چهارشنبه 29 اسفند 1397

خانه‌ای برای تو؛ عاشقانه‌ای برای یک خانه

خانه ای برای تو
    -     کد خبر: 7143
    -     تاريخ انتشار : 1397/12/12|10:12
مستند «خانه‌ای برای تو» ساخته مهدی بخشی‌مقدم از تولیدات مرکز مستند سوره حوزه هنری است که موفق‌ترین عملکرد را در میان مستند‌های تولید شده این مرکز در جشنواره‌ها در سال ۹۷ داشته است.

پایگاه خبری حوزه هنری، اشکان قاسمی‌نژاد:

سال ۱۳۹۷ برای مرکز مستند سوره حوزه هنری مانند سال‌های اخیر پربار بود و این مرکز آثار متعددی را تولید کرد که توجه‌های بسیاری را نیز برانگیخت. اما از نظر حضور در جشنواره‌ها بدون شک مستند «خانه‌ای برای تو» موفق‌ترین عملکرد را در میان مستند‌های تولید شده این مرکز داشت و نه تنها در جشنواره‌های مختلف بلکه در میان آثار مهم سینمای مستند در سال ۹۷ قرار داشت.

«خانه‌ای برای تو» ساخته مهدی بخشی‌مقدم داستان همراهی دو ساله تیم سازنده با احمد (داوود) مرادخانی است. داستان مردی که در آستانه سی سالگی متوجه می‌شود که سرطان دارد. شاید اولین نکته‌ای که در مستند به ذهن مخاطب می‌آید رویارویی جالب احمد مرادخانی با سرطان است. نوع رویارویی او شاید با خیلی از آدم‌هایی که در اطراف ما سرطان دارند فرق کند.

احمد با شخصیت مغروری که دارد در برابر سرطان نیز چنین رفتار می‌کند. او تنها اجازه‌ای که به خانواده برای دخیل شدن در سرطان می‌دهد، تراشیدن موی سرش است. او خود تنها و بدون همراه برای انجام مراحل درمان به تهران سفر می‌کند. این حد از اتکا به خود در مسیر زندگی او نیز دیده می‌شود و مستند سعی می‌کند در جای جای روند داستانی، این امر را نشان دهد. احمد به تنهایی و بدون مشورت با همسرش تصمیم می‌گیرد که زمینی بخرد در حالی‌که همسرش برای این کار اصلا راضی نیست. تلاش برای خرید زمین و ساخت خانه و سفر به تهران برای انجام روند درمان، دو نمادی است که مستند «خانه‌ای برای تو» بر اساس آن بنا شده است و این دوگانه می‌تواند مخاطب را تا آخرین لحظه برای دیدن سرنوشت شخصیت نگه دارد.

همین‌جاست که هوشمندی سازندگان به کار آمده است. آن‌ها در همان ابتدای فیلم مشخص می‌کنند که احمد در مبارزه با سرطان چهره در نقاب خاک کشیده و اکنون تماشای زندگی دو ساله گذشته او روند مستند را تشکیل خواهد داد. فهم این مسئله که برای قهرمان اصلی مستند چه اتفاقی رخ داده در همان ابتدای فیلم عملا تماشاگر را از مسیر بیماری احمد خارج و در مسیر او برای ساخت خانه با دست تقریبا خالی راهنمایی می‌کند. به تدریج مستند با مردی همراه می‌شود که هر ۲۱ روز یک‌بار باید برای شیمی‌درمانی به تهران سفر کند و آن‌گونه که خود می‌گوید هر بار باید یک میلیون تومان هزینه درمان کند. هر چند که تمام خانواده درگیر این مسئله هستند و برای سلامتی احمد دست به دعا برداشته‌اند، اما احمد در زمان خرید زمین به بنگاه‌دار به طور مستقیم می‌گوید که قصد دارد کاری برای همسرش انجام دهد تا اگر اتفاقی برای او افتاد چیزی از خود به جا گذاشته باشد.

به این ترتیب در میان تلاش احمد برای درمان بیماری، او فعالیتی جدی‌تر برای خرید زمین و ساخت خانه به کار می‌گیرد و در این راه به هر کاری دست می‌زند. در همین حین شنیدن خبر بهبودی نسبی احمد خود اتفاقی بزرگ است که با ساخت خانه هم‌زمان می‌شود. اما بازگشت بیماری، او و همسرش را که حالا به خانه تازه نقل مکان کرده‌اند دوباره در چالش درمان قرار می‌دهد. چالشی که این بار با مرگ احمد همراه است. مردی که داستان او در «خانه‌ای برای تو» از بیمارستان آغاز می‌شود و در نهایت نیز در همان بیمارستان به پایان می‌رسد، اما موفق می‌شود قبل از فرا رسیدن مرگ آنچه که می‌خواست برای همسرش انجام دهد.

کارگردان و فیلم‌بردار مستند «خانه‌ای برای تو» فارغ از آنچه در داستان می‌گذرد با هوشمندی هر چه تمام‌تر دوربین را در جایی قرار داده‌اند که گویی به تدریج حضور دوربین در زندگی احمد برای حاضران در مستند و برای تماشاگر مستند فراموش می‌شود. دوربین در کنار احمد حضور دارد اما به تدریج به جزئی از زندگی او تبدیل می‌شود و تدوین هوشمندانه مستند و ریتم مناسبی که برای آن ‌انتخاب شده نیز به این امر کمک می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های فنی این مستند موسیقی شنیدنی و استفاده درست از آن است. موسیقی «خانه‌ای برای تو» به تماشاگر کمک می‌کند تا شکل آنچه بر احمد گذشته را درک کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های مستند «خانه‌ای برای تو» کنار گذاشتن مرگ از داستان است. مستند به هیچ وجه قصد ندارد سوژه را به عاملی برای برانگیختن حس مخاطب تبدیل کند. این شاید مهم‌ترین کاری است که بخشی‌مقدم و عوامل سازنده موفق به انجام آن می‌شوند. احمد مرادخانی در مسیر درمان بیماری نیز به گونه‌ای زندگی می‌کند که گویا یک آدم سالم است و تلاش فراوانی نیز برای به‌جا گذاشتن یک خانه برای همسرش به کار می‌برد. به همین دلیل هم او در بخش مهمی از مستند همه کارهای مربوط به خانه را خود انجام می‌دهد. این همان تصویری است که پس از خبر بهبود بیماری و حتی خبر بازگشت آن نیز در چهره احمد دیده می‌شود. مستند با آگاهی سازندگانش محوریت خود را بر روی ساخت خانه قرار می‌دهند و به همین دلیل مرگ احمد چندان در مرکز نیست.

مستند سینمایی «خانه‌ای برای تو» که در دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت، پاییز امسال، ضمن نامزدی در ۶ رشته و حضور در فهرست نهایی ۳ فیلم برگزیده تماشاگران، موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی مستند بلند و بهترین موسیقی شد. مستندی که همه تلاش خویش را به کار می‌گیرد با روایتی مشاهده‌گر داستان‌های احمد و مشکلات او در راه ساخت یک خانه را نمایش دهد.

مستند سینمایی «خانه‌ای برای تو» یکی از اتفاقات مهم در عرصه مستندسازی در ایران امروز است که بدون پرتره‌نگاری در معنای مرسوم آن داستان دو سال پایانی زندگی یک مرد مبتلا به سرطان را روایت می‌کند. آنچه در پایان می‌ماند همان قاب پایانی از همسر احمد در آستانه در خانه‌ای است که برای او ساخته شده و این همان نقطه‌ عزیمت مهم اثر است. نقطه عزیمتی که شاید مرگ احمد شیرینی آن را به تلخی تبدیل کند اما خانه ساخته شده و این پایان‌بخشی از یک داستان عاشقانه است.

انتهای پیام/

 


 

 

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال