پنج شنبه 25 مرداد 1397
مستند «بزم رزم» نقد و بررسی شد

شاهنگیان: در سرود کشور جریان‌ساز بودیم

بزرم رزم
    -     کد خبر: 1873
    -     تاريخ انتشار : 1396/6/6|12:40
حمید شاهنگیان گفت: در حوزه سرود، جریان‌ساز بودیم و حتی گروه‌های سرود حرفه‌ای که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اجرا می‌کردند، تحت تاثیر فعالیت‌های ما بودند. نوع ایستادن گروه‌های سرود تا مدت‌ها به همان شیوه‌ای بود که من ابداع کردم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، مستند «بزم رزم» به کارگردانی سید وحید حسینی و تهیه کنندگی مهدی همایونفر از تولیدات بنیاد روایت فتح، یک‌شنبه 5 شهریورماه در حوزه هنری به نمایش درآمد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

این مستند با حضور چهره‌هایی همچون حسین علیزاده، حسن ریاحی، همایون رحیمیان، مهدی کلهر، حمید شاهنگیان، محمد گلریز، هوشنگ جاوید و علیرضا میرعلی نقی به روایت رویدادهای موسیقی پس از پیروزی انقلاب و دوران دفاع مقدس می پردازد.

در پایان نمایش این مستند، حمید شاهنگیان آهنگ‌ساز، نوازنده و تنظیم کننده، مهمان برنامه بود و در سخنانی به روایت چگونگی ساخت سرودهای انقلابی در ایام انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار کرد: جریان تولید نخستین سرود انقلاب اسلامی این گونه بود که، صبح 17 شهریور، بلند شدم که به میدان شهدا بروم. اما به دلیل فشاری که در روزهای قبل به خود آورده بودم، پاهایم خشک شده بود و نمی‌توانستم حرکت کنم. با آب داغ و ماساژ کمی حالم بهتر شد و به سمت میدان شهدا رفتم. وقتی نزدیک شدم، مردم جنازه به دست و خونین در حال بازگشت بودند. آن صحنه‌ها را که دیدم، فکر کردم کاش کسی این وقایع را ثبت کرده باشد. چرا که این گونه حوادث را نمی‌توان فراموش کرد. در همان زمان به ذهنم رسید که این حادثه را تبدیل به سرود کنم. به همین دلیل شعری گفتم، ملودی برایش ساختم و خواندم و ضبط کردم. به کسی هم اعتماد نداشتم که گروه 5 نفره ای تشکیل دهم و سرود را حرفه ای تر بخوانیم و ضبط کنیم. به همین دلیل برای ضبط سرود به شکل انفرادی، از دو ضبط صوت استفاده کردم و هر بار، اجرای قبلی را با یک ضبط صوت پخش می کردم، خودم هم می خواندم و با ضبط صوت دیگر ترکیب صداها ضبط می‌شد.

وی افزود: به این ترتیب سرود «17شهریور روز ننگ تو/ 17 شهریور افتخار ما» را ضبط کردم. پس از پایان ضبط، این اثر را به محمدشهاب گنابادی نشان دادم. سر شام بود. گفت این چیست؟ گفتم برو گوش کن. ایشان بلند شد و به ماشین رفت و نوار را گوش کرد و برگشت آمد. از شوق گریه می‌کرد، گفت این از کجا آمده؟ گفتم شما چه کار دارید از کجا آمده، خوب است؟ گفت عالی است. من نگفتم از کجا آمده، ولی او فهمید. اولین کاری که کرده بودم نامی از حضرت امام (ره) در آن نبود. گفت خیلی خوب است حمید، ولی نمی‌توانی اسم امام را در آن بگذاری؟ من از سر شام بلند شدم و به کوچه رفتم تا قدم بزنم. بیت‌ها را عوض کردم. همه آن ها را هم باید حفظ می‌کردیم و نمی‌شد بنویسیم، چون دست‌خط‌مان لو می‌رفت. اگر چیزی هم می‌نوشتم با دست چپ می‌نوشتم که معلوم نشود خط کیست. نشانه‌های آن خفقان اینجاست که ما چگونه می‌بایست این کار را انجام دهیم. از اول این کار را کردم و نوار جدید را به او دادم. از آن به بعد وقتی نوارهای حضرت امام می‌آمد حتماً پشت آن سرود بود. در آن فاصله تکی تولید می‌کردم که آرام‌آرام گروه شدیم.

شاهنگیان خاطرنشان کرد: شنیدم که مردم می‌گویند سرودی در فرانسه ضبط شده و ما هم اجازه دادیم همه تصور کنند این سرودها در نوفل لوشاتو فرانسه ضبط می شود تا دردسری برایمان ایجاد نشود.

آهنگ‌ساز و تنظیم کننده سرود «برخیزید ای شهیدان راه خدا»  اظهار داشت: بعدها حسین شمسایی، مرحوم حاج حسین صبحدل، مرحوم عباس صالحی، حمید یگانه و محمدرضا شریفی‌نیا پنج، شش نفری کارهایی را که ساخته بودم، تمرین می‌کردیم. با مرحوم حمید سبزواری در این فاصله آشنا شدم. ایشان 2 شعر درباره حضرت امام به من دادند و این 2 شعر را ترکیب کردم و سرود «خمینی ای امام» را تولید کردم. مرحوم سبزواری دید عجیب و پیش بینی‌های خوبی داشت و در آن زمان هم ایشان پیش‌بینی کردند امام(ره) که بیایند حتما به دیدار مزار شهدا می‌روند. ایشان شعر «برخیزید ای شهیدان راه خدا» را سرودند و من 5 روز قبل از آمدن امام، آن را ساختم.

وی گفت: دی ماه ۵۷ که دیگر ساواک هم ضعیف شده بود، آقای صبحدل در مسجد قبا که مرحوم شهید مفتح امام جماعت آن بود، اعلام کرد که می‌خواهیم گروه سرود درست کنیم و هر کس علاقه‌مند است بیاید. جمعیت کثیری آمده بودند. مشابه این فراخوان را هم در مدرسه علوی دادند و عده زیادی هم در آنجا جمع شدند. از بین تمام آن‌ها حدود ۱۲۰ – ۱۰۰ نفری را انتخاب کردیم و تمرین را با این گروه سرود شروع کردیم. سرود «خمینی ای امام» را از قبل ساخته بودم، اما سرود «برخیزید ای شهیدان راه خدا» را که همان اواخر دی و اول بهمن شعرش به من داده شد در یکی دو شب ساختم.

شاهنگیان با بیان اینکه در سرودهای دوران انقلاب اسلامی از ساز استفاده نمی‌شد، عنوان کرد: تفکر من این بود که در آثار، از ساز استفاده نکنیم و البته محدودیت‌هایی هم وجود داشت. اما می توان گفت در حوزه سرود، جریان ساز بودیم و حتی گروه‌های سرود حرفه‌ای که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اجرا می کردند، تحت تاثیر فعالیت‌های ما بودند. نوع ایستادن گروه‌های سرود تا مدت‌ها به همان شیوه ای بود که من ابداع کردم.

این آهنگ‌ساز پیش‌کسوت همچنین گفت: به موسیقی و تاثیرگذاری آن اعتقاد دارم و اگر کاری در این حوزه از دستم بربیاید حتما انجام می دهم. امروز حال موسیقی کشور خوب نیست. باید به ادبیات و شعر در موسیقی توجه بیشتری شود. البته هر جریانی در بستر تاریخ و جغرافیای خود سنجیده شود. امروز شرایط دوران انقلاب اسلامی را نداریم و باید برخی تغییرات را بپذیریم.

در زمینه سرود، جریان‌هایی آغاز شده و این روزها سرودهایی با موضوع مدافعان حرم دیده‌ام که این حرکت‌ها بی ثمر نخواهد بود. البته اگر بخواهیم سردستی کار کنیم به جایی نخواهیم رسید.

 

سایر تصاویر

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال