چهارشنبه 7 آیان 1399

وظایف انسان‌ها بعد از حادثه عاشورا

وظایف انسان‌ها بعد از حادثه عاشورا
    -     کد خبر: 12058
    -     تاريخ انتشار : 1399/7/14|13:36
مهدی فروزش فعال فرهنگی، با اشاره به تجلی اوج صفات خوب و بد در واقعه عاشورا گفت: وظیفه داریم صفاتی که باعث شد حادثه عاشورا رقم بخورد را بررسی کنیم. بدی‌هایش را از خود دور و خوبی‌هایش را تقویت کنیم.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، مهدی فروزش، استاد دانشگاه و فعال فرهنگی در یادداشتی با عنوان «وظایف انسان‌ها بعد از حادثه عاشورا» عنوان کرد: امروزه ابعاد و عمق نهضت عاشورا را با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی و وجود شبکه‌های مجازی می‌توان بهتر، راحت‌تر و گسترده‌تر تبیین کرد. مسائل تاریخی عاشورا مشخص است. مردم کوفه نامه نوشتند و امام حسین(ع) را دعوت کردند که خلافت را بر عهده بگیرد. چندین بار قاصدان آمدند و رفتند تا اینکه امام حسین(ع) دعوت مردم را پذیرفتند، در حالی‌که در سفر حج بودند و همین نخستین مستمسکی برای دشمنان شد که امام رسیدگی به امور مردم را مهم‌تر از امر واجب می‌داند. امام حسین(ع) به سمت کوفه راهی شدند، اما در نزدیکی کوفه راه را بر ایشان بستند و ریاکاری و عدم وفای به عهد نمایان شد. همه افرادی که به امام حسین(ع) نامه نوشته بودند به کربلا آمدند و حتی درخواست کردند که امام با یزید بیعت کند، اما امام حسین(ع) اجازه ندادند بار دیگر خلف وعده و دروغ تأیید شود. بیعت با یزید یعنی زیر سئوال بردن قرارداد صلح امام حسن(ع).

بعد از ۱۴۰۰ سال اصحاب امام حسین(ع) در نزد همه ادیان گرامی داشته می‌شوند. از شهید ۶ ماهه تا ۸۰ ساله در این واقعه داشتیم. بدین ترتیب در صحرای کربلا فضایل اخلاقی در برابر رذایل اخلاقی قرار می‌گیرند. همیشه صفات بد برخلاف صفات خوب، زیاد و دسترسی به آنها زیاد است. در عاشورا عده قلیلی که گفته می‌شود ۷۲ و یا ۲۱۲ نفر بودند در مقابل سپاه ۳۰ هزار نفری قرار می‌گیرند و در مقابل مال و مقام حاضر نمی‌شوند امام حسین(ع) را تنها بگذارند. فراموش نکنیم بعضی صفات مانند بذر هستند که در طول زمان درخت تنومندی می‌شوند. خلافکاران بزرگ ابتدا با خلاف‌های کوچک کار خود را آغاز کردند.

صفات خوب بسیاری در واقعه عاشورا متجلی شد از جمله قناعت. قناعت یاران امام حسین(ع) باعث شد به امام وفادار بمانند در حالی‌که لشگر عبیدالله بن زیاد با طمع زیاد به فکر افزودن به مال و اموال خود بودند. ولایت‌مداری صفت دیگری بود که نمودار شد. ما انسان‌ها علامه دهر هم باشیم باز عقلمان به همه ابعاد نمی‌رسد و باید به منبع عظیم خود یعنی خدا وصل باشیم. خدایی که ما را آفریده و برگزیدگانی که پیامبران و امامان نام دارند برای ما فرستاد که رمز و رموز سعادت را به مردم انتقال دهند. اگر بپذیریم که به همه امور آگاه نیستیم باید به منبع هستی وصل شویم. سرپرست‌پذیری برای همه انسان‌ها واجب است. کسب مال حلال ویژگی دیگر سپاهیان امام حسین (ع) بود. انسانی که از بچگی مال حلال بخورد خوبی‌ها را جذب می‌کند و با عزت زندگی می‌کند و عاقبت بخیر می‌شود، درحالی‌که مال حرام، مفسده ایجاد می‌کند. کسب مال به هر طریقی زمینه‌ساز کم‌فروشی، توطئه، قتل و در بعد بین‌المللی جنگ می‌شود.

معرفت، صفت دیگری بود که در واقعه عاشورا متجلی شد. معرفت، توفیق می‌خواهد و از شناخت می‌آید. بعضاً نمی‌توانیم شناخت کاملی داشته باشیم. برای رسیدن به معرفت، تلاش، مطالعه و مشورت با انسان‌های خردمند لازم است. به همین دلیل در اسلام گفته می‌شود که یا خود باید مجتهد باشیم یا از مجتهد جامعه الشرایط تقلید کنیم. شناخت زمینه‌ساز سعادت است. معرفت یاران امام حسین(ع) باعث شد که وفادار بمانند. صبر مورد دیگر است. در همه ادیان به صبر توصیه شده است. یاران امام حسین(ع) با صبر و حوصله همراه امام شدند و شهادت خود را پذیرفتند، اما دست از اهداف خود نکشیدند. در سپاه مقابل صبوری کم بود و دوست داشتند سریع به مال و مقام برسند.

صداقت، صفت دیگر یاران امام حسین(ع) بود .کسی که صداقت نداشته باشد خودش و خانواده‌اش عاقبت بخیر نمی‌شوند. عدم صداقت، کیان جامعه را از بین می‌برد. یاران امام حسین(ع) با شهامت از هدف خود دفاع کردند زیرا استدلال و اعتماد به نفس داشتند. حتی نوجوانان حاضر در آن واقعه استدلال داشتند. یکی دیگر از صفات زیبا که در نوحه‌ها به آن زیاد اشاره شده، ایثار است. آنها در خوبی‌ها و به شهادت رسیدن از هم پیشی می‌گرفتند. ایثار، افراد را ماندگار می‌کند. در جامعه خودمان در دوران دفاع مقدس تجلی ایثار را داشتیم. وقتی در فردی ایثار باشد یعنی در او بسیاری از صفات بد رفته است.

در سپاه کفر عجله وجود داشت. آنها در کشتن امام عجله داشتند تا زودتر به مال و مقام برسند.  عجله زمینه‌ساز دزدی و اختلاس و گرفتن مدرک جعلی و... است. شرک صفت دیگر سپاهیان یزید بود. حلقه اتصال آنها به خدا قطع شده بود و شمر و عبیدالله بن زیاد را خدای خود کردند. دنیاپرست بودند و در پی امکانات بیشتر. در لشکر کفر، حسرت داشتیم. حسرت باعث جذب صفاتی همچون حسادت می‌شود. یزیدیان نسبت به امام حسین(ع) و یارانش حسادت داشتند. ثروتمند بودن امام و نوه پیامبر بودن ایشان را تاب نمی‌آوردند. چشم و همچشمی داشتند و همین که فهمیدند وعده حکومت شهرها مطرح شده است به میدان آمدند. در بدی از هم پیشی گرفتند. حتی عده‌ای به شمر حسادت می‌کردند که چرا او به عبیدالله بن زیاد نزدیک است. از طرفی شمر به نزد عمر آمد که اگر با حسین جنگ نمی‌کنی من فرمانده می‌شوم. گاه نمی‌دانیم که بر لبه تیغ راه می‌رویم و فکر می‌کنیم رقابت می‌کنیم نه حسادت.  دزدی ویژگی دیگر سپاه کفر بود. وقتی یک بند قرارداد امام حسن(ع) با معاویه اجرایی نمی‌شود این یعنی دزدی. بماند که بعد از شهادت امام حسین(ع) هر چه در کربلا بود را غارت کردند و گوشواره از گوش دختران کشیدند. عدم وفای به عهد نوعی دزدی است.

ریا و دورویی در سپاه کفر دیده می‌شد. افراد تکلیفشان با خودشان مشخص نبود. الان هم ریا در جامعه وجود دارد، افرادی که خود را مذهبی نشان می‌دهند اما کارهای غیر مذهبی می‌کنند و دانسته‌ها، زبان و عملشان یکی نیست. مسئله دیگر در سپاه کفر، رشوه بود. برخی قبول نکردند که برای جنگ با امام حسین(ع) به کربلا بروند، اما عبید الله بن زیاد به آنها پول داد. برای این افراد مال حرام مهم نبود فقط دوست داشتند بدون تلاش و سریع به پول برسند. تهمت، صفت دیگری بود که در سپاه کفر وجود داشت. به امام حسین(ع) تهمت زدند که مسلمان نیست و حج را ترک کرده و بر امیر زمان شوریده است. سپاهیان کفر اهل غیبت بودند. با غیبت می‌شود شخصیتی را از چشم و دل افراد انداخت و دیگران را نسبت به او بدبین کرد. مورد دیگر خیانت است. مردم به نامه‌ای که نوشتند پایبند نبودند. جهل، دیگر صفت سپاه کفر بود. آنها حاضر نشدند ببیند حق با کدام گروه است. جامعه‌ای که جاهل باشد به‌راحتی سقوط می‌کند. ترس دیگر صفت جبهه مقابل امام حسین(ع) بود. خیلی‌ها از ترس آمده بودند ترس از اینکه مالی به‌دست نیاورند، ترس از محاکمه و سرزنش.

در عاشورا اوج صفات خوب و بد را داریم. وظیفه داریم صفاتی که باعث شد حادثه عاشورا رقم بخورد را بررسی کنیم. بدی‌هایش را از خود دور و خوبی‌هایش را تقویت کنیم. این همان سعادتمند شدن انسان و جامعه است. وقتی حس می‌کنیم جایی بیشتر آباد شده است، تحقیق کنیم شاید بی‌عدالتی صورت گرفته است. در بعد بین‌المللی اروپای غربی به خصوص انگلستان آباد است، زیرا خیلی از اموال را به سمت خود برده است. خیلی از قراردادها را به نفع خود نوشتند و مفاد قراردادها را طوری نوشتند که به آنها عمل نکنند. کشورهایی مثل آمریکا و روسیه این طور هستند. در بعد ملی هم می‌بینیم بعضی افراد ثروت زیادی دارند آیا آنها چندین برابر کارمند و کارگر کار می‌کنند؟ کجای کار می‌لنگد؟

امیدوارم به حادثه عاشورا فارغ از مباحث ملیتی، قومیتی و دینی پرداخته شود. نه تنها شیعیان بلکه سنی‌ها و مسیحی‌ها هم حادثه عاشورا را گرامی می‌دارند. با هر مسئله‌ای عادلانه برخورد کنیم که البته این سخت است. برای بررسی کردن عاشورا باید دارای صفات خوب بود وگرنه نمی‌توان به درستی و عادلانه کارهای خود را کوچک نپنداریم. پلاستیکی در خیابان می‌اندازیم و می‌گوییم چه می‌شود مگر. اگر یک رفتگر برای برداشتن آن خم شود و ماشینی با او تصادف کند و فرد فوت کند چه؟ پوست موز در خیابان می‌اندازیم و اگر کسی لیز بخورد و پایش بکند چه؟ فراموش نکنیم همه اتفاقات از بذر کوچک شروع می‌شود.

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال