جمعه 23 آذر 1397
مراسم تشییع پیکر ابوالفضل زرویی نصرآباد برگزار شد/ ۱

باقری: ریشه و اصالت در آثار زرویی پدیدار بود/ حدادعادل: زرویی از سر ناچاری سراغ طنز نرفت

حداد عادل
    -     کد خبر: 6079
    -     تاريخ انتشار : 1397/9/12|12:07
حدادعادل در مراسم تشییع پیکر مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد گفت: شاعری با این وسعت معلومات و دانش از سر ناچاری سراغ طنز نرفته و در واقع طنز را انتخاب کرده است.

مراسم تشییع ابوالفضل زرویی نصرآباد شاعر، طنزپرداز و پژوهشگر کشور، دوشنبه 12 آذرماه با حضور جمع کثیری از شاعران و ادب‌دوستان و خانواده آن مرحوم در حوزه هنری برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، مراسم تشییع پیکر ابوالفضل زرویی نصرآباد موسس دفتر طنز حوزه هنری، شب شعر در حلقه رندان و شاعر و طنزپرداز پیش‌کسوت کشور با حضور شخصیت‌هایی همچون حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، محمد حمزه‌زاده قائم مقام رئیس حوزه هنری برگزار شد.

از دیگر شخصیت های فرهنگی و ادبی حاضر در این مراسم می‌توان به حجت الاسلام زائری، سید عباس سجادی، محمدعلی مودب، ساعد باقری، سهیل محمودی، فاضل نظری، علی موسوی گرمارودی، بهرام عظیمی، سیدعلی میرفتاح، رضا ساکی، موسی بیدج، عباس حسین‌نژاد، امید مهدی‌نژاد، اکبر کتابدار، علیرضا لبش، مهدی فرج‌الهی، احمد بابایی، حامد عسکری، نادر ختایی و ... اشاره کرد.

در ابتدای این مراسم شهرام شکیبا، شاعر و مجری طنزپرداز و از دوستان قدیمی مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد، با اشاره به اینکه بیش از 17 سال پیش برای نخستین بار زرویی نصرآباد را دیده است اظهار کرد: من در دفتر طنز حوزه هنری با مرحوم زرویی آشنا شدم و در همان‌جا همکار بودیم. هرگز تا آخرین روز نه آقای زرویی از حوزه هنری مهر برید و نه حوزه هنری از ایشان مهر خود را دریغ کرد و تا همین اواخر اتفاقات زیادی در حوزه هنری برای ایشان رقم خورد.

وی ادامه داد: اتفاقی که برای جسم زرویی رخ داد به نوعی خودخواسته بود و گویی این شاعر قصد داشت تیشه به ریشه خود بزند. اگر هر کدام از شاعران و دوستان زرویی در طول سال‌هایی که او در تنهایی زندگی می‌کرد به دیدنش می‌رفتند شرایط جسمی‌اش این‌گونه نمی‌شد. باید بیشتر قدر همدیگر را بدانیم و بسیاری از خط کشی‌ها و فاصله‌ها را کنار بگذاریم و بدانیم که ادبیات ما را به هم نزدیک می‌کند.

 

سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر و پژوهشگر پیش‌کسوت کشور، نیز در سخنانی با بیان اینکه زرویی نصرآباد در نقیضه‌پردازی تقریبا بی‌نظیر بود، اظهار کرد: بسیاری از نقیضه‌های متون قدیمی به اثر تذکره‌المقامات زرویی نمی‌رسد.

وی در ادامه شعری که در سوگ برادرش سروده بود را تقدیم به ابوالفضل زرویی نصرآباد کرد.

باقری: ریشه و اصالت در آثار زرویی پدیدار بود

ساعد باقری، شاعر، نیز با بیان اینکه ما شاعران با داغ درگذشت قیصر امین‌پور و سیدحسن حسینی، فرو ریخته و شکسته‌ایم، اظهار کرد: هر چه زمان از داغ ابوالفضل زرویی نصرآباد بگذرد، عمق خود را بیشتر نشان خواهد داد. بیشترین چیزی که از زرویی نصرآباد در ذهنم می‌درخشد، اصالت اوست. در دنیای اداها و اطفارها، اصالت گوهر کمیابی است و ریشه‌دار بودن در هر اثر زرویی پدیدار شده است.

باقری همچنین اظهار داشت: احساس می کنم زرویی نصرآباد مدت‌ها بود با مرگ خود کنار آمده بود. سه سال پیش که شب عمل ایشان بود من و آقای سهیل محمودی به بالینشان رفته بودیم و از ایشان عیادت کردیم. تصور می‌کنم در این مدت او به جایگاه و محل قرارش را نشانش داده بود و از پروردگار بخواهیم که ما را همچون زرویی آماده از این جهان ببرد.

حدادعادل: زرویی شاعری منزوی از جامعه نبود

غلامعلی‌ حدادعادل هم در این مراسم درگذشت شاعر و ادیب طنزپرداز زرویی نصرآباد را تسلیت گفت و افزود: امروز در کنار پیکر مردی ایستاده‌ایم که در کمتر از یک عمر 50 ساله خودش را به عنوان چهره‌ای موثر و ماندگار در عرصه ادب فارسی تثبیت کرد؛ مردی که باید بگوییم در نیمروز یک عمر طبیعی ما را ترک کرد.

وی گفت: زرویی از دوران نوجوانی شعر طنز می‌گفت. او یک عمر مردم را خنداند و دل جامعه‌اش را شاد کرد. امروز آن جامعه به اندازه تمام آن خنده‌ها اندوهگین است.

حدادعادل با تاکید بر اینکه زرویی نصرآباد تنها کار ذهنی و فکری انجام نمی‌داد عنوان کرد: او شاعری منزوی از جامعه نبوده است؛ کارنامه عمر زرویی حکایت از کار ادبی، ذهنی، فکری و توجه به دیگران بوده است و به عبارتی زرویی شأن اجتماعی مهم و تاثیرگذاری در کنار قدرت ذهن داشته است. هویت طنز به گل‌آقا بخشیدن، راه‌اندازی دفتر طنز در حوزه هنری، تدریس و بسیاری فعالیت‌های دیگر در نشریات از فعالیت‌های او بوده و هر جا که توانسته از طریق کار اجتماعی به ادبیات طنز کمک کرده است.

وی اظهار داشت: اگر کسی با شعر زرویی و حتی شعر طنز او آشنا باشد تصدیق می‌کند که این شاعر با تمام تاریخ کهن ادب پارسی آشنا بوده است؛ نه تنها به ادبیات فارسی بلکه به ادبیات عرب نیز مسلط بوده و این نکته در کتاب تذکره‌المقامات پیداست. شاعری با این وسعت معلومات و دانش از سر ناچاری سراغ طنز نرفته و در واقع طنز را انتخاب کرده است.

حدادعادل با اشاره به اینکه در جامعه دینی، اسلامی کشور طنزپردازی کار سختی است، عنوان کرد: نه تنها به دلیل خط قرمزهای سیاسی بلکه به دلیل خط کشی‌های اعتقادی و ارزشی که در جامعه وجود دارد، طنزپردازی در کشورمان دشوار است. نشریه گل‌آقا محدودیت‌های بیشتری نسبت به نشریه توفیق داشت اما مرحوم کیومرث صابری با  شناخت و کشف استعدادهایی همچون زرویی نصرآباد توانست محبوبیت بسیاری کسب کند.

این شاعر کشور همچنین تاکید کرد: یک خصوصیت که بر فراز تمام توانایی زرویی نصرآباد می‌درخشد اعتقاد دینی اوست. اگر هیچ شعر جدی از زرویی نمانده بود به‌جز قصیده‌ای که برای ابوالفضل عباس(ع) نوشته است باز هم می‌توانستیم به اعتقادات عمیق و اینکه او یک مسلمان تمام عیار بود با ذهن و فکر نقاد، درخشان و ذوق سرشارش اشاره کنیم.

گفتنی‌ است بعد از تشییع مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد از حوزه هنری، پیکر این شاعر کشور به بهشت زهرا برای خاک‌سپاری انتقال یافت.

ابوالفضل زرویی نصرآباد، شاعر، پژوهشگر و طنزپرداز ایرانی بر اثر عارضه قلبی در احمدآباد مستوفی درگذشت.

ابوالفضل زرویی نصرآباد در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۴۸ در تهران به دنیا آمد. او شاعر، پژوهشگر و طنزپرداز ایرانی بود که با اسم‌های مستعار ملانصرالدین، چغندر میرزا، ننه قمر، کلثوم ننه، آمیز ممتقی، میرزا یحیی و عبدل در نشریاتی مانند نشریات مؤسسه گل‌آقا، همشهری، جام جم، ایرانیان، انتخاب،زن، مهر، کیهان ورزشی، بانو، جستجو، عروس و تماشاگران، طنز نوشته‌ است.

انتهای پیام/

سایر تصاویر

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال