دوشنبه 27 آیان 1398
در آیین جشن بازگشایی مدارس مطرح شد؛

ناظری: بازی‌های کامپیوتری عمدتا فردگرا و مروج خشونت هستند/ نوجوانی، گام نخست استقلال و استدلال

حجت الله ناظری
    -     کد خبر: 9264
    -     تاريخ انتشار : 1398/6/31|12:33
سرپرست حوزه هنری کودک و نوجوان در آیین جشن بازگشایی مدارس به انتقاد از بی‌توجهی نسبت به بازی‌های غیرمتناسب با سن بچه‌ها اشاره کرد و گفت: بازی‌های کامپیوتری عمدتا مروج فردگرایی و خشونت هستند.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، حجت‌الله ناظری در آیین جشن بازگشایی مدارس، صبح امروز در دبیرستان جابربن حیان در غرب تهران گفت: بر اساس مطالعات و پژوهش‌های علمی، موفقیت بچه‌ها آن‌گونه که فکر می‌کنیم ربطی به عواملی مانند امکانات، تعداد کتاب‌های کتابخانه، سرانه دانش‌آموزان، طول و عرض مدارس و ...ندارد.

وی با اشاره به نتایج نظرسنجی‌ها گفت: آمارها می‌گویند که ۷۱ درصد دانش‌آموزان موفق، مهم‌ترین علت موفقیتشان را در نحوه تدریس معلمان ذکر کرده اند؛ حالا شما دانش‌آموزان دبیرستانی هستید که برای ارائه بهترین آموزش، باید از معلمانتان بخواهید و مطالبه‌گر باشید.

سرپرست حوزه هنری کودک و نوجوان افزود: عوامل دیگری که در این تحقیق به آن اشاره شده، عبارت است از علاقه دانش‌آموزان به پیشرفت، تصور دانش‌آموزان از مدرسه به صورت مجموعه ای هدفدار و منسجم، انجام تکالیف در منازل، و ارائه بازتاب‌های مناسب به عملکرد بچه‌ها.

ناظری در ادامه به موضوع بازی‌های کامپیوتری اشاره کرد و با بیان این مطلب که یکی از موضوعاتی که با سن شما گره خورده، همین بازی‌هاست، گفت: باز هم به سراغ پژوهش‌ها برویم؛ نتایج تحقیقات گوناگون نشان می‌دهد که بیشترین علاقه‌مندی نوجوانان ۱۳ و ۱۴ ساله، به بازی‌هایی بوده که در آن خشونت، تخیل و فعالیت‌های رزمی برجسته بوده است. نوجوانان ناخودآگاه به این بازی‌ها گرایش دارند و این اقتضای سن شماست.

وی با تاکید بر این مطلب که بازی‌ها حتما باید متناسب با سن نوجوانان باشد، گفت: اما باید تاکید کنم که ضروری است دو نکته را مورد توجه ویژه قرار دهیم؛ اول اینکه همه این بازی‌های رزمی و خشونت‌آمیز، شخصیت‌هایشان به نوعی طراحی شده‌ که به صورت فردی و مستقل کار را پیش می‌برند. یعنی شخص‌محور هستند و قهرمان، داستان را خودش پیش می‌برد.

سرپرست حوزه هنری کودک و نوجوان تصریح کرد: این بازی‌ها باعث می‌شود که روحیه فردگرایی در نوجوان شکل بگیرد و تقویت شود، یعنی فرد مهم شود نه جمع.

ناظری اضافه کرد: این در حالی است که ما در نهاد مدرسه تاکید بر جمع و کارهای گروهی داریم؛ مدرسه نهادی است که همه با هم می‌خواهند اهدافی را ترسیم کنند و با کمک هم اهداف را پیش ببرند.

وی گفت: اما آسیب دوم این است که با توجه به شخصیت‌پردازی و هم‌ذات پنداری، روحیه پرخاشگری را در شما به مرور افزایش می‌دهد.

ناظری افزود: این شخصیت‌ها با واکنش‌هایی که نسبت به اطراف خود نشان می‌دهند و داستان را پیش می‌برند، شخصیت شما را پرخاشگر می‌کنند که این موضوع نکته خطرناکی است و به مرور در روحیه شما اثر می‌گذارد.

سرپرست حوزه هنری کودک و نوجوان خطاب به دانش‌آموزان گفت: بسیاری از این بازی‌ها مربوط به گروه سنی شما نیست و شما باید به این موضوعات توجه کنید. نمی‌گویم بازی نکنید، اما اینکه بازی‌ها متناسب با سن شما باشد خیلی مهم است.

ناظری در ادامه با اشاره به اینکه دبیرستان سنی است که نوجوانان باید تجربه‌گرا شوند و با استدلال و هدف‌گذاری به مسائل بنگرند، به بیان خاطره ای پرداخت و گفت: اولین تجربه جدی نوجوانی من، مربوط به خرید لوازم‌التحریر از بازار و فروش آنها با همراهی و هدایت پدرم بود. حالا به همه شما می‌گویم که به کلاس هفتم خوش آمدید.

وی اضافه کرد: شما از دوره ابتدایی جدا شدید و باید کم کم روی پای خودتان بایستید و مسائل و مشکلاتتان را خودتان حل کنید.

سرپرست حوزه هنری کودک و نوجوان با طرح سوالی ادامه داد: چرا نهاد مدرسه را بعد از نهاد خانواده به عنوان مهم‌ترین نهادی که نقش اجتماعی بچه‌ها را پررنگ‌تر می‌کند می‌شناسند؟ دو دلیل مهم دارد؛ دلیل اول اینکه مدرسه شما را از خودمحوری های کودکانه دور می‌کند. هر خواستن شما باید با تفکر و بیان دلیل و استدلال باشد.

وی افزود: دلیل دوم اینکه مدرسه به نوعی رابط شما از خانواده به جامعه می‌شود؛ حالا شما باید برای همه مسائلتان استدلال منطقی داشته باشید. در آن صورت است که درخواست شما قابل پذیرش است؛ این یعنی وارد اجتماع شدن.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال