جمعه 23 آذر 1397
مدیرکل امور اجتماعی استانداری خراسان شمالی:

ادبیات آیینی حافظ ارزش‌های دینی و ملی است

باقری
    -     کد خبر: 4604
    -     تاريخ انتشار : 1397/4/17|12:38
سرویس : استانها
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان شمالی گفت: هدف ادبیات آیینی حفظ ارزش‌های دینی و ملی است؛ به همین دلیل می‌توانیم از ادبیات آیینی به‌عنوان یکی از عوامل مهم تربیتی و انتقال‌دهنده ارزش‌ها بهره بگیریم.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، فریبا باقری باغان، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان شمالی، با ابراز خرسندی از برگزاری سومین کنگره منطقه‌ای ادبیات آیینی به میزبانی بجنورد، به نقش ادبیات آیینی در ارتقای شاخص‌های اجتماعی پرداخت و اظهار داشت: رسالت ادبیات آیینی تربیت و تزکیه انسان‌ها است. جاذبه ادبیات آیینی که از منابع ادبی و پرمایه الهی همچون قرآن، نهج‌البلاغه و سخنان نغز اهل‌بیت (ع) سرچشمه می‌گیرد بسیار اثربخش‌تر از هر موسیقی دلنوازی است که بر جان خواننده می‌نشیند. در حقیقت یکی از رموز افراد پرورش ملکات انسانی است، اینکه ارائه الگوهای اخلاقی را به جامعه متصور شویم و ایجاد کنیم گویای همین حقیقت است و در این زمینه نگاهی به پیشینه تاریخی ادبیات آیینی مؤید آن است که ادبیات آیینی ریشه در فطرت و گرایش‌های معنوی انسان دارد. ادبیات فارسی ما هم یکی از گنجینه‌های غنی مفاهیم دینی و اخلاقی است و در این میان، شعر شیعه با الهام از روح انقلابی حضرت علی (ص) و مکتب سرخ عاشورا، عزت‌نفس و بلندهمتی می‌یابد.

وی تصریح کرد: می‌توانیم به‌جرئت بگوییم که یکی از عوامل ماندگاری فرهنگ غنی اسلام شعرای متعهدی بودند که در هر زمان رسالت الهی خود را عطف به همین ادبیات آیینی ایفا کردند؛ به‌طوری‌که در حدیث قدسی، زبان شاعران کلید گنج‌های عرش نامیده شده است.شاعر آیینی با شعر خود به‌عنوان کلید در فضیلت خانه اهل‌بیت می‌شود و می‌خواهد در این فضیلت خانه را بر روی عاشقان ولایت باز کند و شما را تا آنجا پیش می‌برد که با فرهنگ بزرگ عاشورا پیوند ناگسستنی ایجاد می‌کنید. شاعران شعر حماسی و آیینی همواره مورد حمایت حضرت محمد (ص) و پیشوایان دینی ما بودند؛ ازجمله امام سجاد (ع) که پس از قیام خونین عاشورا شاعران را دعوت به سرودن شعر برای زنده نگه‌داشتن یاد شهیدان کربلا کرد و درباره «کمیت اسدی»، از برجسته‌ترین شاعران شیعه معاصر اهل بیت (ع) فرمود: ما پاداشی آن‌چنان‌که سزاوار تو باشد نداریم اما خداوند بزرگ از پاداش تو ناتوان نخواهد بود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان شمالی اضافه کرد: معروف است که امام رضا (ع) برای سرودن قصیده بلند تائیه جامه خود را به‌عنوان صله به دعبل خزاعی می‌بخشد و آن را مورد مرحمت خود قرار می‌دهد. حضرت مولانا با سرودن «کجایید ای شهیدان خدایی بلاجویان دشت کربلایی» ازجمله شاعران پارسی‌گویی است که به ادبیات آیینی ما توجه داشته و ایثار و ازجان‌گذشتگی عاشوراییان را نماد اولیا و عرفایی می‌داند که به مرز فنا فی الله رسیده‌اند. شاعر آیینی می‌خواهد در اندیشه گذر لحظه‌ها و با شعر خود گریستن بر لحظه‌های غفلت را به خواننده یادآوری کند که ما غفلت کردیم و حالا باید جبران کنیم، بیدل که کربلا را درواقع آیینه وجود انعکاس‌دهنده دینی و حقیقت‌گرایی می‌داند می‌گوید: «کیست در این انجمن محرم عشق غیور/ ما همه بی‌غیرتیم آیینه در کربلاست».

باقری خاطرنشان کرد: در دیوان شاعرانی همچون سنایی غزنوی و عطار نیشابوری ما شاهد ادبیات آیینی با موضوع عاشورا هستیم و محتشم کاشانی هم با قصیده بلند «باز این چه شورش است که در خلق عالم است/ باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است» ماندگارترین اثر آیینی عاشورا را سرود. ادبیات آیینی ما درواقع تسری دهنده فرهنگ ایثار و گذشت است، شعر آیینی برخاسته از فرهنگ و مکتب عاشورا است، ادبیات آیینی به ما درس آزادگی، مردانگی و حریت می‌دهد و جالب‌تر اینکه این تجربه زیبا و بی‌بدیل برای نسل جوان ما می‌ماند؛ نسلی که شاید تجربه و شناختی از این گذشته زیبا نداشته باشند. امروز به‌واسطه دولت اسلامی این سبک از ادبیات درواقع جولانگاه زیبایی برای حفظ ارزش‌های اصیل اسلامی و انقلابی به نسل بعد است. به امید ظهور آن موعود بی‌بدیل که قطعاً خواهد آمد و دفتر شعر آیینی ما را تکامل خواهد بخشید.

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال