جمعه 9 آیان 1399
پرونده سرود/۲

عرفان‌پور: سرود مهم‌ترین رسانه انقلاب است/ تلاش برای احیای ظرفیت‌های اجتماعی سرود

میلاد عرفان پور
    -     کد خبر: 11468
    -     تاريخ انتشار : 1399/4/21|10:29
سرویس : موسیقی
مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری گفت: ویژگی‌هایی مانند زمزمه‌پذیری جمعی، سادگی زبان، ایجاد گره در ذهن مخاطب و وزن مناسب شاخصه‌های یک سرود خوب است.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، سرود به عنوان گونه‌ای از موسیقی، مهم‌ترین رسانه انقلاب محسوب می‌شود. از ابتدای پیروزی انقلاب، مورد توجه قرار گرفته و آثار بسیار خوبی هم در این زمینه تولید شده است، اما به‌ دلایل مختلفی از رونق افتاده و موانع و مشکلات آن مورد بررسی قرار نگرفته است. متولیان این حوزه از قابلیت‌های آن استفاده نکردند و به همین دلیل سرود دچار غفلت شده است. استفاده از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل این هنر در تمامی زمینه‌ها، نیازمند مدیریت، تخصص و شناخت عمیق این حوزه است. برای بررسی این موضوع با میلاد عرفان‌پور، مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری صحبت کردیم که در ادامه می‌خوانید:

میلاد عرفان‌پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری، سرود را به معنی آواز جمعی می‌داند و می‌گوید: سرود در معناهای دیگری مانند خوانندگی، شعر و متن کلام، مداحی در هیئت‌ها و مراسم مذهبی هم استفاده می‌شود، اما اصل و مبنای تعریف سرود؛ به معنی آواز جمعی برآمده از کار گروهی است و از زبان «ما» صحبت می‌کند.

عرفان‌پور زبان سرود را «ما» می‌داند و تأکید می‌کند: اگر سرود از «من» صحبت می‌کند، این «من» قابلیت شمول به جماعت گسترده و عموم مردم را دارد و حرف و دغدغه و معنای گفته شده صرفاً برآمده از میل شخصی نیست.

وی با بیان اینکه در سرود محدودیت موضوعی وجود ندارد و سرود صرفاً برای موضوعاتی از قبیل اجتماعی، اخلاقی، عرفانی و سیاسی استفاده نمی‌شود، بیان می‌کند: ممکن است یکی از موضوعات سرود عاشقانه باشد؛ عاشقانه‌هایی که ذات عشق و آرمان‌های کلی آن را بازگو کند و توانایی همذات‌پنداری مردم با آن را داشته باشد. به همین دلیل محدودیت‌های موضوعی در سرود وجود ندارد.

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری با تأکید بر این نکته که در سرود محدودیت موضعی وجود دارد، تصریح می‌کند: باید دغدغه کثیری از مردم در سرود بیان شود و این، ذات جمعی آن است. سرود می‌تواند یک حرکت و اعتراض جمعی علیه ظلم یا حتی خطابه اعتراضی نسبت به مدیران جامعه باشد.

عرفان‌پور بین سرودهای دسته جمعی و شعرهای انقلابی که یک نفر آن را اجرا می‌کند، تمییز قائل می‌شود و می‌گوید: مرز باریکی بین این دو وجود دارد. شعرهای انقلابی که یک نفر آن را اجرا می‌کند هم، کارکرد سرودی دارد. گویی که حرف جماعتی را یک نفر بیان کند؛ حرفی که جماعتی را بر می‌انگیزاند.

این شاعر و ترانه‌سرا، ویژگی‌هایی مانند زمزمه‌پذیری جمعی، سادگی زبان، ایجاد گره در ذهن مخاطب و وزن مناسب را شاخصه‌هایی برای سرود خوب می‌داند.

عرفان‌پور یکی از کارکردهای سرود که توجه کمتری به آن می‌شود را واکنش سریع سرود نسبت به موضوعات اجتماعی و سیاسی می‌داند و می‌افزاید: سرود در سال‌های اخیر در مسیر احیا قدم گذاشته، اما به‌واسطه نهادهایی که بیشتر نگاهی سیاسی داشتند، وجهه و ظرفیت اجتماعی سرود نادیده گرفته شده است.

این مدیر در ادامه بیان می‌کند: در حوزه هنری این توفیق را پیدا کرده‌ایم تا گروه‌های سرود دانشجویی را ایجاد کنیم. برنامه‌ریزی‌هایی برای فراخوان و مصاحبه و آموزش گروه‌ها انجام شده اما به دلیل شیوع کرونا، تحت الشعاع قرار گرفته است و امیدواریم که امسال گروهی شکل بگیرد و اولین اثر خود را تولید کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال