جمعه 23 آذر 1397

اتمام ترجمه کتاب «سلبریتی‌های اینترنتی» نوشته کریستال آبیدین

سلبریتی های اینترنتی
    -     کد خبر: 6098
    -     تاريخ انتشار : 1397/9/13|15:05
ترجمه کتاب «سلبریتی‌های اینترنتی» توسط دکتر احسان شاه‌قاسمی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران پایان یافت و به‌زودی توسط پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی منتشر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، کتاب «سلبریتی‌های اینترنتی» نوشته پژوهشگر فرهنگ شهرت کریستال آبیدین در سال 2017 به معرفی یک ژانر نو در میان سلبریتی‌ها می‌پردازد: سلبریتی‌های اینترنتی. سلبریتی‌های اینترنتی کسانی هستند که در اینترنت شهرت دارند، گرچه بعدا از این شهرت برای وارد شدن به صنایع رسانه‌ای سنتی و به دست آوردن پول استفاده می کنند. میکروسلبریتی‌ها و نفوذداران دو گروه از سلبریتی‌های اینترنتی هستند که به‌خوبی توانسته‌اند جایگاه محبوب خود در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی را به یک جریان پایدار درآمدی تبدیل کنند.

با پیشرفت تکنولوژی‌های دیجیتال، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی شکل‌های نوی از ارتباطات میان شخصی را نهادینه کرده‌اند و به نظر می‌رسد شهرت اینترنتی به صورت فزاینده‌ای ‌دسترس‌پذیر می‌شود و آدم‌های معمولی از همه گروه و فرهنگ می‌تواند از آن بهره‌مند شوند. در همین راستا، موفقیت سلبریتی‌های سنتی و چهره‌های همگانی، مانند تکثیر سلبریتی‌های هالیوودی که برای ارتباط‌گیری با هواداران به سوی رسانه‌های اجتماعی رفته‌اند، یا سیاست‌مدارانی که برای تشکیل حلقه شهروندان هوادار به سراغ رسانه‌های اجتماعی می‌روند، هم شاهدی بر اهمیت پایدار رسانه‌های اجتماعی به عنوان یک ابزار اصلی ارتباطی است. افزون بر آن، در میانه تلاش رسانه‌های میراثی[1] برای رفتن به سمت امکانات دیجیتال و مقابله با شمار رو به کاهش خوانندگان رسانه‌های چاپی، و برآمدن اقتصاد گیگ[2] که در آن جوانان برای به دست آوردن درآمد سراغ انتشار وب-بنیاد و محتوای خود-گردان می‌روند، شکل‌های نوی از شهرت اینترنتی با فرمت‌های کهنه‌تر رسانه‌ها درگیرند و با نوآوری هایشان از این فرمت فاصله می‌گیرند.

در پاسخ به این وضعیت، کتاب کریستال آبیدین یک نگاه به‌روزرسانی شده و از بالا به چیستی شهرت اینترنتی امروز و چگونگی شهرت آنلاین عرضه می‌کند. مطالعات موردی آبیدین به این می‌پردازند که امروزه چگونه شهرت اینترنتی به وسیله اکثر پلتفرم‌های مردم‌پسند رسانه‌های اجتماعی انگلیسی زبان همچون فیسبوک، اینستاگرام، ردیت، تامبلر، تویتر، و یوتیوب امکان‌پذیر شده‌اند. البته، با توجه به این که بیشتر پژوهش‌های دانشگاهی روی فرهنگ شهرت به شدت روی شمال جهانی[3] متمرکز بوده‌اند، و بر این اساس که تمرکز پژوهشی کریستال آبیدین روی فرهنگ‌های اینترنتی شرق آسیا است، مطالعات موردی کتاب عمدا طوری نمونه‌گیری شده‌اند که مثال‌های اصلی از کشورهای چین، ژاپن، سنگاپور، کره جنوبی و تایوان را در کنار نمونه‌هایی از استرالیا، انگلستان، سوئد و آمریکا در بر بگیرند.

کریس روجک، استاد جامعه شناسی دانشگاه سیتی لندن، درباره این کتاب می گوید: «یک مجموعه زنده از اطلاعات بروز و اثرگذار برای حوزه میکروسلبریتی‌های جهانی. این کتاب مجموعه اثرگذاری از ایده‌ها و استدلال‌های نو را عرضه می‌کند تا به ما کمک کند یکی از پدیده‌های اصلی زمانمان را بفهمیم و درباره آن پژوهش کنیم.» همچنین گریم ترنر، پژوهشگر فرهنگ شهرت در دانشگاه کوئینزلند درباره این کتاب می نویسد «کریستال آبیدین کتابی بسیار سودمند نوشته است. این کتاب فهم ما از سلبریتی‌های اینترنتی را به‌روز می‌کند و این کار را با توجهی مثال زدنی به تکثیر گونه‌گونی شکل، محتوا، ساختار و مکان این شهرت انجام می‌دهد.»

شایان ذکر است که ترجمه کتاب سلبریتی‌های اینترنتی توسط دکتر احسان شاه‌قاسمی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران پایان یافته است و به‌زودی توسط پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی منتشر می‌شود.

 

[1]  legacy media منظور رسانه‌های سنتی و موثق مانند تلویزیون و روزنامه است (مترجم).

 

[2] gig economy

 

[3] Global North

 

 

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال