شنبه 29 تیر 1398
اربعین حسینی از نگاه هنرمندان/۱۸

دانشگر: بعد از جنگ تحمیلی، حادثه‌ای با ابعاد اربعین حسینی نداشتیم/ راهپیمایی اربعین نباید آلوده به فهم‌های ناقص شود

بهزاد دانشگر
    -     کد خبر: 2626
    -     تاريخ انتشار : 1396/8/13|11:48
بهزاد دانشگر نویسند«پادشاهان پیاده» گفت: در راهپیمایی اربعین حسینی نگاه حماسی، سیاسی، عرفانی، فضاهای اجتماعی وجود دارد. بعد از جنگ تحمیلی، حادثه‌ای با ابعاد مختلف مانند اربعین حسینی نداشتیم.

بهزاد دانشگر در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، با اشاره به ادبیات مرتبط با اربعین حسینی، اظهار کرد: چیزی که بیش از ثبت روایت‌های هنری از اربعین حسینی لازم داریم، ثبت میزانی از اصل خود روایت‌ها و زندگی‌ آدم‌هاست. زیست عمومی و فرهنگی کاملی از وقایع پیرامون خود نداریم و به همین دلیل از روی داستان‌های افراد دیگر و فضاهای دیگر تقلید می‌کنیم.

وی ادامه داد: فضاهایی مانند اربعین حسینی، ثبت نشده و داستان‌نویسانی که این گونه فضاها را تجربه نکرده‌اند، دستشان برای خلق آثار متنوع و بدیع بسته است. در درجه اول باید برش‌هایی به این ماجرا بزنیم و روایت‌هایی از آدم‌های مختلف، زیست‌های مختلف و نگاه‌های مختلف داشته باشیم. هر کدام از این گونه روایت‌ها می‌تواند دست‌مایه خلق آثار هنری باشد. از برخی از این سوژه‌ها و آدم‌ها می‌توان چند رمان با نگاه‌های مختلف کار کرد.

دانشگر همچنین گفت: قطعا ماجرای اربعین حسینی برای خلق آثار هنری با نگاه‌های مختلف مناسب است؛ چرا که ابعاد و زمینه‌های مختلف دارد. در کتاب «پادشاهان پیاده» هم این تنوع نگاه ها را داریم. می بینیم که در راهپیمایی اربعین حسینی نگاه حماسی، سیاسی، عرفانی، فضاهای اجتماعی وجود دارد. بعد از جنگ تحمیلی، حادثه ای با ابعاد مختلف مانند اربعین حسینی نداشتیم.

این نویسنده اظهار داشت: اگر کسی روایت افراد را، در قالب داستان و رمان بیاورد، خود افراد را روایت کرده است. اما اگر دچار این شویم که وهم و فهم خود را بنویسیم، به این واقعه جفا کرده ایم. این راهپیمایی، حقیقت نورانی است که نباید آلوده به فهم‌های ناقصی شود که مخاطب را از اصل این حقیقت دور کند.

دانشگر با تاکید بر اینکه روایت‌ها از اربعین حسینی در فضای مجازی بیشتر در قالب عکس، تک فریم و یک لحظه است، عنوان کرد: در تصویرها نوع نگاه و نیت آدم‌ها را کمتر می بینیم. وقتی روزنامه نگاری از یک گوشه دنیا می‌گوید راهپیمایان اربعین برای غذای مجانی به این راهپیمایی آمده‌اند، ما چه چیزی داریم که ثابت کنیم این‌گونه نیست؟ اگر کسی برداشت‌های اشتباهی را از این راهپیمایی مطرح کند، وقتی چیزی از گفته ها و زیست آدم ها نمی‌دانیم، چه جوابی داریم؟

وی خاطرنشان کرد: برخی از افرادی که به راهپیمایی اربعین می‌آیند، اهل سنت هستند. یکی از اشتباهات ما این است که این راهپیمایی را، به راهپیمایی شیعی محدود می‌کنیم. وقتی که با این آدم‌ها صحبت می‌کنیم و معلوم می‌شود برخی اهل سنت هستند و مسلمان نیستند، چطور می‌شود در عکس و فضاهای نوشتاری کوتاه این موضوعات را نشان داد؟ در قالب متن و روایت است که می‌توان نشان داد این ماجرا ورای اتفاق شیعی است و ماجرایی است که بین امام حسین (ع) و خلقت رخ می‌دهد.

این نویسنده با تاکید بر تاثیرگذاری روایت و خاطرات افراد از اربعین حسینی، عنوان کرد: این مدل کار را بیشتر از داستان می‌پسندم. در داستان، نویسنده فهم خود را به ماجرایی که حقیقت والایی دارد تعمیم می‌دهد. فهم خود را لباسی می‌کند و به این پیکر می‌پوشاند. اما وقتی واقعیت خود آدم‌ها و روایت خودشان را بدون قضاوت ها و فیلترها می گیریم، شاید مقدار بیشتری به حقیقت نزدیک تر باشیم.

 

 

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال