شنبه 29 شهریور 1399
روایت محرم/۱۶

جلیلی: شکوه موسیقی ردیفی به خاطر حضور در تعزیه است/ «خاتون» تلاشی در پاسداشت مجاهدت خادمان اهل بیت(ع)

خاتون
    -     کد خبر: 11812
    -     تاريخ انتشار : 1399/6/12|10:55
سرویس : موسیقی
محسن جلیلی آهنگساز آلبوم موسیقی «خاتون» گفت: موسیقی مذهبی در ایران، طی قرن‌ها گذر زمان هر چند با تنگناهای بسیار مواجه شد، با این وجود توانست از تمام گذرگاه‌های تاریخ به سلامت عبور کند و رسالت فرهنگی خویش را در حد اعلا به انجام برساند.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، هر ساله با فرا رسیدن ایام سوگواری ماه محرم، نواهای حسینی از گوشه و کنار به گوش مردم ایران می‌رسد تا بار دیگر نوای حزن‌انگیز این ماه خون و حماسه در کوی و برزن جاری شود و دل سوختگان مکتب ایثار و شهادت را به سوی خیمه‌گاه‌های برافراشته شده روانه سازد. موسیقی عاشورایی شکل‌ها و انواع مختلفی دارد که هر کدام از این موسیقی‌های مذهبی در دوره‌های مختلف علاقه‌مندان زیادی داشته‌ اما چیزی که مشخص است و اهمیت ویژه‌ای دارد، این است که موسیقی محرم به عنوان بخش جدایی ناپذیر موسیقی سنتی ایران نقش به سزایی در مراسم‌ سوگواری عاشورا دارد.

آلبوم موسیقی «خاتون» با صدای حجت اشرف‌زاده، آهنگسازی محسن جلیلی و شعرهایی از سیدمحمد اخوی در پاسداشت مقام ذکر و خادمان اهل بیت(ع) به همت مرکز موسیقی حوزه هنری ساخته و منتشر شده است.

در توضیح این آلبوم آمده است:

مجموعه صوتی «خاتون» تلاشی است به پاس مجاهدت خادمان اهل بیت(ع)، برای زنده نگه داشتن آیین‌ها  و آداب متعالی سوگواری و ترویج اسلام حقیقی و نکوداشت نیم قرن از تاریخ ستایشگران اهل بیت(ع). البته از منظر تاریخ تقویمی این اثر متعلق به مناسبت خاصی در سال نیست و آهنگ و کلام آن به گونه‌ای است که در همه مناسبت‌ها شنیدنی باشد.

این آلبوم در ۱۴ قطعه موسیقی «گوهر اشک»، «آغاز»، «حسرت»، «کوچه تنهایی»، «قلب داغدار»، «نغمه آه»، «تکنوازی قانون»، «رسم دلبری»، «تکنوازی ترومپت»، «نوحه خدمت»، «تکنوازی نی»، «خادمان خاتون»، «وفا» و «کوچه تنهایی» تولید شده است.

سیدمحمد اخوی، شاعر این آلبوم، در مقدمه که برای این اثر نوشته، آورده است: اثر «خاتون» متعلق به مناسبت خاصی در سال نیست و آهنگ و کلام آن به گونه‌ای است که در همه مناسبت‌ها شنیدنی باشد. اشاره صریح آن، به حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، به خاطر عرف جاری خادمان خاتون است که اغلب، خود را با تعبیرهای گوناگون، منتسب به سیدالشهدا(ع) می‌دانند. این کمترین ارادتمندی ارادتمندان اهل بیت(ع) و خاک‌نشین آستان خاتون امیدوار است. دختر بزرگوار پیامبر ارجمندمان، خاتون ازل و ابد خلقت، صاحب شریف عزای سیدالشهدا حضرت حسین بن علی(ع)، حضرت صدیقه اطهر(س)، سهم ناچیز حقیر و اثر ارزشمند دوستانم را بزرگوارانه، کریمانه و «مادرانه» بپذیرند و دعا کنند که در ما و دیگران، سختگیری ادب و آداب خادمی ایشان و فرزندشان، بر سهونگری‌ها و سهل‌انگاری‌های روزمره غالب شود.

خدمات متقابل موسیقی ملی و موسیقی مذهبی مهم است

محسن جلیلی، آهنگساز آلبوم موسیقی «خاتون» با تاکید بر این نکته که همیشه استفاده از آوا‌ها و موسیقی آیینی، بخش مهم و جدا نشدنی در برگزاری مراسم دینی و اعتقادی بوده است، عنوان کرد: توجه به کیفیت محتوای کلام و ارتباط آن با گوشه‌های موسیقی و ارزش‌های تربیتی آن از ویژگی‌های خاص آیین‌های عاشورا است.

وی ادامه داد: خدمات متقابل موسیقی ملی و موسیقی مذهبی، جدا از کمیت قابل توجه آن، به لحاظ کیفی هم حائز اهمیت است. به جرأت می‌توان گفت که اگر موسیقی ردیفی وارد تعزیه نمی‌شد، هرگز به این شکوه و ماندگاری نمی‌رسید. موسیقی مذهبی در ایران، طی قرن‌ها گذر زمان هر چند با تنگناهای بسیار مواجه شد، با این وجود توانست از تمام گذرگاه‌های تاریخ به سلامت عبور کند و رسالت فرهنگی خویش را در حد اعلا به انجام برساند. البته جای تأسف است که پس از گذشت قرن‌ها، این میراث ارزشمند و آزادی‌بخش، نه تنها آن‌گونه که شایسته‌اش بود، پاس داشته نشد، بلکه هر ساله با ضعف‌های روزافزون، کران تا کران این چشمه معرفت، با خشکسالی بینش و هنر لازمی که می‌بایست پشتوانه تعالی آن باشد، به نوحه‌هایی تبدیل شده که از غنای معنایی و اصالت آوایی ردی در آن‌ها یافت نمی‌شود.

گفتنی است؛ آلبوم موسیقی «خاتون» در سال ۱۳۹۵ به همت مرکز موسیقی حوزه هنری تولید و منتشر شده است.

انتهای پیام/

سایر تصاویر

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال