دوشنبه 29 مرداد 1397

کتاب «خداوندان بدکردار: رسانه‌ها، دین و فرهنگ شهرت» ترجمه می‌شود

کتاب
    -     کد خبر: 4860
    -     تاريخ انتشار : 1397/5/17|16:29
ترجمه کتاب «خداوندان بدکردار: رسانه‌ها، دین و فرهنگ شهرت» در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی توسط دکتر احسان شا‌ه‌قاسمی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، سلبریتی‌های مجازی، ورزشی، سینمایی و غیره جای اندکی برای نفس کشیدن باقی گذاشته اند. مخصوصا برای نسل‌های جوان‌تر، سلبریتی‌ها به طرز باورناپذیری تبدیل به الگو شده‌اند.

پژوهش در فرهنگ شهرت نشان می‌دهد که بسیاری از نوجوانان این افراد را به عنوان خدایان پذیرفته اند و برای ستایش آنان از واژه هایی استفاده می کنند که در واقع برای خدایان و توصیف آن‌ها استفاده می‌شود. دهه 1950 و آغاز دهه 1960 به نام عصر طلایی افسونگری شناخته می‌شود.

به صورت خاص ستارگان هالیوودی بخشی از یک معبد بودند. آن‌ها مثل خداوندان، در سطحی بالاتر از انسان های میرا به نظر می آمدند. آن ها در چنان ثروت، جلال و زیبایی آسمانی ای زندگی می‌کردند که رسیدن به آن‌ها به نظر دست‌نیافتنی می‌آمد. و از یک جنبه خاص، چنین هم بود.

آ‌ن‌ها خود را از بقیه دور نگه می‌داشتند و به صورت قطره چکانی برای هوادارانشان ظاهر می‌شدند و تصاویر نقره فام به دقت کنترل شده از خودشان را در اختیار آن‌ها قرار می دادند. حتی پایین آمدن از پله یک هواپیما فرایندی بود که آنچنان موشکافانه تمرین می شد که عکس های آن مثل پرتره به نظر می آمدند. این زمانی بود که در آن دوربین ها ثابت بودند و برق یک فلش اعلام می کرد که ستاره ای از راه رسیده است.

هر تصویری یک جهان شگفتی را به ذهن می آورد، جهانی که هم‌زمان دور، اما لمس پذیر و بعید، اما نزدیک بود. برخی معتقدند که این تغییر در جهت‌گیری در دهه 1930 یعنی زمانی که مفهوم اعتقاد به خدا شروع به افول کرد، آغاز شد. ما دیگر مخلوقاتی که تحت حمایت و حفاظت خدا هستند نبودیم؛ ما خودمان از عهده خودمان بر می آمدیم. به همین دلیل، ما خواستیم که بهترین حالت ممکن را از خودمان بسازیم و وقتی موفق شدیم، آن را برای دیگران نمایش دهیم. تبلیغات به ما شیوه هایی داد تا خودمان را تعریف کنیم و نمایش دهیم. ستارگان همدستان تبلیغات بودند.

کتاب «خداوندان بدکردار» از ما می پرسد چه شده که در سال های اخیر برد پیت و آنجلینا جولی بیش از ابراهیم و ساره برای مردم آمریکا اهمیت پیدا کرده اند. او که خود زمینه مذهبی (مسیحی) دارد، به صورت جدی علیه فرهنگ شهرت مزاحم و علیه فرهنگ دینی در آمریکا است. او به شیوه ای علمی نشان می دهد که چگونه آمریکایی ها به روش های گوناگون یک فرایند مذاکره هویت را در پیش گرفته اند تا از خدایان جدیدی تبعیت کنند که مظهر همه گناهان هستند.

ترجمه کتاب «خداوندان بدکردار: رسانه ها، دین و فرهنگ شهرت»، نوشته «پیت وارد» به‌زودی با ترجمه دکتر احسان شاه قاسمی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، توسط پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی به چاپ خواهد رسید.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال