پنج شنبه 30 آیان 1398

هنر متعهد؛ راهنمای انسان در جهان

مصطفی حسینی
    -     کد خبر: 8368
    -     تاريخ انتشار : 1398/4/17|17:18
سرویس : استانها
مصطفی حسینی، سرپرست حوزه هنری سمنان، طی یادداشتی در باب هنر متعهد گفت: هنر انقلاب اسلامی درصدد است هنر متعهد به حقیقت را با اتکاء به آرای جهان اسلام به مخاطب عرضه دارد.

پایگاه خبری حوزه هنری- مصطفی حسینی؛

بارها پرسش از آن شده است که سیاق و مسیری در باب درک حقیقت و هنر را می‌توان تعریف کرد؛ که این پرسش طیف متنوع از اندیشه و پژوهشگران را به خود مشغول ساخته است.

هستند متفکرانی که به این سیاق و باور هستند که در باب حقیقت و هنر نمی‌توان تعریف انتزاعی و مطلق و یا متافیزیکی ارائه کرد. شاید این نکته ما را بتواند راهنما باشد که اثر هنری در ژرفای محتوا و فرم خود با مخاطب از درون یک وضعیت تاریخی سخن می گوید و اگر چنین باوری را ما بپذیریم، اثر هنری تمامی کاستی‌ها و ابهامات وضعیت تاریخی را در خود دارد. اما اگر نگاه ژرف‌تری بیندازیم با این پرسش روبه‌رو می‌شویم: «چرا آثاری در ایران و دیگر کشورهای جهان هستی از گستره تاریخی خود عبور کرده‌اند و باز هم ما با اثر هنری پویا روبه‌رو هستیم؟»

در این گستره تناقض‌های بسیار در این مورد بین مفسران و اصحاب فکر و اندیشه شکل می‌گیرد. برخی به هنر به عنوان جایگاه مستقل از اثر هنری طرح موضوع می‌کنند، برخی دیگر از یک دیالکتیک مفهومی میان تناقض‌ها سخن می‌رانند.

در این مجال برای فرار از کوره‌راه‌های هایدگری و ... و رو به زبانی ساده به منظور درک بهتر موضوع، شاید همان نگاه و بینش فلسفه اسلامی در باب هنر ما را راهگشا باشد.

هنر را انسانی کامل و نیک پدید می‌آورد که در بینشش جست‌وجوی حقیقت مطلق خانه کرده است. اثر هنری که با این بینش خلق شود برانگیزاننده خیال و آزادساز از هر گونه فایده گرایی تلذذ خواهد بود. انسان کنونی در جهان و جریان زندگی در مصرف، سودجویی و کار و درآمد حل می‌شود. در چنین جهانی تخیل فرسوده می‌شود. شوق دانستن و شناخت به پایین‌ترین درجه نزول می‌کند و در آخر امر، روح است که در این جهان پژمرده می‌شود. حال هنر ریشه‌دار در حقیقت ازلی، هنری که به دنبال «الله نور السماوات والارض» باشد می‌تواند با تاثیر بر ذهنیت قوای درونی، مخاطب را از زنجیرها رها ساخته و شناخت را برای مخاطب امر دست‌یافتنی سازد.

در پرتو چنین تفکری که در تمام آثار عرفانی-اسلامی ایران و جهان اسلام ما با آن رو‌به‌رو هستیم، زیبایی را حُسن و نیکویی شناخت ساز نام برده اند و این زیبایی با اتکاء بر دیدگاه جلالی و جمالی است و هر انسان با اتکاء به این دو باب، مسیر طی می‌کند.

هنر متعهد که پاسخ به هنر برای هنر است در جریان اندیشه و فلسفه هنر با اتکاء به همین آرا درصدد است مخاطب را از سرگرمی بی‌حاصل برهاند و به محتوای قابل اتکاء سوق دهد.

هنر انقلاب اسلامی با چنین فتح بابی درصدد است هنر متعهد به حقیقت را با اتکاء به آرای جهان اسلام به مخاطب عرضه دارد. مخاطبی که در جهان عینی‌گرایی و عقل‌گرا همه چیزش کمی شده است. این مخاطب نیاز به مسیر پر نور دارد که در پرتو حُسن اثر هنری هنرمند متعهد به حقیقت ازلی شکل گرفته است. هنری که قصد تذکر را دارد و هنر متعهد در جهانی که به قول هایدگر، تکنولوژی نماد اصلی تعارض خشونت‌آمیز ما به طبیعت و خواست متافیزیکی برای ما تسلط بر طبیعت است؛ می‌تواند انسان را راهنما باشد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال