یکشنبه 5 خرداد 1398

دو اثر تازه مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در نمایشگاه کتاب تهران

مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در نمایشگاه کتاب تهران
    -     کد خبر: 7774
    -     تاريخ انتشار : 1398/2/14|13:07
سید حسین فدایی‌حسین و سینا دلشادی با دو اثر جدید هنرهای نمایشی خود در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و در غرفه انتشارات سوره مهر حضور دارند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با دو کتاب جدید در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد. کتاب «تئاتر، آموزش و ايجاد معانی: (هنر یا ابزار)» با ترجمه سید حسین فدایی‌حسین و کتاب «پدر خط فاصله پسر» اثر سینا دلشادی این دو اثر محسوب می‌شوند.

*«تئاتر، آموزش و ايجاد معانی: (هنر یا ابزار)»

این کتاب نوشته «آنتوني جكسون» است که ترجمه آن را حسین فدایی‌حسین بر عهده داشته است. این اثر در 472 صفحه به تئاتر، يادگيري، و جنبه زيبايي‌شناختي آن می‌پردازد. همچنین در این کتاب در بخشی مجزا به «هشدارهاي اوليه: تئاتر، آموزش و تغيير اجتماعي» از سال 1900 الی 1947 می‌پردازد. در بخش دیگری از این کتاب، نویسنده بخشی را به عنوان «پس از جنگ: تئاتر، تعلیم و مشاركت» آورده است.

ویرایش علمی «تئاتر، آموزش و ايجاد معانی: (هنر یا ابزار)» را منوچهر اکبرلو و علی‌ظفر قهرمانی‌نژاد انجام داده و انتشار آن را سوره مهر بر عهده گرفته است.

در معرفی روی جلد این کتاب آمده است: «تئاتر هنر است یا وسيله؟ تاكنون مطالعات مختلفی در حوزه‌ تئاتر و تعليم و تربيت در طول قرن گذشته صورت گرفته است. عده‌ای به بررسی روش‌های آموزشی تئاتر به‌عنوان ابزاری كارآمد پرداخته‌اند و برخي تنها مدعي ارزش بالقوه تئاتر به‌عنوان هنر بوده‌اند. به‌هرحال تنش میان تئاتر به‌عنوان «ابزاری آموزشی و تعليمی» و تئاتر به عنوان «هنر» در طول دهه‌های گذشته وجود داشته است.

اين مطالعه به نقشِ آموزشی تئاتر در قرن بيستم و سال‏‌های اول قرن بيست‏‌ويكم می‌پردازد. انواع راه‏هايی كه ظرفیت آموزشي تئاتر در آن‏ها به‏‌كار رفته و نظريه‌پردازي شده و ادعاهای مبنی ‏بر ارزش آن و تنش بين تئاتر در مقام «آموزش» و تئاتر در مقام «هنر» را بررسي مي‏‌كند: تنش بين بُعد «زيبايي‏‌شناسي» تئاتر و نقش «کاربردی» يا «ابزاری» آن كه به این‏‌خاطر اغلب تحت فشار بوده است. در اين كتاب، سعي شده به‏‌منظور نزدیکی ذهن و سازماندهی نقش متمايز «آموزشي» تئاتر در محيط‏‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی و هنری، تئاتر در مفهومی وسيع به‏‌عنوان آموزش دیده شود؛ كه از ديدگاه‏‌ها و مصاديق متفاوت و مختلف نگريسته شده اما ريشه در دغدغه‏‌ مكرر صدها سال گذشته‏ تئاتر دارد. منظور من از «تئاتر آموزشی» انواع اشكال تئاتری است كه براي اهداف آموزشي آشكار به‏‌كار برده شده‌اند كه بسياری از آنها-نه همه- با نوعي مشاركت فعال مخاطب همراه بوده‌اند: اعم از مشاركت كامل و ايفاي نقش يا حضور فعال اجرايي در كارگاه يا در مباحث، همان‏طور كه در انواع تئاتر آموزشی ديده مي‏‌شود. همچون تئاتر ميداني «آگوستو بوآل» و نمونه‏‌های بسيار متنوع تئاتر برای پیشرفت كه در افريقا و ديگر مناطق در حال توسعه دنیا در حال اجراست.

در اين كتاب به رویکردهای نظری و زیبایی‌شناسی در خصوص تئاتر و تعليم و تربيت در دو دوره زمانی: پیشرفت‌های اولیه تئاتر در اروپا و آمریکا تا پایان جنگ جهانی دوم و مشارکت‌های سازمان یافته ميان تئاتر و تعليم و تربيت پس از دو جنگ جهانی پرداخته شده است. مباحث مطرح شده در اين كتاب، شامل استفاده از تئاتر جهت مبارزه برای اصلاحات در زندان‌ها؛ تئاتر کارگران؛ تئاتر در آموزش و پرورش و استفاده از عملکرد آن در شرايط مختلف اجتماعي و تاریخی است.

نویسنده كتاب آنتونی جکسون، مربی ارشد درام و همکار مرکز تحقیقات کاربردی تئاتر در دانشگاه منچستر است.»

کتاب «تئاتر، آموزش و ايجاد معانی: (هنر یا ابزار)» در سال 2007 توسط انتشارات دانشگاه منچستر منتشر شده است. این اثر شامل فصل‌ها و بخش‌هایی از جمله فصل اول «تئاتر، يادگيري، و جنبة زيبايي شناختي: چشم‌اندازهاي مقدماتي»، بخش یک با عنوان «هشدارهاي اوليه: تئاتر، آموزش و تغيير اجتماعي؛ 1947ـ 1900» که خود شامل سه فصل با عناوین «پيش درآمد: 1947 ـ1900 ـ درام نو، مخاطب نو»، «تهيیج مخاطب: تئاتر، تبليغات و آموزش در دهه 1930» و «تئاتر و چالش علم؛ 1936ـ194: برخي چشم‌اندازهاي تاريخي» است و بخش دو با عنوان «پس از جنگ: تئاتر، تعلیم و مشاركت» که خود شامل پنج فصل با عناوین «مشاركت مخاطب و زیبایی‌شناسی از راه دور»، «موقعيت مخاطب: چارچوب درام»، «شکاف‏‌های خلاق: آموزشي و دیالوگي»، «اهداف و پیامدها و نفس بازی و تفریح» و «تعامل با گذشته: استفاده از تئاتر مشاركتي در موزه‌ها و مكان‌هاي باستاني» است.

*«پدر خط فاصله پسر»

کتاب «پدر خط فاصله پسر» اثر سینا دلشادی نمایشنامه‌ای است که با اقتباس و برداشتی آزاد از رمان «کودک، سرباز، دریا» نوشته ژرژفون ویلیه تولید شده است. دلشادی در خصوص این نمایشنامه خود می‌گوید: «مدتها بود به دنبال سوژه‌ای خوب برای بیان اهمیت و پرداختن به فلسفه مبارزه با ظلم و دفاع و مقاومت آگاهانه می‌گشتم تا این ویژگی‌ها را در اثر مذکور یافتم.»

کتاب نمایشنامه «پدر خط فاصله پسر» در 64 صفحه با قطع رقعی اواخر سال گذشته اولین نوبت چاپ خود را تجربه کرد و از سوی انتشارت سوره مهر روانه بازار کتاب شد.

در گزیده‌ای از این کتاب آمده است: «افسر آلمانی: من مطمئنم یه روز جنگ تموم میشه و بچه‌های ما با بچه‌های فرانسه دوست خواهند بود و در صلح و صفا زندگی خواهند کرد...این جنگ مزخرف تموم می‌شه...دعا می‌کنم این آخرین جنگ توی دنیا باشه تا هیچ پدر و پسری از هم جدا نشن، تا دل هیچ مادری رنگ دلواپسی و دلتنگی به خودش نگیره، من مطمینم جنگ یه روز تموم میشه و توی این چاله‌ها به جای دینامیت،کاج‌های نویل می‌کارن و مسافرای آلمانی از توی قطاری که از روی همین ریل‌ها رد می‌شه برای بچه‌های فرانسوی دست تکون میدن»

گفتنی است، سی ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب  تهران با شعار «خواندن، توانستن است» از 4 تا 14 اردیبهشت‌ماه در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال