جمعه 1 آذر 1398

مصلحی: منطق انقلاب اسلامی ظلم‌ستیزی و حق‌طلبی است

مجید مصلحی
    -     کد خبر: 6062
    -     تاريخ انتشار : 1397/9/11|10:55
سرویس : استانها
مجید مصلحی، مدیرکل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری، در نشست «چالش‌های چهل‌سالگی انقلاب» در مازندران به تحلیل عنصر مقاومت پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، مجید مصلحی طی سخنانی در نشست تخصصی چالشهای چهل سالگی انقلاب که 7 آبان 97 با حضور جمعی از منتخبین اعضای جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی (متشکل از هنرمندان، متخصصان فضای مجازی و رسانه ای و مسئولان فرهنگی و هنری) در حوزه هنری مازندران برگزار شد به محورهای مقاومت پرداخت.

وی در ابتدا شناخت جایگاه کشور و نظام جمهوری اسلامی در جغرافیای بشری عالم و تحلیل شرایط فرهنگی و اجتماعی روز در جبههبندیهای بسیار وسیع و پیچیدهای که وجود دارد را به عنوان یک اصل مطرح کرد و یادآور شد: نمیگوييم انقلاب از اول با مخاطب قرار دادن كلّ بشر آمد؛ نه، انقلاب اسلامیِ «ايران» بود، متوجّه مسائل ايران بود، امّا زبان اين انقلاب و پيام اين انقلاب پيامى بود كه نمیتوانست در مرزهاى ايران منحصر بماند؛ يك مفهوم جهانى، يك حقيقت جهانى، يك حقيقت بشرى به وسيله‌ انقلاب پيام داده شد كه هر كسى در دنيا آن را بشنود احساس ميكند كه به اين پيام دلبسته است.

مجید مصلحی با ذکر این نکته که نظام سلطه، نظام تقسيم دنيا به ظالم و  مظلوم است خاطرنشان کرد: منطق انقلاب منطق اسلام است و «لا تَظلِمونَ وَ لا تُظلَمون» یعنی نبايد ظلم كنيد و نبايد بگذاريد به شما ظلم بشود.

وی ادامه داد: آن كسانى كه خودشان سلطه‌گرند - يعنى دولتهاى جبّار، شبكه‌هاى اقتصادى مكنده‌ ثروتهاى ملّى، ثروتهاى ملّتها - با اين پيام مخالفند، چون ظلم می كنند. دولتهاى زيردست و فرودستى كه بر ملّتهاى فقير يا ثروتمند حكومت ميكنند و تابع آن نظام سلطه‌ جهانى هستند، خودشان اقتدارى ندارند، سلطه‌اى ندارند، امّا تابع آنها هستند، دنبال آنها راه مى‌افتند، مخالف اين پيامند و كمپانى‌هاى بين‌المللى و چند ملّيّتى و تك ملّيّتى و جمع كنندگان ثروتهاى عمومى نیز با این پیام مخالفند.

مدیرکل امور استانها و مجلس حوزه هنری درباره گسترش سه عنصرِ جنگ و فقر و فساد در دنيا گفت: جنگهاى دنيا در اين برهه‌ى اخير، غالباً تحت تأثير نفوذ نظام سلطه بوده (يا خودشان با كسى جنگ داشتند يا دو گروه را به جنگ هم انداختند) فقر هم كار آنها است، بسيارى از اين كشورهاى فقير از منابع طبيعى خودشان نمیتوانند بهره‌بردارى كنند، گناه فقر آنها به گردن اينها است. گسترش فساد در دنيا و برافروختن آتش ميل جنسى - كه يك امر طبيعى است و قابل برافروخته شدن و شعله‌ور شدن در همه‌ انسانها – نیز كار آنها است. بنابراین نظام سلطه جنگ را، فقر را، فساد را گسترش ميدهد، با همان سازوكار مشخّص تقسيم دنيا به ظالم و مظلوم و  اسلام - يعنى انقلاب اسلامى كه برگرفته‌ از همان مفاهيم اسلامى است - مى‌آيد ميگويد: لا تَظلِمونَ وَ لا تُظلَمون، يعنى همه‌ اين عوامل را نفى ميكند.

چالش اصلى و دعواى اصلى اينجا است؛ دعواى با انقلاب اينها است؛ بقيّه‌ حرفها بهانه است. تحريم، جنگ داخلى، ايجاد كودتا، مسئله‌ انرژى هسته‌اى و... را در اين چارچوب بايد نگاه كرد.

وی همچنین با طرح این سوال که چرا ما این بحث را مطرح می کنیم پاسخ داد:

1-خودمان و شما متقاعد شویم که مجموعه ای از اتفاقات در حال رخ دادن است که منجر به تغییر در شرایط فرهنگی و اجتماعی می شود و ما باید آنها را بشناسیم.

2-بر اساس تحلیل شرایط و یا درک مستقیم موضوع احساس کنیم باید کاری بکنیم و محکوم تحولات دیکته شده دیگران نباشیم.

3-نقش پذیری خودمان در این تغییرات را خواستار باشیم و نقش پذیری سیستمی در مواجهه با این تغییرات.

4-تیم راهنما تشکیل دهیم.

5-برای افقهای روشن چشم انداز تعریف کنیم و برنامهریزی کنیم.

6-همکاران خودمان را توجیه کنیم و از  مشارکت آنها بهره ببریم.

این مقام مسئول با ذکر این نکته که فرایند اصلاح فرهنگی و اجتماعی کشور و حرکت در مسیر زدودن ضعف ها و تهدیدات بعد از رصد و تحلیل مسائل عرصه های اساسی فرهنگی و اجتماعی امکانپذیر است، ادامه داد: به طور مثال در شهر درحال اشغال توسط نیروهای بیگانه انسانها را میتوان به چند دسته تقسیم کرد:

1.خائنین: کسانی که از پیش با اشغالگر تفاهم کرده اند و به استقبال او می روند و از آمدن او برای خودشان سودی تصور کرده و با او همکاری می کنند.

2. فرصت طلبان: کسانی که از دشمن استقبال نکردهاند ولی الان که دشمن دارد وارد میشود، فرصت طلبی میکنند و خودشان را به او نزدیک و یا به او کمک میکنند به امید اینکه از او کمکی و توجهی دریافت کنند یا آزاری نبینند.

3. تسلیم شدگان: یک دسته به طور طبیعی حال و حوصله این کارها را ندارند یا ترسو هستند یا آگاهی لازم را ندارند. بنابراین در خانهها میمانند و تسلیم سرنوشت میشوند. اینها احتمالاً تحت تأثیر تبلیغات اشغالگر قرار میگیرند و حضور آنها را توجیه میکنند و تسلیم میشوند و برای آنها چندان تفاوتی ندارد چه اتفاقی افتاده است.

4. گروه مقاوم: یک دسته کسانی هستند که ایستادگی می کنند و آنها کسانی هستند که اشغالگری به زیان آنهاست. می دانند از بین رفتن هویت چه رخداد مصیبتباری برای یک ملت است. این گروه میدانند که اشغالگر اگر مسلط شود به هیچ کس و هیچ چیز رحم نخواهد کرد. این دسته به عشق خانه و شهر و گذشته تاریخی خود از خانه بیرون می آیند و مقاومت میکنند.

مجید مصلحی با ذکر مثالهایی همچون تسخیر بخارست توسط آلمان، استعمار مستقیم هندوستان و نقش گاندی، اشغال پاریس و رومانی، جنگهای خاورمیانه و ... گفت: موارد ذکر شده تخیل نیست و واقعیتی است که در سراسر دنیا اتفاق افتاده است.

وی در ادامه با بیان این مطلب که «جنگ مدرن» گونه دیگری از تهاجمات دشمنان است گفت: البته این نوع اشغال در حال حاضر با اشغال سنتی قدیم که بیشتر با اشغال جغرافیایی بود تفاوت دارد. هدف سیطره فرهنگی و اقتصادی و سیاسی کامل است، حتی در مواردی ممکن است بدون حضور اشغالگر باشد.

مدیر کل امور استانها و مجلس حوزه هنری همچنین افزود: حال آنکه جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام، با همراهی اکثریت بزرگی از مردم داخل این تعریف است، این مقاومت چهل سال است که انجام میشود. آیهای در سوره‌ی آل‌عمران است؛ ( و آیات بسیاری) درمورد دشمنان عنود اسلام و جامعه‌ی اسلامی.« قَد بَدَتِ البَغضَاءُ مِن اَفواهِهِم وَ ما تُخفی صُدورُهُم اَکبَرُ» بعد از آنکه این خصوصیّات را در مورد این دشمنان ذکر میکند -که این دشمنان، خصوصیّاتشان منطبق است با خصوصیّات همین دشمنانی که امروز ما در ایران  داریم . همچنین قرآن در جای دیگر اینگونه میفرماید: «وَ اِن تَصبِروا وَ تَتَّقوا لا یَضُرُّکُم کَیدُهُم شَیئًا»؛ این یک قانون -قانون آفرینش- است. صبر و تقوا موجب میشود که همین دشمن عنود با همه‌ی توانایی‌هایی که برای خودش فراهم کرده، هیچ غلطی در مقابل شما نتواند بکند؛ «لَا یَضُرُّکُم کَیدُهُم شَیْئًا» یعنی هیچ زیانی به شما نمیتوانند برسانند؛ به شرط چه؟ به شرط صبر و تقوا.

«مجید مصلحی » در پایان با طرح این سوال که صبر و تقوا یعنی چه؟  گفت: صبر یعنی در میدان باقی ماندن. در حالی که بعضی از میدان می گریزند؛ برخی نمیگریزند امّا بتدریج از میدان کناره می گیرند و این خلاف صبر است. و تقوا یعنی مراقبت از خود برای عدم انحراف از جادّه‌ی مستقیم شریعت اسلامی و به معنای پرهیز و مراقبت از خود در مقابل دشمن. پس باید گفت تقوا یعنی: مراقبت از خود در برابر حیله و مکر دشمن و پرهیز از اعتماد به دشمن.

همچنین در بخش پایانی این نشست حاضرین به ارائه دیدگاه خود در باره عنصر مقاومت در انقلاب اسلامی و موضوعات مشابه پرداختند.

شایان ذکر است که این نشست پیرو تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله) مبنی بر « ضرورت تبیین و ترویج نظریه مقاومت در جامعه» همچنین به عنوان یکی از برنامه ها و نشست های ویژه چهل سالگی انقلاب حوزه هنری استان مازندران برگزار شد.

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال