چهارشنبه 30 مهر 1399

رمان «بی‌کتابی» در اردبیل نقد و بررسی شد

خبوشان
    -     کد خبر: 3606
    -     تاريخ انتشار : 1396/11/24|11:18
سرویس : استانها
با حضور محمدرضا شرفی خبوشان و جمعی از داستان‌نویسان مطرح اردبیل از جمله رضا کاظمی، محمود مهدوی و امیر رجبی، رئیس حوزه هنری استان اردبیل، رمان «بی‌کتابی» مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، در مراسمی که عصر دوشنبه 23 بهمن‌ماه 1396 در سالن اجتماعات حوزه هنری استان اردبیل برگزارشد، رمان «بی‌کتابی» مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
در ابتدای این مراسم امیر رجبی، رئیس حوزه هنری استان اردبیل، ضمن خیرمقدم به حاضران از حضور نویسنده رمان «بی‌کتابی» در اردبیل ابراز خرسندی کرد و گفت: داعیان فرهنگ و ادب کشور نویسندگان هستند که نقش بسزایی در تعالی فرهنگی جامعه ایفا می‌کنند.


رجبی با بیان اینکه در همه جوامع حرف آخر را نویسندگان و داستان‌نویسان می‌زنند، افزود: نویسنده‌ رمان «بی‌کتابی» در این اثر منبعی غنی از اطلاعات در زمینه‌های مختلف را در اختیار خواننده قرار می‌دهد. این نشان از عمق پیگیری و سواد و پژوهش محور بودن محمدرضا شرفی دارد.

رئیس حوزه هنری استان اردبیل تاکید کرد: در رمان «بی‌کتابی» نویسنده توانسته از واژه ها و کلمه ها استفاده درستی کرده و به واسطه آن فضایی جذاب و تاریخی را در رمان خلق کند.

وی ادامه داد: گاهی در جزئیات این کتاب افراط شده و به نظر می‌رسد از کلمه‌های نامانوس زیاد استفاده شده است. اما روی هم رفته بعد از فصل اول، خواننده بر مدار نویسنده قرار گرفته و با لذت داستان را پی می‌گیرد. داستان مشروطه و به توپ بستن مجلس شورا از یک سو و غارت کتاب‌های نفیس از کتابخانه ناصری و مظفری از سوی دیگر توانسته داستان پرکششی را خلق کند.

در ادامه این نشست، حاضران نقدها و نظرات خود درباره رمان را با نویسنده در میان گذاشتند و از تجربه‌های نویسنده در خلق این اثر بهره‌مند شدند.

محمدرضا شرفی خبوشان، نویسنده رمان «بی‌کتابی»، دراین نشست با بیان اینکه موفقیت یک اثر و نویسنده فرایندی جمعی است و اگر یک اثر موفق به نظر می رسد درواقع نشان از همراهی مردم دارد، گفت: در کشورهای توسعه یافته در یک اقدام پسندیده برای خرید کتاب صف می بندند و این نه به خاطر آن است که راه‌ها و شیوه‌های آسان دیگری برای خرید کتاب وجود ندارد، بلکه هدف از این مراسم و آیین، دلگرمی دادن به نویسنده و حمایت همه جانبه از یک اثر هنری است که متاسفانه در ایران از این فرهنگ فاصله داریم.

خالق رمان «بی‌کتابی» در جواب نقدی به این مضمون که کلمات و واژه های به کار رفته در رمان ثقیل و دشوار است و این کار درک برای خوانندگان عام را سخت می‌کند، گفت: یک نویسنده نباید مخاطب خود را دست‌کم بگیرد، هدف من از کاربرد کلمات و واژه های سنگین نه این بود که خواننده به دنبال کلمه باشد، بلکه می خواستم حس ندانستن را به خواننده القا کنم.

شرفی خبوشان افزود: دراین رمان سعی کردم انگشتم به رگ‌های حسی خوانندگان بگذارم؛ چرا که اگر خواننده یک اثر هنری در قالب رمان از خواندن اثر به وجد نیامده و احساساتی از خود بروز ندهد، می‌توان با جرئت گفت که آن اثر در القای معنا و مفهوم موفق عمل نکرده است. بنابراین به نظرم رمان «بی‌کتابی» در القای حس نمی دانم در مخاطب موفق بوده است.

نویسنده رمان «بی‌کتابی» اضافه کرد: دغدغه من در این رمان القای درد بی‌سامانی و بی‌کتابی گذشته است.

وی تاکید کرد: قشر عظیمی از مردم برای کلام ارزش قائلند. بنابراین یک نویسنده باید سخت بنویسد تا خواننده مجبور شود با وجود دشواری خود را به جریان نوشته بسپارد.

این نویسنده با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته رمان عامل توسعه است، گفت: رمان در جامعه مدنی نقش تاثیرگذاری دارد؛ چرا که به مردم واژه و کلام می آموزد، فرهنگ و آیین در اختیار خواننده خود قرار می دهد.

خالق رمان «بی‌کتابی» در پاسخ به این نقد که شاید این اثر قابل استفاده در کشورهای دیگر نباشد، گفت: من نویسنده‌ای هستم که برای ایران می نویسم، برای مردمانی که با نَقل خو گرفته اند. و کاری با خارج از کشور ندارم که اگر هدفم نوشتن برای آن‌ها بود باید به گونه دیگری می نوشتم.

این نویسنده گفت: روایت، ملت ها و کشورها را درست می کند و هر کشوری که کهن‌تر است، روایت کهن‌تری دارد و ایران جزو کشورهای کهن با روایت های ناب و ارزشمند است.

شرفی خبوشان اضافه کرد: داستان‌نویسان و رمان‌نویسان ناجیان روایت در کشور هستند؛ چرا که امروزه به واسطه توسعه ابزارهای نوین ارتباطی روایت ها غبار فراموشی گرفته اند.

وی تاکید کرد: سابق بر این در مهمانی ها بزرگ‌ترها نَقل می گفتند ولی امروز متاسفانه این رشته های ارتباطی سنتی پاره شده و افسار در اختیار وسایل ارتباطی نوین و فضای مجازی قرار گرفته است.

نویسنده رمان «بی‌کتابی» گفت: یک نویسنده خوب باید پژوهشگری قابل باشد؛ چرا که تحقیق برای نوشتن می‌تواند در پیدا کردن حس و انتقال مناسب آن به خواننده اثر، کمک شایانی بکند.

این نویسنده با بیان اینکه هدف غایی رمان ایجاد هویت است، افزود: رمان به خواننده هویت شهروندی می آموزد و در نهایت به دنبال ایجاد یک جامعه آرمانی و زندگی بر مبنای عقل و منطق است.

 

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال