داشته باشد و محدود به مناسبت‌ها نشود. البته پیش‌بینی برای تولید آثار بیش از این بود که حاصل شد اما با توجه به فشردگی زمان همین مقدار هم کم نبود. این گونه کارگاه‌ها در واقع جور لنگ بودن سیستم آموزش هنری کشور را می­‌کشند و طبیعی است که برگزاری شتاب‌زده و موردی حاصلی ندارد مگر اینکه اراده ای جدی برای استمرارش وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال