شنبه 29 تیر 1398
از سوی انتشارات سوره مهر؛

«تئاتر، آموزش و ایجاد معانی؛ هنر یا ابزار» چاپ و منتشر شد

کتاب «تئاتر، آموزش و ايجاد معانی: (هنر یا ابزار)» با ترجمه سید حسین فدایی‌حسین
    -     کد خبر: 8210
    -     تاريخ انتشار : 1398/4/3|10:05
کتاب «تئاتر، آموزش و ایجاد معانی؛ هنر یا ابزار» تازه‌ترین اثر ترجمه‌ای سیدحسین فدایی‌حسین از سوی انتشارات سوره مهر حوزه هنری، چاپ و منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، « تئاتر، آموزش و ایجاد معانی؛ هنر  یا ابزار» عنوان کتابی نوشته آنتونی جکسون؛ مربی ارشد درام و همکار مرکز تحقیقات کاربردی تئاتر در دانشگاه منجستر است که به تازگی توسط سیدحسین فدایی‌حسین به فارسی برگردان و از سوی انتشارات سوره مهر حوزه هنری، چاپ و منتشر شده است.

درباره محتوای این کتاب در ابتدا مطلبی که به چشم می‌خورد اینکه مطالعاتی که تاکنون درباره تئاتر و نقش تعلیمی و تربیتی آن  به انجام رسیده  مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه به تلاش عده‌ای در راستای مطالعه روش‌های آموزشی تئاتر  به عنوان ابزاری کارآمد پرداخته شده است.

این کتاب با این توضیح که همواره میان تئاتر به عنوان ابزاری آموزشی و تعلیمی و تئاتر به عنوان هنری آن، در طول تاریخ تنش وجود داشته است، مطالعه نقش آموزشی تئاتر را در قرن بیست و سال‌های آغازین قرن بیست و یک، سرلوحه کار خود قرار داده است.

راه‌هایی که ظرفیت آموزشی تئاتر در آنها به کار رفته و در این راستا نظریه‌پردازی نیز به انجام رسیده است و همچنین ادعاهایی مبنی بر ارزش تنش میان تئاتر در مقام آموزش  و تئاتر در مقام هنر نیز در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.

همچنین این کتاب تمام سعی خود را به کار بسته تا به منظور نزدیکی ذهن و سازمان‌دهی نقش متمایز آموزشی تئاتر در محیط‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی و هنری، آن را در مفهومی  وسیع به عنوان آموزش مورد توجه قرار دهد.

مؤلف در این کتاب تعریفی نیز از تئاتر آموزشی ارائه کرده است و منظور خود از تئاتر آموزشی را  تئاتری برمی‌شمرد  که برای اهداف آموزش آشکار به کار برده می‌شود و نمایشگران در بسیاری از آنها نه همه آن، با نوعی مشارکت فعال مخاطب همراه بوده اند.

کتاب «تئاتر، آموزش و ایجاد معانی؛ هنر یا ابزار» همچنین به رویکرد‌های نظری و زیبایی‌شناسی  در خصوص تئاتر و تعلیم و تربیت در دو دوره زمانی پیشرفت‌های  اولیه در تئاتر اروپا و امریکا  تا پایان جنگ جهانی دوم  و مشارکت ‌های سازمان‌یافته میان تئاتر و تعلیم و تربیت  پس از دو جنگ جهانی پرداخته است.

این گزارش حاکی است، مخاطبان این کتاب که نسخه لاتین آن سال 2007  از سوی انتشارات دانشگاه منجستر منتشر شده است  و نسحه فارسی آن نیز به سفارش حوزه هنری استان قم از سوی انتشارات سوره مهر به زیور طبع آراسته شده را دانشجویان، پژوهشگران حوزه تئاتر و همچنین فعالان و دست‌اندرکاران و علاقه‌مندان تمامی شاخه‌های تئاتر کاربردی به ویژه تئاتر تعلیمی و تربیتی تشکیل می‌دهند.

یادآور می‌شود، این کتاب در شمارگان 1250نسخه و با ویرایش علمی منوچهر اکبرلو و علی ظفرقهرمانی‌نژاد روانه بازار شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال