پنج شنبه 21 آذر 1398
علی رسول‌زاده در نشستی درباره «گزارشگاه نقاشی قهوه‌خانه»:

دادگاه میکونوس هیچ‌کدام از تعهدنامه‌های بین‌المللی را رعایت نکرده است

نشست تخصصی کتاب نقاشی قهوه خانه ای
    -     کد خبر: 8735
    -     تاريخ انتشار : 1398/5/15|20:06
وکیل پایه یک دادگستری درباره ابعاد پرونده میکونوس گفت: دادگاه میکونوس در ابعاد و زوایای مختلف با عدالت سنخیتی ندارد و متاسفانه هیچ‌کدام از تعهدنامه‌های بین‌المللی از جمله منشور حقوق سازمان ملل در آن رعایت نشده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، نشست تخصصی حقوقی با حضور علی رسول‌زاده وکیل پایه یک دادگستری و متخصص حقوق خصوصی در حاشیه گزارشگاه کتاب «نقاشی قهوه‌خانه» نوشته محسن کاظمی عصر روز ۱۵ مردادماه در گالری ابوالفضل عالی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، محسن کاظمی پژوهشگر و نویسنده درباره کتاب نقاشی قهوه‌خانه گفت: مجموعه اتفافاتی که در موضوع پرونده میکونوس رخ داده و مطالبی را که در این کتاب گردآوری شده است می‌توان از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داد، جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی، روان‌شناسی و انسان‌شناسی از زوایای مشهوری هستند که می‌توان از دریچه آن‌ها اتفاقات رخ داده درباره کاظم دارابی را بررسی کرد، اما یکی از مهم‌ترین ابعاد نگاه به این پرونده زاویه حقوقی است، یک اتفاقی در کشور آلمان رخ داده و اتهامات بسیاری نیز به جمهوری اسلامی ایران، کاظم دارابی و شخصیت‌های دیگر وارد شده است. از همین رو از علی رسول‌‌زاده متخصص حقوق بین‌‌المللی دعوت کرده‌ایم در این نشست پرونده دادگاه میکونوس را از دیدگاه حقوقی مورد بررسی قرار دهند.

علی رسول‌زاده، وکیل پایه یک دادگستری و مختصص حقوق خصوصی، درباره کتاب نقاشی قهوه‌خانه گفت: زمانی که این کتاب به دستم رسید با دیدن نام محسن کاظمی دریافتم که این کتاب همانند کتاب‌های عزت شاهی، احمد احمد و سایر آثار این پژوهشگر یک اثر ماندگار و اثرگذار خواهد بود. ما در میان کتاب‌های ثبت شده در حوزه تاریخ سیاسی و تاریخ شفاهی ایران کتابی مانند نقاشی قهوه‌خانه کم داشتیم، از طرفی هیچ کدام از کتاب‌های محسن کاظمی همانند کتاب آخر ایشان یعنی نقاشی قهوه‌خانه این‌چنین دارای اسناد و مدارک بسیار نیست.

وی ادامه داد: سیستم حقوقی کشور آلمان همانند سیستم حقوقی ایران بر اساس متن قانون از نوع رومی-ژرمنی است، به همین دلیل شباهت‌هایی میان شیوه بررسی، دادگاه رسیدگی و نتیجه نهایی وجود دارد. در تاریخ 17 سپتامبر 1992 تروری در یک کافه رستوران به نام میکونوس در برلین آلمان رخ می‌دهد که در آن سه نفر کشته می‌شوند، به دلیل برخی ابعاد سیاسی دستگاه‌های اطلاعاتی غرب، سازمان منافقین، سلطنت‌طلب‌ها و دشمنان جمهوری اسلامی همه تلاش خود را به کار می‌گیرند تا جمهوری اسلامی را در این دادگاه متهم کنند، این پرونده بسیار طولانی می‌شود و نزدیک به 300 صفحه حجم صفحات رای دادگاه است. متاسفانه افرادی همچون بنی صدر به عنوان شاهد در این پرونده حضور دارند و همه تلاش خود را انجام می‌دهند تا جمهوری اسلامی که خود قربانی اصلی تروریسم است به عنوان حامی تروریست‌ها بدل شود.

این وکیل تصریح کرد: همانند همه پرونده‌ها پس از قتل، پلیس وارد میدان می‌شود، مدارک و شواهد را جمع آوری می‌کند و به دست مراجع قانونی می‌رساند. حجم بالای پرونده و طولانی شدن روند بررسی سبب می‌شود تا فضای رسیدگی فرسایشی شود. زمانی که شما به ساختار رسیدگی و چگونگی بررسی پرونده نگاه می اندازید درخواهید یافت که متهمین به ویژه آقای کاظم دارابی از ابتدایی‌ترین حقوق‌های قید شده در معاهده‌ها و کنوانسیون‌های بین المللی نیز برخوردار نیست، وی باید فرزندان و خانواده خود را ملاقات کند، باید به عنوان یک متهم در یک پرونده قتل شناخته شود، اما لابی‌های صهیونیستی به نحوی ورود می‌کنند که شما سیاسی زدگی و انتقام گیری در نحوه رسیدگی را شاهد هستید. دادگاه میکونوس در ابعاد و زوایای مختلف با عدالت سنخیتی ندارد و متاسفانه هیچ‌کدام از تعهدنامه های بین‌المللی از جمله منشور حقوق سازمان ملل در آن رعایت نشده است.

رسول‌زاده با اشاره به بخشی از رای صادره دادگاه درباره شیوه رسیدگی به این پرونده گفت: زمانی که یک موضوع در دادگاه مطرح می‌شود باید هم مستند باشد و هم مستدل، در حالی‌که در جای جای رای نهایی می‌خوانیم که قاضی بر دانسته‌های خود تاکید کرده است، این دانسته‌ها یا باید وحی باشد یا قاضی خواب دیده باشد. از همین رو زمانی که بر اساس دانسته‌های خود رای صادر می‌کند باید منطبق با بخشی از مدارک یا استناد به اظهاراتی باشد. از همین رو حضور برخی شاهدان که خود از گروهک تروریستی منافقین هستند نشان دهنده شیوه چگونگی به این پرونده است.

کتاب «نقاشی قهوه‌خانه» نوشته محسن کاظمی به بیان خاطرات کاظم دارابی دانشجو و تاجر ایرانی مقیم آلمان و از متهمان اصلی حادثه تروریستی رستوران میکونوس یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های تاریخ قضائی آلمان در شهریور ۱۳۷۱ می‌پردازد که منجر به کشته شدن تعدادی از رهبران حزب دموکرات کردستان ایران شد.

از زمان وقوع حادثه میکونوس تا امروز، افراد، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی هریک از زاویه دید خود به ماجرا نگریسته‌اند، و هریک نقش خود بر دیوار میکونوس زدند. اما تا امروز دارابی امکان و فرصتی نداشته که نقد و نگاه خود را در معرض داوری بگذارد.

او به عنوان یکی از متهمان اصلی این واقعه حق دارد آنچه را که دیده، شنیده، خوانده و متحمل شده است بر روی دیوار میکونوس رسم کند. بنابراین این کتاب پرده‌ای است از نگاره‌ها و نقش‌های مختلف، که نقال آن کاظم دارابی است، که هم نقش‌پرده خود می‌زند، هم نقال و پرده‌خوان دیگر نقش‌هاست.

انتهای پیام/

 

سایر تصاویر

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال