سه شنبه 29 بهمن 1398
دیدگاه یک عکاس درباره لزوم تهیه تصاویر اربعین حسینی:

عکاسی از پیاده‌روی اربعین خلاقیت و نگاه نو می‌خواهد/ ارگان‌های مختلف از عکاسان حمایت کنند

اربعین حسینی
    -     کد خبر: 2489
    -     تاريخ انتشار : 1396/8/20|13:35
مهدی حسین‌ خانلو، هنرمند عکاس، معتقد است: زوایای دید بسیاری برای هنرمندان عکاس از پیاده‌روی اربعین حسینی وجود دارد و اتفاقات خیلی خوبی در طول مسیر رخ می‌دهد؛ فقط کمی خلاقیت و نگاه نو از سوی عکاس می‌خواهد تا آثارش از کلیشه دور شود و حرفی برای گفتن داشته باشد.

مهدی حسین‌ خانلو در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، با بیان این که اهمیت موضوع پیاده‌روی اربعین که کاملا مشخص است؛ اظهار کرد: این ماجرا به خصوص طی چند سال اخیر خیلی پررنگ شده است و مسلما همین امر نیز موجب ورود بیشتر عکاسان به پیاده‌روی اربعین می‌شود اما اینکه در حد ممکن به حوزه عکاسی با این موضوع بها داده شده است، می‌توان گفت کارهای خوبی صورت گرفته اما به نظرم جای کار زیادی دارد؛ ضمن اینکه ارگان‌های مختلف هم باید از عکاسان حمایت بیشتری داشته باشند.

وی پیرو همین بحث در زمینه بهترین زاویه دید عکاسی نسبت به این حماسه بزرگ بیان کرد: در پیاده‌روی اربعین حسینی زوایای دید بسیاری وجود دارد. قطعا کسی که تجربه چنین سفری را داشته باشد می‌داند که در این مسیر زوایای مختلفی سر راهش قرار می‌گیرد. در مجموع اتفاقات خیلی خوبی در این مسیر رخ می‌دهد که همه آن ها قابلیت پرداخت دارند، اعم از چهره‌های متفاوتی که در مسیر به چشم می‌خورند و ... که همه آن ها سوژه عکاسان می‌شوند. بنابراین این ماجرا جا برای کار زیاد دارد و باید نگاه نو داشت و برای این کار وقت گذاشت.

حسین خانلو در ادامه به کلیشه‌ای شدن برخی تصاویر مربوط به پیاده‌روی اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: در رابطه با بحث عکاسی آیینی نه فقط در زمینه اربعین، بلکه تمام عزاداری‌ها و همچنین ایام محرم اگر تکرار مکررات اتفاق بیفتد، کار نتیجه‌ای ندارد و قطعا جذابیت عکس را پایین می‌آورد ولی در پیاده‌روی اربعین زوایای دید زیادی برای کار وجود دارند فقط اگر کمی جدی‌تر به قضیه نگاه کنیم می‌توانیم به شکل مجموعه به آن بپردازیم، یعنی از قبل یک ایده ذهنی داشته باشیم و بر اساس همان ایده جلو برویم تا بتوانیم هدفمندتر کار کنیم و در نتیجه تصاویری هم که تهیه می‌کنیم، از انسجام بیشتری برخوردار باشند.

این عکاس همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه بهتر است تصاویر مربوط به اربعین حسینی در چه فضاهایی قرار بگیرند تا فقط محدود به گالری‌ها و نمایشگاه‌ها نباشند، تاکید کرد: متاسفانه این قضیه نه فقط در بخش تصاویر مربوط به اربعین بلکه دغدغه عکاسی در تمام حوزه‌ها است که آثار صرفا در گالری‌ها باقی می‌مانند و عده محدودی از مردم از نمایشگاه‌ها بازدید می‌کنند. به نظرم در این زمینه فضای مجازی بهترین فرصت است و یا می‌توان از بیلبوردهای شهری هم بهره گرفت. درواقع ما باید گالری‌ها را به داخل شهر بیاوریم که در این صورت نتیجه بهتری خواهیم گرفت.

او درباره اینکه تصاویر اربعین حسینی چقدر می‌توانند آیتم‌های خوبی هم برای فضای هیئات باشند، اظهار کرد: گاهی المان‌های بصری به نمادهایی تبدیل می‌شوند که قطعا برای فضای هیئات آیتم‌های مناسبی هستند اما متاسفانه در هیئت‌ها کمتر از این مقوله استفاده می‌شود اما اگر استفاده شود واقعا عالی است. درواقع تصاویری که قابلیت پرتره شدن را داشته باشند مناسب این کار هستند.

حسین خانلو در پایان گفت: من خودم سال گذشته اولین بار بود که در پیاده‌روی اربعین شرکت کردم و کار عکاسی انجام دادم، بنابراین توصیه‌ام به عکاسانی که اولین بار است در این راه قدم می‌گذارند این است که در کارشان خلاقیت داشته باشند؛ چراکه شرایط موجود و فضا معمولا افراد را به نوعی خاص تحت تاثیر قرار می‌دهد. سوژه‌های عکاسی اربعین درواقع از مرز آغاز می‌شود؛ ضمن اینکه سوژه‌های خوبی هم در مسیر قرار دارند و خیلی جای کار دارند، همچنین امیدوارم ارگان‌های مختلف از دوستان عکاس حمایت کنند چون در بحث ابزار واقعا عکاسان مشکل دارند، از سویی دیگر هم برای هماهنگی عکاسی از سوژه‌ها بهتر است همچون سال گذشته برای عکاسان برنامه‌ای اندیشیده شود تا راحت‌تر بتوانیم کارمان را انجام بدهیم.

 

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال