سه شنبه 30 بهمن 1397

روزهای بی‌قوامی که طی شد

روزهای بی قوام
    -     کد خبر: 6918
    -     تاريخ انتشار : 1397/11/23|10:16
سرویس : استانها
حوزه هنری اصفهان تماشاخانه ماه را به صورت رایگان در اختیار اجرای تئاتر «روزهای بی‌قوام» به نویسندگی ایوب آقاخانی با کارگردانی اوژن صفاری گذاشته است.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، هر عشق به قدرتی، یک روز تاوان عشق به قدرتش را پس می‌دهد؛ این شاید کلیدی‌ترین جمله نمایش «روزهای بی‌قوام» باشد.

پاییز سال ۱۳۵۶ است و هیچ کس نمی‌داند در آن روزهای پرآشوب، درست عصر روزی که قرار است به خاطر فرارسیدن محرم، جشن بی سروصدایی به مناسبت تولد پسر آقای قوام گرفته شود چه اتفاقی می افتد. علی قوام، مرد آرامی که به همراه زن و تنها فرزندش در خانه ای ساده زندگی می‌کند، صبحانه را می‌خورد و خانه را به قصد رفتن به اداره ترک می‌کند، با بیان این جمله که «شب زودتر برمی گردم».

دیرتر از همیشه شده که دریا صولتی، زن آقای قوام، معلم تاریخ مدرسه، نگران از این تاخیر دست به دامن دوست و برادر و همکاران همسرش می‌شود، بلکه نشانه ای از او بیابد و هر چه بیشتر می‌جوید کمتر می‌یابد. 

از اداره به آگاهی از آگاهی به سردخانه از سردخانه به بخش زندانیان سیاسی، در وضعیتی که همه آقای قوام را یک مبارز انقلابی می‌شناسند، به جز دریا، همسرش که تنهای تنهای تنهاست.

در آخر یک تلفن ناشناس گره معما را برای دریا باز می‌کند. او تصویر مرد ساده زندگی اش را کنار می‌زند و مردی را می‌بیند که تا پای جان پای عقیده اش ایستادگی کرده؛ همان مردی که می‌توان بی اندازه دوستش داشت. 

دریا، کنار گور دسته جمعی مبارزانی که تن به اعتراف و مذلت نداده اند، درمی‌یابد که نه او و نه علی قوام هیچ یک تنها نیستند. او مثل یک جوانه سر از خاک مردان بزرگ برمی‌دارد و به خانه می‌رود تا مبارزی دیگر را در دامن خود پرورش دهد. ندای الله اکبر، در گوش شهر پر آشوب طنین انداخته و مرد و زن مشتی شده اند بر دهان هر چه خودخواهی و تکبر است. 

حوزه هنری اصفهان تماشاخانه ماه را به صورت رایگان در اختیار اجرای تئاتر «روزهای بی‌قوام» به نویسندگی ایوب آقاخانی با کارگردانی اوژن صفاری گذاشته است. به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، زنگ افتتاح این تئاتر در ۳۳ استان کشور به صورت هم‌زمان نواخته شده و اجرای آن به کارگردانی افراد مختلف در هر استان، تا ۲۴ بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت. بعد از داوری تئاترهای اجرا شده نیز، سه اثر از سراسر کشور انتخاب و برای حضور در سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی می‌شوند.

اوژن صفاری عنوان کرد: سینماگرانی که برای نخستین بار نمایشنامه ایوب آقاخانی را روی صحنه می‌بینند اذعان دارند که این نمایشنامه شباهت زیادی به فیلم‌نامه «تله فیلم» دارد و با توجه به اینکه آقای آقاخانی اجازه دراماتورژی بر روی اثر خود را نداده‌اند، من و ۳۲ کارگردان دیگری که بناست به مناسبت فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران این نمایش را هم‌زمان در استان‌های خود اجرا کنند، قدرت دخالت چندانی در متن نداشته اند.

وی افزود: به دلیل اینکه ریتم نمایش بهبود پیدا کند من چهار صحنه را حذف کرده و محتوای آن را در صحنه‌های دیگر ادغام کرده ام. همچنین به سبب تماس‌های تلفنی زیادی که در نمایش گنجانده شده تصمیم گرفتم به جای اینکه مخاطب، صدای تماس گیرنده‌ها را از پشت پرده بشنود آن‌ها را نیز روی صحنه بیاورم و همه چیز را مقابل دیدگان تماشاگر ترسیم کنم؛ چون این هم‌زمانی‌ها باعث جذابیت کار می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه متن نمایشنامه کاملا رئالیستی است، سعی کردم کمی تعلیق به آن اضافه کنم تا تماشاگران مشتاق دنبال کردن موضوع باشند و خوشبختانه خیلی از تماشاگران بعد از اتمام اجرا از من می‌پرسیدند آیا بهروز جاسوس بوده؟ این نشان می‌دهد که تعلیق کار خود را به درستی انجام داده و ذهن مخاطب را درگیر کرده است.

صفاری درباره انتخاب اسامی این نمایشنامه گفت: ایوب آقاخانی در انتخاب اسامی بسیار هوشمندانه عمل کرده است. نام شخصیت اصلی این قصه، دریا صولتی است. برای دریا می‌توان یک صفحه صفت نوشت. دریا هم حیات می‌بخشد و هم جان می‌گیرد، هم آرامش دارد و هم طوفان و تمام این جزئیات را در شخصیت زن آقای قوام می‌توان دید. سایر اسم‌ها نیز به همین شیوه استعاره‌آمیز انتخاب شده که قابل تحسین است.

وی به نقل از استاد خود، عباس جهانبخش، گفت: کارگردان خوب، کارگردانی است که بتواند از دل یک متن ضعیف کار متوسط رو به بالایی خلق کند و من تمام تلاشم را کرده ام تا جای پای کارگردان در اثر مشهود باشد و «روزهای بی‌قوام» به دل مخاطب بنشیند.

صفاری که برای درک بهتر مخاطبان، تعدادی از جملات کلیدی نمایشنامه را در بروشور نمایش خود گنجانده در ادامه گفت: جان‌مایه این اثر و حرفی که می‌خواهد بیان کند این است که خودخواهی و خودبینی و تکبر و قدرت‌طلبی محکوم به شکست است و فواره هر چه بلندتر، سرنگونی آن بیشتر. این پیام همیشه در طول تاریخ برای همه انسان‌ها تکرار شده و محدود به زمان خاصی نیست.

«روزهای بی‌قوام» بیانگر بخشی از تاریخ این سرزمین است که تماشای آن می‌تواند به‌مثابه چراغی فراروی آیندگان باشد. 

این کارگردان تئاتر به منظور هر چه بهتر شدن تماشاخانه ماه گفت: تئاترهای دو یا سه پرسوناژه در پشت صحنه تماشاخانه ماه به‌راحتی می‌توانند فعالیت داشته باشند، اما برای تئاترهایی که شخصیت‌های بسیاری دارد فضای پشت صحنه کوچک است. ضمن اینکه به‌خاطر کوچک بودن در ورودی بعضی از وسایل دکور را نمی‌توان استفاده کرد و اگر بتوان یک در پشتی برای ورود و خروج تعبیه کرد هم به ایمنی تماشاخانه کمک می‌کند و هم به کارگردان‌هایی که می‌خواهند بعد از اتمام صحنه خود بیرون رفته و کار عوامل نمایش را در بین تماشاگران دنبال کنند. 

وی افزود: سیاه بودن کف صحنه نیز جلوه تئاتر را افزایش می‌دهد و امید است که با تجهیز کامل این تماشاخانه، شاهد یک سالن مجهز بلک باکس در شهر اصفهان باشیم.

اجرای نمایش «روزهای بی‌قوام» از ۱۳ بهمن ماه آغاز شده و تا ۲۴ بهمن‌ماه، هر شب رأس ساعت ۱۹در تماشاخانه ماه حوزه هنری اصفهان می‌توان آن را دید.

محسن بهادری و سمیرا وکیلی به عنوان دستیار کارگردان، امیرحسین رجبی به عنوان مدیر صحنه، سمیه محمدی برای طراحی و اجرای گریم، شفق کاظمی برای آرشیو لباس و امیر زندوی به عنوان دستیار گریم در این نمایش فعالیت داشته‌اند.

انتهای پیام/

 

سایر تصاویر

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال