چهارشنبه 3 بهمن 1397
پرونده ۴۰ سالگی انقلاب/ ۱

دوران چهل‌ساله انقلاب ویترینی از بهترین سوژه‌ها برای تولید سینمایی است

افخمی
    -     کد خبر: 6550
    -     تاريخ انتشار : 1397/10/22|13:16
این کارگردان سینما درباره چهل‌سالگی انقلاب گفت: با وقوع انقلاب اسلامی اتفاقاتی رخ داد که درطول تاریخ کم‌نظیر است؛ از همین رو با یک ویترین عظیمی از سوژه‌ها مواجه هستیم که می‌توانیم در تولید سینمای ایران از آن‌ها استفاده کنیم.

بهروز افخمی، کارگردان سینما، در گفت‌وگو با پایگاه خبری حوزه هنری، درباره دوران چهل ساله انقلاب اسلامی، سینما و اتفاقاتی که باید رخ بدهد، گفت: انقلاب اسلامی یک تحول عظیم در همه لایه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایران بود. از همین رو باید این پدیده را پدیده ای نو بنامیم؛ پدیده ای که بعد از چهل سال همچنان در حال تحولات بسیار و در مرحله گذار است. ما بعد از انقلاب در شرایطی کار را شروع کردیم که برای ادامه راه نیازمند برخی آزمون و خطاهای بسیار بودیم و همین مسئله سبب شد تا در چهار دهه شرایط و تحولات و مسائل گوناگونی را تجربه کنیم که اگر در کشوری دیگر و یا در فرهنگی دیگر بودیم هیچ‌گاه چنین مسائلی را درک نمی کردیم.

وی ادامه داد: شما تصور کنید، انقلاب اسلامی ایران در سال‌های پایانی قرن بیستم یکی از مهم‌ترین رخدادها بود و هر اتفاقی که رخ داد به نوعی شعبه و نشئت گرفته از آن بود. پس اگر قبول کنیم که انقلاب ما همچنان جوان است اما کم کم به یک ثبات و اسلوب نزدیک می شود. شما در سه دهه پیش با سه نوع سینما، سه نوع پیام و سه نوع دیدگاه مواجه بودید، اما کم کم این تحولات ته نشین می شود و خالصی‌ها از ناخالصی‌ها جدا می‌شود. مسیر انقلاب در حوزه فرهنگ کم کم به یک پختگی نزدیک می شود اما برای رسیدن به یک شرایط ایدئال فاصله بسیاری داریم.

این کارگردان تصریح کرد: انقلاب سینمای آن و ژانر اختصاصی آن موضوعات نظری است، در حالی که در حوزه عمل این مرزبندی ها، ژانرها و قوانین خیلی مطرح ملموس نیست. به زبان دیگر برای تئوریزه کردن سینمای انقلاب و استقلال ژانری تحت عنوان ژانر انقلاب باید زمان بگذرد به ثبات برسیم و بدانیم که به دنبال چه چیزی هستیم. تا زمانی که همه ابعاد سینمای انقلاب برای ما کشف نشده است نمی توانیم جغرافیای دقیق آن را مشخص کنیم. امروزفیلم هایی ساخته می شود که تمی عاشقانه دارد، اما در بستر بمباران ها و جنگ ساخته می شود؛ فیلم هایی با ژانرهای ترکیبی فیلم هایی که نه در یک ویژگی بلکه در شرایط و ویژگی های متنوعی ساخته می شود. برای همین اول باید فیلم‌ها بدون محدودیت در ساختار ژانر تولید شود، سپس بیاییم در حوزه نظر آن را نقد کنیم که آیا این ژانر ژانر انقلاب است یا خیر.

بهروز افخمی با بیان اینکه سوژه های ناب بسیار است اما راه تولید آن را نمی دانیم، گفت: سینمای ایران بعد از انقلاب با سوژه های  بسیاری مواجه شد، اما هرچه که بیشتر از دهه‌های اول می گذرد درخواهیم یافت که چگونه به این سوژه ها بپردازیم. زمانی که می گوییم همه لایه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی درگیر انقلاب شد و تغییرات بنیادی رخ داد، پس باید تا زمان ثبات لایه های مذکور صبر کنیم تا در ساخت فیلم به یک پختگی لازم برسیم. عظمت انقلاب، تاثیرات عظیمی نیز داشت و همین مسئله سبب می شود تا ما در نگاهمان در سیر سینمای انقلاب کمی صبور باشیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر کارکرد جشنواره ها تنوع آن‌ها و منفعتش برای سینمای ایران نیز گفت: امروز در تاریخ صد ساله سینما، جشنواره ها و رقابت ها بهترین آن‌ها باقی مانده و جهانی شده است، اما از روز اول کسی سدتراشی و مانع تراشی نکرد که فلان جشنواره باشد و فلان جشنواره نباشد. شما در تاریخ سینما می خوانید که جشنواره ونیز حرف اول را در اروپا می زد اما کم کم جشنواره کن جای آن را گرفت. جشنواره برلین هم هست، اما اسکار هم اثرگذاری بالایی دارد. حال این جشنواره ها با هم منافاتی ندارند بلکه در شرایطی این تنوع می تواند رقابت و انگیزه را به جامعه جهانی سینما تزریق کند. در ایران نیز همین طور است. تعدد جشنواره مانع رشد سینما نیست؛ به شرط آنکه کارکرد درست جشنواره را بدانیم. این که امروز این جشنواره ها خوب است یا نه، در کلیت بر اجرای آن صحه می گذاریم اما در جزئیات، خط مشی ها، روند ها و ... باید سعی کنیم که به ساختار درست و اثرگذار برگردیم.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال