دوشنبه 16 تیر 1399
مرشد ابوالفضل ورمزیار:

سوگوار‌ه‌ رضوی «روایت عشق» گامی رو به جلو در هنر پرده‌خوانی است

مرشد ابوالفضل ورمزیار
    -     کد خبر: 2821
    -     تاريخ انتشار : 1396/8/27|14:23
ایده‌ اجرای هم‌زمان نقالی و پرده‌خوانی در شهرهای مختلف با پرده‌ای واحد، طوماری مشترک و لباس‌های متحدالشکل، ایده‌ای شگرف و قابل تحسین است که می‌تواند پاسخ‌گوی بسیاری از نیازهای معرفتی شیعیان باشد.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، برگزارکنندگان سوگوار‌ه‌ رضوی «روایت عشق» گام بلندی رو به جلو در هنر پرده‌خوانی برداشته‌اند.

مرشد ابوالفضل ورمزیار از نقالان حاضر در اولین سوگواره‌ پرده‌خوانی رضوی «روایت عشق» گفت: ایده‌ اجرای هم‌زمان نقالی و پرده‌خوانی در شهرهای مختلف با پرده‌ای واحد، طوماری مشترک و لباس‌های متحدالشکل، ایده‌ای شگرف و قابل تحسین است که می‌تواند پاسخ‌گوی بسیاری از نیازهای معرفتی شیعیان باشد.

وی با تمجید از طراحی پرده‌‌‌ای جدید برای استفاده‌ پرده‌خوان‌ها در این رویداد تصریح کرد: پرده‌ای که برای سوگواره‌ «روایت عشق» توسط استاد حمیدی نقاشی شده است، بسیار چشم‌نواز است. این پرده زیر نظر استاد داوود فتحعلی‌بیگی با استناد به منابع صحیح و مورد عنایت و تایید علمای تشیع تهیه شده است. متاسفانه در برخی پرده‌ها و نقل‌ها، ماجراهایی گفته می‌شود که نه تنها با مقتل‌ها و تاریخ مدون تشیع همسو نیستند بلکه در تضاد هم هستند. از این منظر، مستند بودن محتوای پرده‌ روایت عشق بسیار مهم و حائز اهمیت است.

مرشد ورمزیار با ذکر این نکته که نقالی جای تخیل و خیال نیست و باید تمام روایات، مستند و معتبر باشند، اظهار داشت: استاد داوود فتحعلی‌بیگی با دانش و سابقه‌ای که در زمینه‌ نقالی و پرده‌خوانی‌ دارند علاوه بر نظارت بر نقاشی پرده‌ «روایت عشق» با مطالعه و پژوهش در کتب تاریخ اسلام، طوماری جدید، محکم و معتبر ارائه کرده‌اند که بسیار قابل تحسین است.

وی همچنین اضافه کرد: از دیگر ویژگی‌های پرده‌ جدید «روایت عشق» وجود ظرافت‌های گنجانده شده در آن است که باعث می‌شود دست پرده‌خوان، برای ارائه‌ مطالب فرامتنی باز باشد؛ به این صورت که نقال تنها بر روایت پرده اکتفا نمی‌کند و بنا بر دایره‌ اطلاعاتی خود در جای جای روایت، می‌تواند توضیحاتی فرامتنی به پرده اضافه کند.

این نقال پیش‌کسوت خاطرنشان کرد: پرده‌ «روایت عشق» علاوه بر مستند بودنش، به لحاظ رنگ و فرم و نقش، زیبایی بصری فوق‌العاده‌ای دارد. حدود 300 تا 400 چهره در این پرده ترسیم شده و داستان‌های مختلفی در آن وجود دارد که نقال بنا به نفس تماشاگر و حس و احوال مجلس نقالی‌اش می‌تواند یکی از آن‌ها را نقل و روایت کند. معتقدم طراحی این پرده کار بسیار بزرگی بوده و هرچند نقدهای کوچک نیز بر آن مطرح است اما در کل نمره قبولی دارد و باید گفت دست مریزاد!

وی با اشاره به نیاز هنر نقالی و پرده‌خوانی به حمایت‌های مسئولان و مدیران فرهنگی یادآور شد: هنر نقالی و پرده‌خوانی نیازمند توجه همیشگی مسئولان است. البته جشنواره‌ها و سوگواره‌های متعددی با موضوع و محوریت نقالی برگزار شده اما هیچ‌گاه مستمر نبوده است. به نظر می‌رسد حوزه هنری با برگزاری جشنواره‌ نقالان علوی در دو سال اخیر، تلاش دارد روند حمایتی خود را استمرار بخشد. همین جشنواره نیز نیازمند پاسداری از گزند آسیب‌های احتمالی است. معتقدم رویدادهای نقالی همچون «نقالان علوی» نیازمند حضور کارشناسان اهل دانش و مطالعه است تا از ارائه‌ طومارهای بی‌محتوا و گاه دروغین توسط برخی از به اصطلاح نقالان جلوگیری شود.

مرشد ورمزیار در پایان تاکید کرد: سوگواره رضوی «روایت عشق» یک گام به جلو حرکت کرده است؛ چراکه برای اولین‌بار پیش از شروع رویداد، طوماری تهیه شده و پرده‌ای مختص به این امر، طراحی شده است. معتقدم هرگز نباید در بالا نگه داشتن پرچم فرهنگ تشیع قانع باشیم و همواره باید برای بهبود هنر نقالی و پرده‌خوانی رضوی و علوی، با گام‌های موثر رو به جلو حرکت کنیم.

یادآور می‌شود اولین سوگواره پرده‌خوانی رضوی با همکاری و مشارکت موسسه‌ آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از 24 تا 28 آبان ماه هم‌زمان در مشهد، تهران، قم، شیراز، اصفهان، قزوین، کرمان، زنجان، اراک و همدان برگزار می‌شود.

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال