سه شنبه 1 آیان 1397

کتاب واژگان پرکاربرد هنری گردآوری شد

وحدت سلیمان‌زاده
    -     کد خبر: 4798
    -     تاريخ انتشار : 1397/5/14|09:50
مجموعه مکتوب تعاریف اصطلاحات هنری پرکاربرد در تدوین برنامه‌های حوزه‌های هنری مراکز استانی توسط وحدت سلیمان‌زاده از کارشناسان بخش آموزش و پژوهش اداره کل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری گردآوری و تدوین شد که در آینده نزدیک برای بهره‌برداری منتشر خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، سلیمان‌زاده کارشناس فرهنگی اداره کل امور استان‌ها در گفت‌وگو با روابط عمومی این اداره کل درخصوص گردآوری این مجموعه گفت: این مجموعه یک پروژه پژوهشی نیست بلکه کار گردآوری و تدوین است؛در حالی که کار پژوهشی یک کار مسئله‌محور محسوب می‌شود و ما برای این کار مسئله نداشتیم درواقع به یک سری اطلاعات مبنا و مدل نیاز داشتیم تا پس از جمع‌آوری و تدوین آن این اطلاعات را در اختیار دوستان در مراکز استان ها قرار بدهیم و به معنی واقعی در این پروژه نقش گردآورنده و تدوین کننده داشتیم.

کارشناس فرهنگی امور استان‌ها درخصوص عنوان کتاب خاطرنشان کرد: اصل پروژه، کار گردآروی و همچنین عنوان آن پس از تکمیل و تدوین با نام «تعریف اصطلاحات هنری پرکاربرد در تدوین برنامه های حوزه های هنری مراکز استانی» نهایی و نام‌گذاری شد.

 سلیمان زاده در بیان اهداف جمع آوری اطلاعات این کتاب و شرایط آغاز پروژه بیان داشت: یکی از نیازهای مورد توجه که کمبود آن احساس می شد مربوط به حوزه ارزیابی برنامه های مراکز استانی حوزه هنری بود؛ درواقع سامانه ثبت برنامه ها و فعالیت های مراکز استان های حوزه هنری دچار نواقصی بود که در گردآوری این مجموعه برای رفع آن نواقص اقدام کردیم.

وی در ادامه افزود: اطلاعات برنامه هایی که توسط مراکز استانی در سامانه به ثبت می رسد گاه نه دقیق بود و نه اصولی درج می شد. به عنوان مثال، ثبت برنامه با عنوان نشست پژوهشی انجام می گرفت که این عنوان نه تعریف استانداری است و نه مشخص کننده یک برنامه، و حتی عنوان یک برنامه علمی قلمداد نمی شد. یا در مثالی دیگر، ثبت برنامه‌هایی با عنوان کارگاه و ورک‌شاپ که تفاوت آن ها در هنگام ثبت مشخص نبود و این کم‌دقتی‌ها در ثبت برنامه ها و هچنین نپرداختن به جزئیات برنامه ها دو مشکل اصلی بود که کارشناسان کارگروه ها را در هنگام بررسی برنامه در سامانه دچار مشکل می کرد. درواقع برخی از برنامه هایی که در سامانه ثبت می شد به دلیل ثبت اطلاعات غیرفنی و اشتباه و نداشتن توضیحات درست رد می شد. درحالی که در تماس های تلفنی با مراکز مشخص می شد این برنامه قابلیت اجرا دارد اما به دلیل ثبت نادرست و درج داده های غلط آن برنامه رد اعلام می شد.

این کارشناس فرهنگی در تکمیل سخنان خود در این بخش گفت: بر همین اساس، با توجه به تکرار این اتفاق به این فکر افتادیم تا راهنمای ثبت برنامه ها را تدوین و گردآوری کنیم تا علاوه بر آشنایی دقیق تر دوستان با این مفاهیم در ثبت اطلاعات برنامه ها نیز به درصد خطای پایین برسیم و به تدریج کیفیت و دقیق بودن اطلاعات برنامه ها در سامانه را بالا ببریم. با گردآوری این مجموعه هم کار را برای دبیران کارگروه‌ها ساده‌تر کرده و از سوی دیگر زمان بررسی برنامه ها را به شکل قابل توجه ای کاهش دادیم؛ چرا که ثبت اطلاعات بدون تردید با دقت و جزئیات بیشتری انجام خواهد شد.

سلیمان‌زاده به جلسات متعدد درخصوص چگونگی گردآوری نیازها و مطالب این کتاب با معاونت برنامه ریزی و نظارت ارزشیابی امور استان ها اشاره کرد و گفت: در بخش برنامه ریزی و نظارت اداره کل امور استان به این نتیجه رسیدیم تا یک مجموعه اصولی و دقیق براساس نیاز برای راهنمای ثبت برنامه ها با توجه به تنوع برنامه هایی که در سامانه به ثبت رسیده است گردآوری کنیم و این کتاب راهنما در اختیار دبیران کارگروه ها و همکاران مراکز استانی قرار داده شود تا پس از این با یک مدل و الگو یکپارچه ثبت برنامه ها انجام و به یک هم‌زبانی واحد و تعریف یکدست در ثبت برنامه برسیم.

وی با اشاره به تکمیل و نهایی شدن این کتاب بیان داشت: نداشتن تعاریف و مفاهیم یکپارچه در هنگام ثبت برنامه ها یکی ازدلایل اصلی برای گردآوری این مجموعه بود که حاصل آن در13 فصل موضوعی با توجه به نوع فعالیت های فرهنگی و هنری مراکز استان ها در98 صفحه تهیه شده است.

کارشناس فرهنگی امور استان ها ادامه داد: اگر ما از منظر دیگری نگاه کنیم این مجموعه به نوعی دیگر کتاب راهنمای ثبت برنامه ها هست تا در مواقعی اگر کارشناسان مراکز استانی در ثبت برنامه ها دچار تردید شدند بتوانند با مراجعه به این مجموعه برنامه خود را به طور دقیق در سامانه  برنامه ها به ثبت برسانند.

این تعاریف لزومآ بر اساس مدل و الگو خاصی تدوین نشده است بلکه طبق مدل ها و الگوهایی تدوین شده که بیشتر با نیازهای درون سازمانی ما مطابقت داشته و برای مجموعه حوزه هنری کاربرد بیشتری دارد؛ درواقع یک توافق تعیین شده بین اداره کل امور استان ها و مراکز استانی شکل خواهد گرفت در تعیین تعاریف یکدست برنامه ها و ثبت آن ها در سامانه برنامه های اداره کل امور استان ها.

سلیمان در ادامه به نحوه دست رسی به منابع لازم برای تدوین این کتاب اشاره کرد و گفت: معمولا در گردآوری داده ها با مراجعه منابع  مختلف این مسیر طی می شود اما در گردآوری این مجموعه از ایده تا اجرای آن توسط بنده به انجام رسید و با مراجعاتی که به منابع مختلف داشتم و تعاریف گوناگونی که درخصوص برنامه های هنری وفرهنگی وجود داشت بیشتر با یک غربالگری و توجه به مدل های اجرا برنامه ها در حوزه هنری این تعاریف بر اساس استنباط و شناختم از حوزه هنری ویرایش و در نهایت اصطلاحات تدوین و گردآوری شد. به عنوان مثال، واژه نمایشگاه در بررسی اولیه تعاریف مختلفی از آن وجود داشت که ما تمامی تعاریف موجود از نمایشگاه را بررسی و بر اساس نیاز کاربردی از تعریف نمایشگاه در حوزه هنری توضیح مناسبی از یک نمایشگاه هنری با جزئیات آن در این مجموعه آوردیم.

 

این کارشناس فرهنگی در پاسخ به اینکه امکان به‌روزرسانی این مجموعه وجود دارد، گفت: ما چرا به این مجموعه اصطلاحات رسیدیم؟ شاید می شد به اصطلاحات بیشتری هم برسیم و شاید برخی از همکاران هم نظری داشته باشند. برخی از این اطلاعات خیلی برای حوزه هنری کاربرد ندارد و از سوی دیگر با توجه به گستره فعالیت های حوزه هنری این امکان وجود دارد که این مجموعه به‌روزسانی شود.

در حال حاضر با توجه به بررسی سامانه ثبت برنامه های اداره کل امور استان ها مجموعه واژه ها، داده ها واصطلاحات موجود در این سامانه به این نتیجه رسیدم بر اساس نیاز فعلی، واژه ها و تعاریف گردآوری شده  می تواند نیاز این مجموعه را مرتفع سازد. این در حالی است که قطعا در‌ آینده هر برنامه و فعالیت جدیدی که به حوزه هنری اضافه شود، بر  همان اساس می تواند تعاریف و اصطلاحات این مجموعه نیز به‌روزرسانی شود. این مجموعه در98 صفحه و در 13 فصل تنظیم شده که 15 صفحه شامل مقدمات و فهرست مطالب خواهد بود و4 صفحه هم منابع هست ودرواقع 79 صفحه تعاریف و مفاهیم گردآوری شده است.

کارشناس بخش آموزش و پژوهش اداره کل امور استان ها در ادامه به جزئیات 13فصل تدوین شده دراین مجموعه اشاره کرد و گفت: فصل اول مفاهیم درخصوص واژه جشنواره؛ انواع جشنواره ها و زیرمجموعه های جشنواره مانند جشنواره ملی، استانی، جشنواره موضوعی همراه با جزئیات هرکدام ازاین تعاریف آمده است.

فصل دوم مفاهیم مربوط به بخش موسیقی؛ تعاریف مربوط به انواع موسیقی همراه با جزئیات آن سبک های موسیقی مانند پای، سنتی، و جزئیاتی مانند خواننده‌محور بودن و یا اجرای این کنسرت به صورت مشترک یا اختصاصی برگزار می شود و حتی سطح اجرای آن هم آمده است.

فصل سوم مفاهیم و تعاریف نمایشگاه؛ بر اساس فعالیت‌های حوزه هنری و تعاریفی که مد نظر حوزه هنری بوده است در این بخش اشاره شده است؛ مانند نمایشگاه های نقاشی، برگزاری نمایشگاه آثار داخلی، خارجی و بین‌الملی، تعاریف شاخه های مختلف و گرایش ها و اشتراک در برگزاری نمایشگاه های هنری و گالری همراه با جزئیات آمده است. نمایشگاه های انفرادی گروهی، نمایشگاه دائمی و موقت نیز توضیح داده شده است.

فصل چهارم مفاهیم شب شعر، شب داستان و شب خاطره؛ مجموع برگزاری این‌گونه برنامه ها به لحاظ فرم به صورت یکسان بوده و به خاطر همین در یک فصل تعاریف آن درخصوص نحوه برگزاری و سطح برگزاری همراه جزئیات هرکدام از این موضوع ها در این فصل پیاده‌سازی شده است.

فصل پنجم مفاهیم و تعاریف بخش انتشارات؛ انتشارکتاب و انواع کتاب براساس موضوع دسته بندی شده که کتاب ها پژوهشی، ادبی، خاطره، رمان، داستان و هنری است با درج جزئیات مانند پدیده آورند، گروه سنی، موضوع کتاب داستانی، تخیلی و... ،و حتی نوع ارائه کتاب چاپی، گویا و الکترونیک است که به تفکیک به تمامی آن ها درفصل به اختصار توضیح داده شده است.

در این بخش با توجه به رایج شدن کتاب های گویا (صوتی) مناسب است مراکز استانی توجه ویژه ای برای تولید کتاب های الکترونیک و گویا بکنند.

فصل ششم مفاهیم رونمایی کتاب و آثار هنری؛ به دلیل شباهت در برگزاری این برنامه ها انواع رونمایی به همراه جزئیات در یک فصل آمده است.

فصل هفتم مفاهیم و اصطلاحات نقد بررسی آثار؛ تمامی نشست های تخصصی نقد بررسی در زمینه های مختلف هنری ازجمله نقد کتاب، نقد آثار هنری، فیلم سینمایی، نمایش و آثار تجسمی.

فصل هشتم مفاهیم تولید آثارهنری؛ در این فصل به صورت گسترده به تمامی مفاهیم مراحل تولید آثار هنری در زمینه های مختلف از جمله آثار سینمایی، موسیقی، ادبیات، تجسمی، نمایش و به‌طورکلی انواع گرایش‌ها هنری با جزئیات و گونه های هر بخش آمده است.

فصل نهم مفاهیم برگزاری کارگاه و ورک شاپ ها؛ کارگاه و ورک شاپ در معنی به یک شکل بوده و هرکدام ازاین واژه ها اگر در ثبت برنامه ها به کارگرفته شود اشکالی ندارد. فقط باید به جزئیات اجرای آن توجه شود که در این بخش کامل توضیح داده شده است.

فصل دهم مفاهیم دوره های آموزشی؛ انواع دوره های آموزشی به همراه تمامی جزئیات آن.

فصل یازدهم مفاهیم فعالیت های فرهنگی؛ مانند برگزاری پاتوق‌های هنری، محفل، همایش، کنفرانس، نشست های تخصصی همراه با جزئیات آن آمده است که گاه در ثبت برنامه های این‌چنینی عنوان برنامه‌ها به اشتباه درج می‌شد که این بخش کمک خواهد کرد تا با توجه به جزئیات تعاریف نوع برنامه با همان مفهوم به ثبت برسد.

فصل دوازدهم مفاهیم فعالیت های گروهی اردو؛ انواع اردو، اردوی تشویقی، اردوی عکاسی، اردوی طراحی به همراه جزئیات آن آمده است. حتی بیمه شدن هنرمندان و حتی دریافت رضایت نامه نیز در این بخش دیده شده است.

فصل سیزدهم مفاهیم مربوط به بخش روابط عمومی، ازجمله فعالیت های روابط عمومی فعالیت های مناسبتی، تبیلغات مناسبتی که در فصل ششم هم به بخش روابط عمومی ارتباط دارد. فعالیت های مناسبتی کلا در حیطه ماموریت مسئولان روابط عمومی قرار می گیرد انواع برنامه های مناسبتی مخاطبان برنامه ها و نوع اجرای برنامه ها به همراه جزئیات آن آمده است.

سیلمان‌زاده درپاسخ به این سوال که آیا درخصوص پوشش رسانه‌ای برنامه ها و اینکه آیا به جزئیات آن در این گردآوری اشاره شده است، گفت: با توجه به ثبت برنامه های انجام شده در سامانه این گردآوری صورت گرفته و درخصوص پوشش رسانه ای مطلبی درج نشده بود. البته می توانیم این موضوع را نیز به همراه جزئیات آن به این مجموعه اضافه کنیم.

کارشناس فرهنگی امور استان ها در پایان خاطرنشان کرد: این گردآوری با توجه به ثبت اطلاعاتی که در سامانه درج شده بود تدوین و با توجه به آن تکمیل ونهایی شده است. اما درخصوص شرایط انتشار و چاپ آن هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است. زمان اجرای این پروژه سه ماه نیم به طول انجامید.

نکته اینکه در بخش پایانی کتاب آدرس منابع آمده است، استفاده از این منابع بیشتر در جهت جمع بندی تعاریف بوده و فقط در چند مورد عینآ ازتعاریف منابع بهره برداری شده و در بعضی از فصل ها در پاورقی آدرس منبع درج شده است. اصطلاحات و مفاهیم فعالیت های فرهنگی و هنری این کتاب درواقع بر اساس اهداف و راهبردهای حوزه هنری بومی سازی و پیاده سازی شده است.  

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال