چهارشنبه 9 بهمن 1398
زارعی در دومین جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد مازندران:

نمایش مسجد به موضوعات اجتماعی، اقتصادی، سبک زندگی و محیط زیست می‌پردازد

کوروش زارعی
    -     کد خبر: 3696
    -     تاريخ انتشار : 1396/12/6|10:04
سرویس : استانها
کورش زارعی پس از پایان اجراهای روز نخست دومین جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد مازندران در کارگاهی دوساعته به بحث درباره چیستی نمایش مسجد پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، عصر روز پنج‌شنبه 3 اسفند سال جاری، با پایان یافتن روز نخست جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد مازندران، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری کشور در جمع گروه‌های حاضر در مرحله رقابتی جشنواره به بیان مواردی درباره تئاتر مسجد پرداخت.

کورش زارعی در این نشست کارگاهی گفت: نمایش مسجد به نوعی همان نمایش خارج از صحنه رایج در کشورهای غربی است، که یک گونه آن تئاتر خیابانی است که در پیاده‌روها، میدان‌ها، یا کارخانه و سازمان‌ها و... برگزار می‌شود.

وی همچنین با تاکید بر این نکته که در نمایش مسجد  مخاطبان ما مردم درون مسجد هستند که اغلب مذهبی‌اند خاطرنشان کرد: محتوای نمایش مسجد لزوما مذهبی نیست، بلکه می‌توان به موضوعات اجتماعی، سبک زندگی، محیط زیست، اقتصادی، و یا به یک کمدی سالم و درست به‌عنوان جایگزین برنامه‌های مسجد به‌خصوص در اعیاد مذهبی (با رعایت شأن مسجد) پرداخت.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری کشور گفت: تفاوت تئاتر مسجد با سایر گونه‌ها در ساختار مسجدی آن است.

زارعی گفت: انتخاب متن  باید به لحاظ فرم و ساختار درست و اصولی بوده و به لحاظ محتوا همخوانی فرهنگی و اجتماعی با شهر و کشور ما داشته باشد و توهین و یا تهدیدی برای فرهنگ ما و یا اقوام ما نباشد.

وی یادآور شد: داشتن یک داستان مناسب با سیری هدفمند، بسیار اهمیت دارد. باید دانست کاری که در مسجد اجرا می‌شود برای مخاطبی با سطحی مشخص (که یک تئاتربین حرفه‌ای نیست) است، این کار بزرگی است که کارگردان تئاتر مسجد، مخاطبان تازه‌ای برای تئاتر کشور تربیت می‌کند. حال آنکه مخاطب نمایش مسجدی باید بتواند داستان نمایش را خوب درک کند.

کارگردان و بازیگر برجسته آثار نمایشی کشور همچنین خاطرنشان کرد: مخاطب نمایش مسجد ناب و خالص است. پس باید طوری با او برخورد کرد که راحت ماجرا را لمس کند. کارگردان باید بداند کجا، برای چه کسی اجرا می‌کند و چه متن و داستانی در دست داشته و این متن چه ساختاری دارد.

کورش زارعی ضمن عنوان این مطلب که کارگردان باید ظرفیت خود و گروه خود را بشناسد تاکید کرد:  بر این اساس، انتخاب بازیگر بسیار مهم است. باید شخصیت برای مخاطب باورپذیر باشد. همچنین کارگردان باید خود این نقش را پذیرفته و آن را درونی کرده و با آن کنار بیاید تا برای مخاطب باور‌پذیر جلوه دهد. مخاطب باید از ابتدا شخصیت نمایش را بپذیرد نه اینکه پس بزند.

وی در ادامه گفت: تئاتر یک قرار داد است. تماشاگر باید این قرارداد را بپذیرد. پس باید موسیقی، طراحی لباس، گریم و نور، اکساسوار صحنه، انتخاب بازیگر و... باورپذیر باشد تا مخاطب با آن ارتباط برقرار کرده و در ضمن این ارتباط محتوای مورد نظر تاثیرگذار شده و به او انتقال یابد.

زارعی ضمن اینکه برخی از آثار تئاتر مسجد را اغراق‌آمیز دانست یادآور شد: کارگردان باید بازیگر را هدایت کند؛ چرا که تماشاگر امروز با رسانه‌های روز ارتباط دارد و با زبان خودش و روزمره حرف می‌زند و نباید دیالوگ‌ها و بازی‌ها اغراق‌آمیز باشد، حتی در کار تاریخی و این به تحلیل کارگردان و انتقال آن به بازیگر مرتبط است.

وی در پایان با تاکید بر این مهم که هیچ نکته‌ای نباید از نگاه کارگردان مخفی بماند، گفت: بازی در سکوت کاری به‌مراتب دشوارتر از بازی همراه با دیالوگ است،  بازیگر باید دائم در جریان نمایش باشد، چه لحظات بازی و چه لحظات سکوت و سکون خود و البته این نشانه ذکاوت کارگردان است.

دومین جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد مازندران توسط واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری استان و همکاری سازمان تبلیغات اسلامی مازندران و شهرداری شهرهای ساری و نکا 3 و 4 اسفند 96 در حسینیه قمربنی هاشم (ع) و مسجد مهدیه ساری در حال برگزاری است.

سایر تصاویر

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال