یکشنبه 15 تیر 1399
مستند «بهت میاد» نقد و بررسی شد

کوثری: عناصر سنتی کشورمان می‌تواند تبدیل به مد شود/ قبادی: حواشی مد را نباید تک‌بعدی بررسی کرد

مراسم رونمایی مستند «بهت میاد»
    -     کد خبر: 3023
    -     تاريخ انتشار : 1396/9/14|12:17
مراسم رونمایی و نقد و بررسی مستند «بهت میاد» با حضور حمید قبادی مشاور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسعود کوثری استاد دانشگاه و همچنین با حضور محمدحسن یادگاری کارگردان این مستند ، عصر دوشنبه ۱۳ آذر در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، نشست نقد و بررسی مستند «بهت میاد» پس از رونمایی و نمایش این اثر در حوزه هنری برگزار شد. در ابتدای این نشست، مسعود کوثری با بیان اینکه سوژه این مستند جزو موضوعات کلیدی و بسیار مهم است و نوع پرداختن به آن نیز بسیار خوب بوده است، اظهار کرد: مد به بخش جدایی‌ناپذیر در تمام جهان تبدیل شده است. به نظرم هیچ نقطه ثابتی در شرایط مد کشورمان وجود ندارد که اگر به آنجا برگردیم، بگوییم همه چیز تمام شده است.

وی ادامه داد: در حقیقت نمی‌توان نقطه‌ای به صورت ناب پیدا کرد که بگوییم در آن نقطه خودمان هستیم. به نظر من مد یک مصالحه است که در هر زمانی تغییر می‌یابد و قطعا نمی‌توانیم این جزء را از زندگی جوان نسل امروز جدا کنیم. بیان اینکه چقدر از مد قابل پذیرش است، موضوع درستی نیست و باید راجع به مصالحه اجتماعی صحبت کنیم.

او همچنین گفت: این فیلم را در قضاوت راجع به مد، سرگردان می‌دانم و معتقدم به‌راحتی نمی‌توانیم به این موضوع بزرگ پاسخ بدهیم. ای کاش مستند خود را وارد فضای پاسخ دادن نمی‌کرد.

کوثری درباره ظرفیت کشور برای مدسازی نیز گفت: دیالوگ بسیار خوبی در فیلم توسط روان‌شناس مطرح شده بود؛ در آنجا می‌گفت که اکنون مسئله زیبایی به مفهوم قدیمی خود مطرح نیست و مد تعیین می‌کند که چه چیزی زیبا است. بنابراین مد یک عنصر تعیین کننده و تعریف کننده است. به نظرم عناصر سنتی ما می‌تواند تبدیل به مد بشود و در همین‌جا است که می‌شود مصالحه کرد. اگر جامعه عنصری را پسندید باید خودمان را پیش‌قدم کنیم؛ البته این عناصر خیلی هم پیچیده نیست و می‌توان از همان عناصر ساده‌ای که در فرهنگ‌مان وجود دارد الهام گرفت. این عناصر حتی می‌تواند توجه جهان را هم به خود جلب کند و از همین دید موضوع زیبایی و پوشش قابلیت تلفیق شدن با یکدیگر را دارد.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: گرفتار هر دو تعریف هستیم و به دلیل همین گرفتاری‌ها جوان‌مان به آن طرف مرزها مراجعه می‌کند و الگویش را برداشت می‌کند. برای مثال یکی از همین هر دو تعریف‌ها موضوع رنگ لباس و یا نوع پوشش مانتو و چادر است. فکر می‌کنم که باید بخش‌هایی از جامعه عوض شود و نوع نگر‌ش‌مان تغییر کند. اگر از من بپرسید که چرا نمایش خود مهم‌ شده است، در پاسخ می‌گویم که دلیل این موضوع این است که افراد در جای دیگری نمی‌توانند خود را نشان بدهند. برای مثال یک زن اگر نتواند یک مدیر موفق باشد با خود می‌گوید که باید یک زن زیبا باشم. فکر می‌کنم که باید فرصت بیشتری را به این دسته از افراد بدهیم و آن شخص خود را در جای دیگری نشان بدهد. خیلی از خانم‌ها هستند که توانایی‌های بسیار خوبی دارند اما مورد توجه قرار نمی گیرند.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: تعداد موضوعات مطرح شده در این فیلم بسیار زیاد است. شاید این موضوع باعث شود که به هر موضوعی فقط اشاره‌ای کوتاه کنیم در حالی که مسئله‌شان حل نشده باقی بماند. شاید خلوت‌تر کردن داستان به بهتر جلو بردن آن کمک کند.

 

سخنران بعدی این مراسم حمید قبادی، مشاور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرکارگروه مد و لباس، بود. او در ابتدای سخنان خود گفت: بحث راجع به موضوع مد بسیار زیاد است، موانع و مشکلات، سختی‌ها و اتفاقات پیرامون آن به قدری زیاد است که با یک پدیده چند وجهی مواجه هستیم. البته فکر می‌کنم که این مستند می‌توانست با ضرباهنگی کندتر و البته موثرتر در چند قسمت ساخته شود تا لایحه‌های پنهان را بازگو کند.

وی در مورد وضعیت مد و لباس در کشور گفت: در دوره‌های اخیر پدیده مد در کشور مطرح شده است در حالی که قبلاً علی‌رغم وجود آن توجهی به آن نمی‌شد. خوشبختانه اکنون پی بردیم که این پدیده مهم وجود دارد و ارتباط مستقیمی با مسائل هویتی داشته و بر آن تاثیرگذار است. این همان موضوعی است که در دهه اخیر در کشور تبدیل به قانون شده و بسیار خوب است.

 

قبادی درباره ظرفیت مدسازی در کشور گفت: دو موضوع می‌تواند به مدسازی کمک کند؛ اولی ساختار علمی است، مدسازی دارای تعاریف گسترده علمی و استاندارد است. این تعاریف در همه‌جا یکی است و تفاوت در عنصر دوم آشکار می‌شود. عنصر دوم عناصر محتوایی و مفهومی و هویتی کار است. مدسازان دنیا به دنبال یکسان‌سازی چهره‌ها، پوشش‌ها و سبک زندگی هستند و این دقیقاً همان اصلی است که استعمار به دنبال آن است. برای مثال می‌بینید که فرانسه در مدسازی از آمریکا جلوتر است و به نوعی مادر مدسازی جهان شناخته می‌شود. در اینجا کشوری موفق‌تر است که به عنصر دوم یعنی هویت‌سازی بیش از هرچیزی توجه کند؛ چرا که آن است که جریان‌سازی می‌کند. به نظرم در کشور ما ظرفیت مدسازی به صورت گسترده وجود دارد.

دبیر کنگره مد و لباس در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: مد یک فرایند است. بزرگ‌ترین اشتباه این است که موضوعات را تک‌بعدی نگاه می‌کنیم. حواشی و مشکلات موجود دلایل متعددی دارد که شاید در قالب پوشش و آرایش خودنمایی کند. هر زمان که موضوعات اجتماعی را تک‌بعدی دیده‌ایم دچار انحراف شده ایم؛ در حالی که باید عوامل موثر بر آن فرایند را مورد بررسی قرار داد. به نظر می‌رسد که جامعه شناسان باید این موضوع را بررسی کنند.

سایر تصاویر

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال