جمعه 6 اردیبهشت 1398
به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی؛

کتاب «ارتباطات اجتماعی جدید در عکاسی: زندگی دیجیتال در اینستاگرام» ترجمه می‌شود

پژوهشکده
    -     کد خبر: 6773
    -     تاريخ انتشار : 1397/11/10|12:08
گروه مطالعات رسانه پژهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، در راستای فهم رسانه‌های جدید و تامین محتوای نظری پشتیبان در درک مسائل رسانه‌ای ایران، کتاب «ارتباطات اجتماعی جدید عکاسی: زندگی دیجیتال در اینستاگرام» را در دست ترجمه دارد.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، کتاب «ارتباطات اجتماعی جدید در عکاسی: زندگی دیجیتال در اینستاگرام»، از طریق ترکیب نوآورانه از سه حوزه مطالعات تحرک، مطالعات واسطه و مطالعات بصری، به بررسی راه‌هایی می‌پردازد که اینستاگرام از طریق تجربیات بصری، رویکردهای اجتماعی را تغییر می‌دهد.

برای پرداختن به پیچیدگی این موضوع، این کتاب به پنج گره‌های موضوعی تقسیم می‌شود؛ اشتراک عکس، روابط اجتماعی، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، حریم خصوصی و نظارت و هویت.

این نوع از تقسیم‌بندی موضوعی – که در اینجا به عنوان ساختار این کتاب توضیح داده شده است – تحقیقات انتقادی را به‌گونه‌ای مفصل‌بندی می‌کند که به تفسیری منحصربه‌فرد از پدیده‌ها نزدیک شود.

ظهور فناوری تلفن‌های همراه هوشمند، رویکردها به رسانه‌های جدید را تغییر داده و صفحات جدیدی برای تفسیر فناوری ارتباطات انسانی و افزایش آن و در واقع، دسترسی به محتوای دیجیتال گشوده است. مردم با استفاده مداوم از آن‌ها و همچنین تشدید فعالیت عکس‌برداری، محتوا و نحوه به اشتراک‌گذاری را تغییر می‌دهند. علاوه بر این، تحولات فناورانه موجب تقویت گردش عکس از طریق اینترنت و پلتفرم رسانه‌های اجتماعی می‌شود. در این صورت، مشارکت آن‌ها در تشدید بازنمایی جهان، (از عکس کاپوچینو در صبح گرفته تا میهمانی شب جمعه با دوستان) غلبه عناصر بصری در بسیاری از فعالیت‌های روزانه را نشان می‌دهد.

این کتاب در مورد ویژگی‌های قابل توجه و قدرتمند پلتفرم محبوب اینستاگرام (برنامه‌ای در تلفن‌های همراه هوشمند که کاربران را قادر می‌سازد تا عکس‌های خود ثبت و پالایش کنند و در سایر شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند) و همچنین عناصر کلیدی شکل‌دهی فرایندهای ارتباطات بصری بحث می‌کند.

برای انجام این کار، نحوه استفاده از تصاویر در انواع مختلف ارتباطات (بازاریابی، روابط اجتماعی و نظارت) بررسی می‌شود و نشان داده می‌شود که چگونه بصریت، درک افراد از جهان و زندگی رسانه‌ای آن‌ها را تغییر می‌دهد. این نگاه موجب می‌شود که بازخوانشی انتقادی از روابط متقابل و ترکیب‌شده تحرک (گوشی هوشمند تلفن همراه)، میانجی (پلتفرم) و زمینه‌های موضوعی – که پیش از این بدان اشاره شد – فراهم شود و پویایی‌های در حال تغییر مشخص شود. پویایی‌هایی که توسط دیجیتالی شدن در ارتباطات بصری تعیین می‌شوند.

همچنین این کتاب، برای فهم رشد کنش‌های بصری جدید، به بررسی نحوه روابط بین افراد، فناوری‌های بصری، کنش‌ها و تصاویر، جامعه و فرهنگ می‌پردازد. نواقص موجود در دسته‌بندی‌های ساختاری برای تفسیر شرایط میانجی‌گری تحرک، به بهبود شناخت کنش اجتماعی اشتراک عکس کمک نمی‌کند. این کتاب بر اساس ضرورت پیشبرد درک انتقادی موضوع‌محور در حوزه پیچیده رسانه‌های موبایلی و مطالعات بصری است.

«ارتباطات اجتماعی جدید عکاسی: زندگی دیجیتال در اینستاگرام» نوشته الیزا سرویفینلی، دانشیار گروه مطالعات جامعه شناسی در دانشگاه شفیلد است که مطالعات خود را بر روی رسانه‌های جدید و ارتباطات بصری متمرکز کرده است.

کار ترجمه این کتاب به‌زودی توسط دکتر مجید سلیمانی ساسانی پایان خواهد یافت و توسط پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی منتشر می‌شود.

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال