چهارشنبه 30 مرداد 1398
هفته هنر انقلاب/ ۳۹

محمدیان: تمام فیلم‌های جهان دینی هستند/ الگو ساختن در چنین دورانی کار بسیار سختی است

هادی محمدیان
    -     کد خبر: 3988
    -     تاريخ انتشار : 1397/1/23|15:47
هادی محمدیان، کارگردان انیمیشن «فیلشاه»، گفت: تیم ما سراغ قصه‌هایی می‌رود که قابل اتکا باشد؛ چرا که الگو ساختن برای کودکان و نوجوانان در چنین دورانی کار بسیار سختی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، هادی محمدیان کارگردان انیمیشن‌هایی همچون «شاهزاده روم» و «فیلشاه» با حضور در ویژه‌برنامه «سوره هنر» شبکه سه سیما که به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی تولید و پخش می‌شود، در سخنانی با اشاره به اینکه انیمیشن «شاهزاده روم» اتفاق تازه‌ای بود و توجه مخاطبان را جلب کرد، اظهار کرد: بعد از تولید این انیمیشن، انتظارها بالا رفت و مخاطبان هم انیمیشن‌هایمان را با آثار هالیوودی مقایسه می‌کنند. در انیمیشن «فیلشاه» به دنبال این بودیم که لحظات شیرینی که در فیلم‌های خارجی این گونه وجود دارد را تجربه کنیم و نگاه این اثر موشکافانه‌تر شده است. در این اثر نسبت به اثر قبلی به بلوغ رسیده‌ایم اما هنوز با استانداردهای جهانی فاصله داریم.

وی ادامه داد: هالیوود تجربه صد سال تولید انیمیشن دارد و به همین جهت هم کیفیت آثارشان بالاست. نمی‌توان این تجربه را به‌راحتی به دست آورد. در دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که نجات سینما با انیمیشن میسر می‌شود. در ایران مشکل بزرگی داریم و فرهنگ مطالبه‌گری برای بچه‌ها که به سینما بروند وجود ندارد.

محمدیان خاطرنشان کرد: نسلی که امروز سینما می‌رود همان دهه شصتی‌ها هستند که روز و شب‌شان سینما بوده است. اما برای کودکان امروز چنین فرهنگی وجود ندارد. انیمیشن «فیلشاه» از این زاویه وارد شده که مخاطب بیشتری را جذب کند. در «شاهزاده روم»، مخاطب کودک اولویت نبود؛ اما «فیلشاه» کاملا برای کودک و نوجوان است.

این کارگردان همچنین گفت: برنامه داریم که در 10 سال آینده، هر سال یک انیمیشن در گیشه داشته باشیم. چرا که احساس کودک، احساس متفاوتی است. پرده سینما کودک را جذب خود می‌کند و انیمیشن، محصولات جانبی را به همراه خود دارد و عروسک ها و لوازم التحریر و بازی‌های رایانه ای یک انیمیشن موفق، تا سال‌ها همراه کودکان است. معتقدم انیمیشن سینمای جدی و تاثیرگذاری است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه هیچ فیلمی در دنیا بدون پیام نیست، عنوان کرد: اغلب فیلم‌هایی که در دنیا ساخته می‌شوند دینی هستند؛ چرا که روشی برای زندگی را تبلیغ می‌کنند. فیلم‌های سیاسی و دینی در دنیا زیاد است؛ اما اگر در سینمای کشورمان؛ پرچم ایران را به اهتزاز درآوریم، همه برچسب «اثر شعاری» به آن می‌زنند. اگر فاصله گرفته‌ایم از چنین سینمایی، به دلیل تفکر اشتباهی است که وجود دارد. در کشورمان برهه‌ای حمایتی از فیلم‌های دینی شده و افرادی در این گونه آثار کار کرده‌اند که باورشان نبوده و به همین جهت اثرشان دچار کلیشه و شعاری شده است.

کارگردان انیمیشن «فیلشاه» افزود: کسی که سبک زندگی دینی دارد، فیلمی هم که می‌سازد دینی می‌شود. کسی که دین‌مدار باشد، اگر فیلمی عاشقانه هم بسازد، روح دین در اثرش موج می‌زند. تیم ما سراغ قصه‌هایی می‌رود که قابل اتکا باشد؛ چرا که الگو ساختن برای کودکان و نوجوانان در چنین دورانی کار بسیار سختی است. سراغ قصه‌هایی می‌رویم که در طول تاریخ بازتاب مثبتی داشته‌اند. فیلم «شاهزاده روم» را دختربچه‌ها بارها دیده‌اند؛ چرا که عشقی پاک را نشان می‌دهد و این فیلم الگوی خوبی برای دخترخانم‌ها بود. در «فیلشاه» هم به دنبال الگوهایی بودیم که قابل اتکا باشند. «شاهزاده روم» در دیگر کشورها هم اکران شده است و بازخورد خوبی داشته است. در مرکز اسلامی لندن سئانس هایمان پر بود و اتفاق ویژه‌ای بود. چرا که باور نمی‌کردند در چنین سطحی بتوانیم انیمیشن بسازیم.

 

وی با اشاره به تاثیری که از شهید آوینی گرفته است تصریح کرد: در دوره دانشگاه، شهید آوینی را با عکس‌هایش شناختم و به گلزار شهدا در کنار مزار ایشان می‌رفتیم و بعدها با نوشته‌هایش آشنا شدیم و دنیای ما این گونه شکل گرفت. من طراحی و نقاشی می‌کردم و بیشتر از این زاویه به آثار آوینی نگاه می‌کردم و ناخودآگاه چنین شخصیتی به عنوان عشق و علاقه ای در ما بود و در نهایت ما را به سینما رساند. آوینی جمله‌ای درباره سینما دارد و می‌گوید سینما اسبی چموش است و ابتدا باید یاد بگیریم سوار آن شویم و بعد سواری کنیم. بر همین مبنا، معتقدم ابتدا باید تخصص را پیدا کرد و بعد از آن استفاده کرد. در تولید انیمیشن نیز به مخاطبانمان احترام می‌گذاریم و در پس یک اثر با کیفیت، پیام خود را ارائه می‌کنیم.

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال