دوشنبه 25 تیر 1397
مصلحی در سی‌وپنجمین نشست سراسری رؤسای مراکز استانی حوزه هنری:

مراکز استانی حوزه هنری به مفاهیم قرآنی تکیه کنند/ نظام سلطه مخالف پیام انقلاب اسلامی است

نشست مدیران استانی و ستادی مراکز حوزه هنری
    -     کد خبر: 4591
    -     تاريخ انتشار : 1397/4/16|11:28
سرویس : استانها
مجید مصلحی، مدیرکل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری کشور، در سی‌وپنجمین نشست سراسری رؤسای مراکز استانی حوزه هنری گفت: دلیل و چالش اصلی نظام سلطه در جهان با انقلاب اسلامی ایران، مقابله انقلاب با گسترش سه عنصر جنگ، فقر و فساد در دنیا به عنوان اهداف اصلی نظام سلطه است.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، سی‌وپنجمین نشست سراسری رؤسای مراکز استانی حوزه هنری ۱۲ الی ۱۴ تیرماه در حوزه هنری برگزار شد. دکتر مجید مصلحی، مدیرکل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری کشور، در جریان سی‌وپنجمین نشست سراسری رؤسای مراکز استانی حوزه هنری با اشاره به چالش‌ اساسی انقلاب اسلامی ایران گفت: انقلابی اسلامی ایران نظم جدیدی را برای بشریت ارائه کرد. انقلاب از ابتدای کار با مخاطب قرار دادن تمام بشریت جهان نیامد. «انقلاب»، انقلاب اسلامی «ایران» بود. این انقلاب تمامی توانش متوجه به مسائل ایران و ایجاد تغییرات بنیادی در کشور بود. اما زبان این انقلاب و پیام آن به گونه‌ای بود که نمی‌تواند و نمی‌توانست منحصر به مرزهای ایران بماند. به این ترتیب مفهومی جهانی با حقیقت جهانی و بشری به وسیله انقلاب اسلامی ایران به سراسر جهان صادر شد. این پیام، مفهوم و حقیقتی است که هر شخصی در جهان آن‌ را بشنود بی‌شک دلبسته آن خواهد شد.

دکترمصلحی در ادامه مقابله با نظام سلطه را پیام انقلاب اسلامی ایران دانست و گفت: نظام سلطه، نظام تقسیم دنیا به ظالم و به مظلوم است. اما منطق انقلاب که همان منطق اسلام است آن را نمی‌پذیرد. منطق انقلاب «لا تظلمون و لا تظلمون» است؛ یعنی نه ظلم کنید و نه بگذارید به شما ظلم کنند. نظام سلطه دقیقا در مقابل با منطق انقلاب و اسلام قرار دارد. به این ترتیب آن‌ کشورهایی که خودشان سلطه‌گر هستند با این پیام مخالفت می‌کنند؛ چرا که ظلم می‌کنند. همچنین دولت‌های زیردست و فرودستی که بر ملت‌های فقیر یا ثروتمند حکومت می‌کنند و تابع آن نظام سلطه جهانی هستند، خودشان اقتداری ندارند، سلطه‌ای ندارند، اما تابع آن‌ها هستند و ادامه دهنده راه آن‌ها هستند نیز با پیام انقلاب اسلامی ایران مخالف‌اند. در نتیجه دولت و کشوری که سیاست‌های نظام سلطه را، فرض می‌کنیم سیاست‌های آمریکا و یا انگلیس را مو به مو اجرا می‌کنند با پیام «لا تظلمون و لا تظلمون» بی‌شک مخالف‌اند.

مدیرکل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری کشور سیاست‌های نظام سلطه را گسترش سه عنصر جنگ، فقر و فساد در دنیا دانست و گفت: جنگ‌های دنیا در این برهه اخیر و در سه قرن گذشته، غالبا تحت تاثیر نفوذ نظام سلطه بوده است. به این شیوه که آن نظام سلطه یا اینکه خود با کشور و ملتی سر جنگ داشته است و یا در پی سودآوری اقتصادی از جنگ دو کشور را به جنگ علیه یکدیگر تشویق کرده‌اند. نه تنها جنگ به معنای عام آن، بلکه فقر هم از فعالیت‌های ظالمانه نظام سلطه سرچشمه می‌گیرد. بسیاری از کشورهای فقیری که مردم آن در فقر زندگی می‌کنند دارای منابع طبیعی ارزشمندی هستند که توان بهره‌مندی از آن را ندارند. نظام سلطه از این ناتوانی کشورهای فقیر سوءاستفاده کرده و منابع آن‌ها را به غارت می‌برد تا تنها خودش را قدرتمند‌تر از قبل سازد و سلطه خود را بیش‌ از پیش تثبیت کند.

مقاومت در برابر نظام سلطه پیام اصلی انقلاب است

وی در همین راستا افزود: گسترش فساد اخلاقی و برافروختن غیرطبیعی امیال غریزی انسان که امری طبیعی است هم از جانب سلطه‌گران به‌شدت پیگیری می‌شود؛ چرا که آن هم راهی دیگر برای سلطه‌گری بر جهان با قابلیت‌های بسیاری است. اما پیام انقلاب اسلامی ایران مخالف اهداف نظام سلطه است. گسترش سه عنصر جنگ، فقر و فساد در دنیا اهداف اصلی نظام سلطه است که انقلاب اسلامی ایران با آن مقابله می‌کند. دلیل و چالش اصلی نظام سلطه در جهان با انقلاب اسلامی ایران نیز همین امور است. دعوای آن‌ها با ایران بر سر بیداری احتمالی مردم جهان ناشی از انقلاب ایران است. تحریم، جنگ داخلی، ایجاد کودتا، مسئله انرژی هسته‌ای و بسیاری از موارد دیگر علیه ملت و انقلاب ایران اسلامی به دلیل مخالفت با آن‌ها و اهداف نظام سلطه است.

دکتر مصلحی در بیان چرایی مطرح کردن این مسائل گفت: شش مورد برای چرایی اعلام این موضوعات و مواضع دارم؛ اول اینکه خودمان و شما متقاعد شویم که مجموعه‌ای از اتفاقات در حال رخ‌ دادن است که منجر به تغییر در شرایط فرهنگی و اجتماعی می‌شود و ما باید آن‌ها را بشناسیم و نسبت به آن آگاهی دقیق داشته باشیم. دوم اینکه بر اساس تحلیل شرایط و یا درک مستقیم موضوع احساس کنیم باید کاری علیه اقدامات نظام سلطه کنیم و محکوم تحولات دیکته شده آن‌ها نشویم. سوم اینکه نقش‌پذیری خود در این تغییرات را خواستار شده و نقش‌پذیری سیستمی در مواجهه با این تغییرات را مد نظر قرار دهیم. چهارم اینکه تیم راهنما برای امور خود تشکیل دهیم. پنجم اینکه برای افق‌های روشن چشم‌انداز تعریف و برنامه‌ریزی کارآمدی تنظیم کنیم. ششم اینکه همکاران خود را در این امور توجیه کنیم و از مشارکت آن‌ها بهره‌مند شویم.

مصلحی رشد سطح فرهنگی و اجتماعی کشور بیش از پیش را امکان‌پذیر دانست و گفت:  فرایند اصلاح فرهنگی و اجتماعی کشور و حرکت در مسیر زدودن ضعف‌ها و تهدیدات و استفاده مناسب از ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود، بعد از رصد و تحلیل مسائل عرصه‌های اساسی فرهنگی و اجتماعی امکان‌پذیر است.

وی افزود: امروزه اعتیاد، طلاق، ابتذال اخلاقی، حاشیه‌نشینی، زنان و خانواده، قاچاق کالا و همچنین در عرصه‌های فرهنگی وضعیت هنر و ادبیات، صنایع فرهنگی، رسانه و فضای مجازی، جبهه‌های فرهنگی خودی یا انقلاب اسلامی و معارض مجموعه‌ای در هم تنیده است که از بیرون و درون سیاست‌های نظام سلطه آن‌ها را پیگیری می‌کند. ما باید در مقابل این هجمه از فعالیت‌های پیچیده آگاه بوده و تدبیری برای وضعیت موجود و آینده آن بیندیشیم.

مصلحی در ادامه به تشبیه یک شهر اشغال شده یا در حال اشغال توسط نیروهای بیگانه و دشمن به همراه دسته‌بندی مردم در برابر این اشغال یا پیشروی پرداخت و گفت: در این مواقع مردم به چند دسته تقسیم می‌شوند؛ یک دسته کسانی هستند که از پیش با اشغالگر تفاهم کرده‌اند و الان به استقبال او می‌روند. این دسته که گروه «خائنین» نامیده می‌شوند از آمدن اشغالگر برای خودشان سودی را تصور می‌کنند و به همین دلیل با آن همکاری می‌کنند. اما گروه دیگر «فرصت‌طلبان» هستند که از دشمن استقبال نکرده‌اند ولی الان که دشمن در حال ورود و اشغال است خود را برای خدمت به آن نزدیک می‌کنند. این گروه امید دارند تا با این کار از اشغالگر کمکی دریافت کنند و یا از آزارهای اشغالگر در امان بمانند. گروه بعدی را می‌توان «تسلیم شدگان» نامید. این دسته از مردم به صورت طبیعی حال و حوصله این کارها را ندارند. یا اینکه ترس و دلهره بسیاری با خود دارند. همچنین آن‌ها ناآگاه از عمق اهمیت موضوع هستند. در نتیجه در خانه‌های خود می‌مانند و تسلیم سرنوشت می‌شوند. این دسته از جامعه احتمالا تحت تاثیر تبلیغات اشغالگر قرار می‌گیرند و حضور آن‌ها را توجیه می‌کنند. به این ترتیب کاملا تسلیم شده و برای آن‌ها تفاوتی ندارد که چه اتفاقی رخ می‌دهد.

جمهوری اسلامی ایران همان گروه مقاوم است

وی در ادامه افزود: اما یک دسته از مردم کسانی هستند که ایستادگی می‌کنند. آن‌ها زیان و ضررهای اشغالگری را به‌خوبی می‌دانند. این گروه که «مقاوم» نامیده می‌شوند اهمیت هویت را از صمیم قلب می‌فهمند. آن‌ها معنای مصیبت‌باری را برای از بین رفتن هویت یک ملت توسط اشغالگر می‌دانند. گروه «مقاوم» مردم، بی‌رحمی اشغالگر نسبت به همه چیز را می‌داند و با آن مقابله می‌کند. این گروه از مردم بر خلاف «تسلیم شدگان» به عشق خانه، شهر و گذشته تاریخی خود از خانه بیرون می‌آیند و مقاومت می‌کنند.

مصلحی ادامه داد: «تشبیه یک شهر اشغال شده» تخیل نیست. واقعیتی است که در سراسر دنیا اتفاق افتاده است. نمونه آن تسخیر بخارست توسط آلمان، استعمار هندوستان و نقش گاندی، اشغال پاریس و رومانی، جنگ‌های خاورمیانه و بسیاری موارد مشابه «یک شهر اشغال شده» است. تصویر «یک شهر اشغال شده» دور از ذهن نیست. اگر این تصویر را در سطح بین‌الملل توسعه دهیم با واقعیتی مواجه می‌شویم که در حاضر در دنیا در حال روی دادن است و به شکل‌های گوناگون انجام و تکرار می‌شود. البته باید اشاره کنم که این نوع اشغال را اشغال سنتی گویند. اما امروزه با اشغال مدرن و یا جنگ نرم با قدرت تخریب‌کننده‌ بسیار قوی‌تر نسبت به اشغال سنتی روبه‌ رو هستیم. اشغال سنتی بیشتر اشغال جغرافیایی بود. اما اهداف و نوع عملکرد اشغال مدرن متفاوت است. هدف اشغال مدرن سیطره فرهنگی، اقتصادی و سیاسی تمام و کمال است. این نوع اشغال در مواردی بدون حضور اشغالگر و به صورت تدریجی انجام می‌شود.

وی افزود: نظام‌های بسیاری با فرصت‌طلبی شخصی به ملت خود خیانت کرده و یا با دشمن سازش کردند. در این نظام‌ها بسیاری تسلیم شدند و شعارهای دشمن اشغالگر را پذیرفتند. اما کشور ما چنین وضعی را ندارد و نخواهد داشت. جمهوری اسلامی ایران در میان دسته‌بندی‌های جوامع گوناگون در مواجهه با اشغالگر همان گروه «مقاوم» است. البته این یک تشبیه است. یعنی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نظام، با همراهی اکثریت بزرگی از مردم داخل این تعریف قرار می‌گیرد. به این ترتیب است که مقاومت ذکر شده چهل سال است در ایران انجام می‌شود.

تقوا به معنای مراقبت از حیله و مکر دشمن است

دکتر مصلحی با اشاره به بیاناتی که رهبری روزهای گذشته در دانشگاه افسری امام حسین(ع) در مورد دشمن داشتند، گفت: مقام معظم رهبری در این بیانات خود با استناد به آیات قرآن در سوره آل عمران فرمودند «آیه‌ای شریفه در سوره‌ آل‌عمران است؛ در ضمنِ آیاتی که در مورد دشمنان عنود اسلام و جامعه‌ اسلامی است. چندین آیه‌ است درباره‌ دشمنان عنود و لبریز از بغض و کینه‌ اسلام و مسلمین و پیامبر که آن‌ها را بیان می‌کند.«قَد بَدَتِ البَغضَاءُ مِن اَفواهِهِم وَ ما تُخفی صُدورُهُم اَکبَرُ»؛ بعد از آنکه این خصوصیّات را در مورد این دشمنان ذکر می‌کند -که این دشمنان، خصوصیّاتشان منطبق است با خصوصیّات همین دشمنانی که امروز شما دارید و ملّت مسلمان ایران دارد و ایران اسلامی دارد که واقعاً «قَد بَدَتِ البَغضَاءُ مِن اَفواهِهِم وَ ما تُخفی صُدورُهُم اَکبَرُ»؛ یا «اِن تُصِبکَ حَسَنَةٌ تَسُؤهُم»، اگر شما یک افتخاری به دست بیاورید، یک موفّقیّتی به دست بیاورید، آن‌ها عمیقاً ناراحت می‌شوند- و بعد از آنکه این آیات ذکر می‌شود، در پایان، قرآن این‌جور می‌گوید، می‌فرماید که «وَ اِن تَصبِروا وَ تَتَّقوا لا یَضُرُّکُم کَیدُهُم شَیئًا»؛ این یک قانون -قانون آفرینش- است. صبر و تقوا موجب می‌شود که همین دشمن عنود، این کپسول زشت کینه و بغضاء، با همه‌ توانایی‌هایی که برای خودش فراهم کرده، هیچ غلطی در مقابل شما نتواند بکند؛ لَا یَضُرُّکُم کَیدُهُم شَیْئًا؛ یعنی هیچ زیانی به شما نمی‌توانند برسانند؛ به شرط چه؟ به شرط صبر و تقوا.» پس اگر ما نیز در کار خود صبر و تقوا به‌دست بیاوریم، موفق خواهیم شد و دشمن عمیقا ناراحت خواهد شد.

صبر یعنی در میدان مقاومت باقی بمانیم

مدیرکل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری ادامه داد: رهبری در همین جلسه در مورد صبر می‌فرمایند «صبر یعنی چه؟ صبر یعنی در میدان باقی ماندن، از میدان بیرون نرفتن. بعضی از میدان می‌گریزند؛ بعضی نمی‌گریزند امّا به‌تدریج از میدان کناره می‌گیرند؛ این خلاف صبر است. صبر یعنی پایداری کردن، در میدان ماندن، استقامت کردن. صبر یعنی چشم به هدف‌های دور و به افق‌های دور دوختن؛ چشم دوختن به هدف‌های دور. گاهی انسان از یک موفّقیّت نقد خرسند می‌شود، خوشحال می‌شود، گاهی مغرور می‌شود، و خطرناک این است که قانع می‌شود؛ این خطرناک است؛ این موجب می‌شود که انسان در میدان باقی نماند. نه، هدفِ دور را نگاه کنید، قلّه را نگاه کنید؛ ببینید».

دکتر مصلحی در پایان بار دیگر با اشاره به بیانات رهبری در  تازه‌ترین مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه امام حسین(ع) اهمیت تقوا را از زبان ایشان بازگو کرد و گفت: رهبری در این مراسم تقوا را نشانه قرار دادند و فرمودند «تقوا با معنای گسترده‌ خود در این آیه‌ شریفه مورد توجّه قرار گرفته است؛ هم به معنای عامّ تقوا است یعنی مراقبت از خود برای عدم انحراف از جادّه‌ی مستقیم شریعت اسلامی -که در بسیاری از جاها به کار رفته است- هم به معنای پرهیز و مراقبت از خود در مقابل دشمن، به قرینه‌ آیات قبل از این آیه که درباره‌ دشمنان است. مراقب باشید؛ در مقابل دشمنید. انسان در میدان جنگ یک ‌جور زندگی می‌کند؛ در هنگامی که جنگ نیست، جور دیگری زندگی می‌کند. انسان در سنگر یک‌ جور می‌نشیند، یک‌ جور استراحت می‌کند، یک‌ جور می‌خوابد؛ در اتاقِ راحتِ داخلِ خانه‌ خود یک‌ جور دیگری می‌خوابد و زندگی می‌کند. بدانید در مقابل دشمنید؛ این را همه‌ ما باید بدانیم. تقوا به این معنا است: مراقبت از خود در مقابله‌ با دشمن، پرهیز از اعتماد به دشمن -به دشمن اعتماد نکنید- تقوا به این معنا است؛ به معنای مراقبت از حیله و مکر دشمن است». مقام معظم رهبری در این بیانات تاکید بر مراقبت از خود در مقابل دشمن و پرهیز از اعتماد به دشمن دارند. ما نیز باید در امور فرهنگی هنری خود این دیدگاه‌ها را مورد توجه قرار داده و از آن بهره‌مند شویم.

گفتنی است، سی‌وپنجمین نشست سراسری رؤسای مراکز استانی حوزه هنری  ۱۲ الی ۱۴ تیرماه در حوزه هنری با حضور محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، مجید مصلحی مدیرکل امور استان‌ها و مجلس،داوود ضامنی معاون فرهنگی امور استان‌های حوزه هنری، مدیران ستادی و استانی برگزار شد.

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال