جمعه 25 آیان 1397
سید رحیم موسوی:

گذشته پرشکوه مردم مازندران، چراغ راه آینده است

سیدرحیم موسوی
    -     کد خبر: 5822
    -     تاريخ انتشار : 1397/8/15|12:19
سرویس : استانها
کارشناس پژوهش و مسئول کتابخانه تخصصی حوزه هنری مازندران به مناسبت روز مازندران گفت: اسلام‌آوری مردم مازندران بر مبنای اندیشه‌های علوی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، سید رحیم موسوی کارشناس پژوهش و مسئول کتابخانه تخصصی این نهاد، به مناسبت ۱۴ آبان و روز مازندران در یادداشتی نوشت:

روز مازندران بر اساس تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور در روز ۱۴ آبان مشخص شده و از سال ۱۳۸۶ جدی و در سال ۱۳۸۷ اجرایی شده و ما اکنون تجربه ۱۰ ساله‌ای را در برگزاری روز مازندران داریم.

اگرچه برخی از سازمان‌ها و بخش‌های خصوصی چند سالی است که برنامه روز مازندران را اجرا می‌کنند، اما به‌طور کلی داشتن یک روز، شرط کافی برای توسعه در ابعاد مختلف آن نیست. قصد بنده بررسی نقش مازندران در شکل‌گیری تمدن اسلامی است که شاخصه‌های آن عبارت‌اند از: ۱- قرآن محوری، ۲ـ ایمان، ۳ـ خردورزی (که حدود ۳۰۰ بار در قرآن تکرار شده است) و ۴ـ جایگاه علم (که موجب عظمت و شکوه تمدن اسلامی و به‌وجود آمدن زیباترین و ارزشمندترین تمدن بشری گشته است).

حال باید ببینیم طبرستان در برپایی این تمدن چه نقشی دارد؛ البته قبل از آن باید اشاره‌ای کوتاه به ویژگی‌های مردم مازندران و سهم و نقش پررنگ ایشان در تمدن اسلامی داشته باشم که در ایران فرهنگی فعلی و استان‌ها و اقوام جاری است.

اولین ویژگی این بود که ایشان اسلام‌آوری را با فرهنگ علوی آغاز کردند نه اسلامی ریاکارانه (که حضرت سیدالشهدا(ع) علیه آن قیام فرمودند و برای آن به شهادت رسیدند).

تمام ائمه معصومین(ع) سعی در اشاعه و حفظ این تمدن اسلامی راستین داشتند و همه چیزشان را وقف آن کردند و سعی در معرفی اسلام واقعی داشتند. اسلام علوی اسلامی است که از ولایت سرچشمه می‌گیرد. اسلام‌آوری مردم مازندران نیز بر مبنای اندیشه‌های علوی بوده است.

در حوزه علم و خردورزی نیز می‌توان به چند مورد از پیشرفت علمی که مردم مازندران در تاریخ به آن شهره بودند به این شرح اشاره کرد:

نخستین پزشک جهان اسلام با شاگردان شاخص و نخستین نویسنده فلسفه اسلامی در قرن سوم هجری «علی بن رَبن طبری» است که کاتب و مشاور فرمانروای مردم مازندران (مازیار) بوده است، از کتاب‌های ایشان یکی «الدین و الدوله» و دومی کتابی در مورد پزشکی و ابزارهای جراحی یعنی نخستین کتاب فلسفه اسلامی با عنوان «فردوس الحکمه» است. ضمنا بسیاری از پزشکان شاخص آن ادوار به صورت مستقیم و غیر مستقیم شاگرد مکتب ایشان بوده‌اند.

در حوزه معماری و شهرسازی، طراحی و ساخت شهر بغداد در سال ۱۴۰هجری قمری (به‌دستور منصور خلیفه عباسی با مصالح شهر تیسفون پایتخت ساسانیان) کار «عمر ابن فرخان طبری» و فرزندش «محمد بن عمر» بوده است. وی یک مازندرانی است که طراح و معمار دربار عباسیان بود. بغداد واژه‌ای اشکانی به معنی هدیه شده خداوند است و در اصل واژه ایرانی است.

ضمنا نخستین ریاضی‌دان جهان اسلام «ابوسهل بیژن کوهی» است که منجم هم بوده است. در باب علمای دین نیز نمی‌توانید نقش «ابن شهر آشوب» را نادیده بگیریم. همچنین دومین مورخ تاریخ اسلام «محمد بن جریر طبری» که نخستین مفسر جهان اسلام نیز هست خود صاحب مکتب بوده و در بغداد خرقه تدریس توسط خلیفه بر تن ایشان پوشیده می شود. (البته نام بردن تک تک آن بزرگان در این مقال نمی‌گنجد).

در مقابله با ظلم نیز مردم مازندران هرگز تسلیم زبان زور خلفای جور نشدند؛ چراکه زبان آنان ریاکارانه بود. بعد از اینکه بخشی از مازندران به دست سپاهیان این خلفا افتاد قیام سال ۱۶۹ هجری رخ داد و بعد در سال ۲۲۴خروج مازیار و حدود بیست سال بعد قیام مردم مازندران اتفاق افتاد که خودشان می‌روند و یکی از سادات بزرگوار را از شهر ری می‌آوردند که فلسفه این روز (روز مازندران) روز بیعت مردم مازندران در عید سعید فطر سال ۲۵۰ هجری قمری در مسجد جامع کجور با «حسن بن زید» است. بسیاری از این  مردم هنوز غیر مسلمان بودند ولی با ایشان بیعت کردند.

این ویژگی‌های مردم مازندران باعث شد که با توجه به موقعیت نسبی خود یعنی سرزمین کوچک و جمعیت کم بتوانند سهم و نقش خود را در شکل‌گیری تمدن اسلامی ایفا کنند. امید است که مردم امروز مازندران هم با توجه به گذشته درخشان و پر شکوهشان به قدر و جایگاه خود پی ببرند و بتوانند نقش خود را بیش از پیش در پیش‌برد تمدن نوین اسلامی ایفا کنند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال