شنبه 18 مرداد 1399
محمد دیندار پیرامون نشست‌های «سینما؛ گفتمان فرهنگی» مطرح کرد:

حوزه هنری در تولید گفتمان فرهنگی و سینمایی مرجعیت دارد


محمد دیندار
    -     کد خبر: 11533
    -     تاريخ انتشار : 1399/4/29|21:54
مرجعیت حوزه هنری در تولید گفتمان فرهنگی و سینمایی منجر به ریشه‌یابی مشکلات و معضلات سینما در قالب کرسی‌های آزاداندیشی شده و به نجات سینمای ایران از بی‌هویتی و کج‌روی کمک کرده است.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، محمد دیندار منتقد سینما و مستندساز در خصوص اهمیت فعالیت‌های سازمان سینمایی حوزه هنری و نقش آن در جهت‌دهی مسیرهای سینما گفت: حوزه هنری یکی از قطب‌های فرهنگی هنری کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است و همواره نگاه جامعه به فعالیت‌های این مجموعه نگاه ویژه‌ای بوده و مخاطب عام و خاص را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که مرجعیت حوزه هنری در شکل‌دهی فضای تحلیل‌های سینمایی منجر به ایجاد فضای گفتمانی قوی شده و مخاطبان بسیاری را با خود همراه کرده است. در این شرایط نواقص و ضعف‌ها با دقت بیشتری بررسی و انتقادهای اصولی به راهکارهایی برای بهبود وضعیت تبدیل خواهد شد.

وی افزود: سازمان سینمایی حوزه هنری طی یکی دو سال گذشته به مباحث جدیدی ورود کرده و در تبیین و نظریه‌پردازی در حوزه‌های مختلف از جمله: موضوع درجه‌بندی سنی، چالش‌های نظارت، آسیب‌شناسی سینمای کودک و دفاع مقدس، جوان‌گرایی در سینما، بررسی زبان فارسی در فیلم‌ها و غیره که معضلات مهمی در این عرصه محسوب می‌شوند، در صدد بهبود مشکلات در جامعه سینمایی و کمک به رفع این مشکلات و ارائه راهکارهایی مناسب برای حل آن برآمده است.

دیندار خاطرنشان کرد: حتی، در زمینه موضوعی چون: جایگاه اقتصاد مقاومتی در سینما در شرایطی که سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با احتساب بودجه‌های خود در برابر این مطالبات سکوت کرده‌اند، اما همچنان از طریق حوزه هنری پیگیری و با ورود به این مبحث به دنبال راهکارهایی کارشناسانه برای بهبود آن بوده و تا حدی تأثیرات خوبی داشته است.

وی افزود: در سیطره جهانی ارتباطات، چنین نشست‌ها و گفتمان‌هایی قدمی برای تبادل اطلاعات، بهره‌مندی از عقل جمعی، مهار هرج و مرج فرهنگی، بررسی معضلات و اصلاح مشکلات محسوب می‌شود. چنانکه در نشست‌های گفتمان فرهنگی با حضور نمایندگانی از همه اقشار سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مباحثی مطرح شد که هیچگاه در سازمان‌های دیگر که وظیفه اصلی هدایت و کمک به سینما را برعهده داشته، شکل نگرفته است. این امر نشان می‌دهد که حوزه هنری در این زمینه فرزند زمان خویش و مورد اعتماد جناح‌ها، اصناف و اقشار مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است و امیدواریم این فضای گفتمانی ادامه‌دار و به بهبود مشکلات نیز کمک کند.

این مستندساز، تولید فیلم‌های اجتماعی در حوزه خانواده، کودک و نوجوان را نیاز اساسی جامعه امروز دانست و یادآور شد: انتظار مردم از نهادهای فرهنگی توجه به این موضوعات و افزایش تولید در این عرصه است. سینمای مستند هم از این قضیه مستثنی نبوده و چه بسا به‌علت واقعیت‌گرایی، از مخاطب بالایی برخوردار و موضوعات بسیاری را دربر می‌گیرد. براین اساس نهادهای مسئول می‌توانند به ریشه‌یابی مشکلات در جهت تقویت و حمایت این آثار نقش به‌سزایی داشته باشند. ناگفته نماند تولیدات حوزه هنری تا حدی توانسته است در پرداختن به این مضامین به‌طور نسبی موفق عمل کند.

وی عنوان کرد: سلسله نشست‌های «گفتمان فرهنگی» کرسی آزاد‌اندیشی در زمینه سینما محسوب می‌شود و ده‌ها چهره سینمایی و فرهنگی و فکری در این نشست‌ها حضور پیدا کرده‌اند تا خلأهای موجود در زمینه‌های پژوهشی و تحلیلی سینما را پر کنند. انتظار اهالی سینما از نهادهای فرهنگی، حمایت از اینگونه طرح‌ها و تبادلات اطلاعات است، اما متأسفانه بسیاری از بانیان نسبت به آن بی‌تفاوت بوده و اقدامی در جهت پیگیری مباحث نمی‌کنند.

دیندار تأکید کرد: سینمای تجربی، معاونت فناوری و اطلاعات سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد سینمایی فارابی از جمله نهادهایی هستند که وظیفه بررسی و رسیدگی به موضوعات و چالش‌های سینما را برعهده دارند. براین اساس انتظار می‌رود نسبت به بودجه‌های موجود در این خصوص فعالیت‌های مثمرثمری داشته باشند، اما اهتمام این نهادها در پژوهش‌های علمی کافی و اثرگذار نبوده و تأثیری در بهبود شرایط نداشته است.

وی ادامه داد: حوزه هنری به‌رغم کمبود بودجه‌های فرهنگی تا حدی در پیگیری چالش‌های سینمایی و مباحث گفتمانی سینما موفق عمل کرده است. در حالی که اگر این نهاد از مسئولیت‌ها شانه خالی کند سینما به سمت بی‌هویتی پیش خواهد رفت. امید است این روند در دیگر نهادها ادامه داشته و راهکاری برای نجات سینما پیدا شود.

این مستندساز درباره تولیدات جدید خود گفت: مستند «ماسک» با نگاهی همه‌جانبه به ویروس کرونا از اوایل شروع انتشار ویروس کرونا تا به امروز در حال تولید است و در قالب ۷۰ دقیقه برای شبکه مستند به ابعاد مختلف این بیماری می‌پردازد. مستند دیگری با موضوعیت خرمشهر و محوریت دفاع مقدس در قالب ۶۰ دقیقه برای سازمان و صدا و سیما در حال تولید است.

وی افزود: انتشار ویروس کرونا شرایط بسیار سختی را برای همه عرصه‌ها ایجاد کرده است که فارغ از مشکلات اقتصادی، در مراحل تولید فیلم بالاخص مستند، با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستیم. چرا که فعالیت گروه‌های مستندساز در محیط‌های آلوده‌ای همچون بیمارستان و محیط‌های عمومی جان عوامل را به خطر انداخته و به نوعی جهاد محسوب می‌شود.

دیندار خاطر نشان کرد: فعالیت فیلمسازان در این شرایط از خطرات دوران دفاع مقدس کمتر نیست و نوعی جهاد فرهنگی و رسانه‌ای نیز محسوب می‌شود، چرا که در شرایط بحرانی به منظور ثبت تاریخ و حماسه‌ها از هیچ تلاشی دریغ نکرده و وارد این عرصه پرخطر شده‌اند.

وی در انتها افزود: در این شرایط بحرانی جا دارد تا تمام دستگاه‌ها به دور از بوروکراسی‌های همیشگی با مستندسازان نهایت همکاری را داشته باشند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال