شنبه 31 فروردین 1398
یک پژوهشگر تعزیه و آیین‌های نمایشی:

گرمای معرفتی علی (ع) همواره در دل مردم ایران است/ نقالی از حیث کارکردِ رسانه‌ای اهمیت بسیاری دارد

سومین جشنواره پرده‌خوانی و نقالی غدیر
    -     کد خبر: 7359
    -     تاريخ انتشار : 1397/12/29|12:09
آثار حضور و وجود شخصیت والای حضرت علی (ع) در زندگی روزمره ما با قوت باقی مانده و هنر فاخر و فخیم نقالی نه فقط از جهت برخورداری از یک سبک و شیوه اجرایی اصیل ایرانی و اسلامی بلکه از حیث کارکردِ رسانه‌ای آن در ابلاغ و انتشار پیام‌ها و آموزه‌های والای فرهنگیِ خودی از جمله معرفی زندگی و معرفت‌شناسی امیرالمومنین علی(ع) حائز اهمیت است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، مهدی دریایی نویسنده، کارگردان و پژوهشگر تعزیه و عضو شورای نقالی و پرده‌خوانی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به مناسبت سالروز ولادت امیرالمومنین علی(ع) در خصوص پرداخت هنر نقالی به این موضوع در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری گفت: بدون تردید یکی از ارزشمندترین هنرهای فاخر دربخش آیینی. سنتی ایران زمین هنر نقّالی است که طی دهه گذشته احیای هنر نقالی کارکردهای مثبت بسیاری در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی دارد.

وی افزود: این هنر فاخر و فخیم نه فقط از جهت برخورداری از یک سبک و شیوه اجرایی اصیل ایرانی و اسلامی بلکه از حیث کارکردِ رسانه‌ای آن در ابلاغ و انتشار پیام‌ها و آموزه‌های والای فرهنگیِ خودی حائز اهمیت است.

دریایی  در ادامه گفت: یکی از ظریف‌ترین کارکردهایِ مثبتِ آشکارِ نقالی، کارکرد رسانه‌ای آن است. در روزگارِ کنونی، سرعت ، کم حوصلگی و گاه عدم انسجام و تمرکز ذهن مخاطب باعث شده است که مخاطب شناسی و تهیه و تولید پیام برای مخاطبان اهمیت دوچندانی پیدا کند و در این رهگذر، نقّالی به عنوان یک قالب نمایشیِ بیانی و اجرایی می‌تواند نقشِ بی بدیلِ خود را ارتباط با مخاطب و انتقالِ پیام به شایستگی ایفا نماید.

نویسنده کتاب «همای رحمت» با تاکید بر ویژگی‌های توانای نقالی گفت: هنر نقالی به واسطه سهولت و بی‌تکلّفی در امکانات اجرایی می‌تواند در هر زمان و مکان مناسب به نمایش درآید و از این وجه، یکی از بدیع‌ترین و موثرترین ابزارهای هنری در جهت تربیت فرد و جامعه به شمار می‌آید.

دریایی افزود: ایرانیان همواره نام علی(ع) را بر دل و بر زبان داشته‌اند. به این ترتیب آثار حضور و وجود شخصیت والای حضرت علی(ع) در زندگی روزمره ما با قوت باقی مانده و آن را ارج نهاده‌ایم؛ به همین جهت باید علی(ع) را شخصیت‌ محوری فرهنگ و تمدن ایرانی دانست.

 دریای ادامه داد: بیانِ تاریخ و فرهنگ قدیم و اصیلِ خود، معرفیِ آداب، سنن و رسوم، ترویج شعائر اخلاقی، دینی و مذهبی و همچنین دادن پند و اندرز به شیوه‌ای هنرمندانه و غیرِشعاری از جمله اتفاقاتی است که در حین ارائه این نمایشِ فاخر به وقوع می‌پیوندد و جان و دل مخاطب را از آن خود کرده و دیرپا‌ترین اثرات فرهنگی و ارزشی را بر لوحِ وجودِ مخاطبِ خود حکّ و ثبت می‌کند.

این پژوهش‌گر تعزیه در ادامه افزود: از آنجایی که یکی از مهمترین رسالت‌های هنر و هنرمندان متعهد، تعالیِ جامعهِ خود است و حوزه هنری انقلاب اسلامی بیرق‌دار این شعار والاست لذا به نظر یکی از بنیادی‌ترین و در عین حال راهبردی‌ترین اقدامات مرکز هنرهای نمایشی ایجاد و تاسیس دفتر هنرهای آیینی و نقالی و در همین راستا راه اندازی جریانِ نقالان علوی است.

دریایی در پایان گفت: باشد که با تأسی به مولای متقیان، جریانِ ارزشی نقالان علوی نقشی مؤثر و مقبول در تحقق جامعه‌ای علوی و نیل به تمدن نوین ایرانی اسلامی داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال