دوشنبه 16 تیر 1399

کرمی: تأثیر کرونا بر موسیقی و فعالیت‌های هنری دامنه‌دار خواهد بود/ یاور: اجراهای آنلاین نیازمند دقت و برنامه‌ریزی است

کرمی
    -     کد خبر: 11406
    -     تاريخ انتشار : 1399/4/8|12:18
سرویس : استانها
مهدی کرمی خواننده موسیقی پاپ معتقد است: حتی اگر شرایط بیماری کرونا نیز از بین برود تأثیرات این دوران بر عرصه فرهنگ و هنر از جمله عرصه موسیقی و اجراها، دامنه‌دار خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، مهدی کرمی خواننده موسیقی پاپ که 3 عنوان برتر خوانندگی در این رشته را در کارنامه خویش دارد ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: به نظر می‌رسد اگر از بیماری کرونا هم فاکتور بگیریم و با فرض اینکه این بیماری هم از بین برود، دنیای امروز به سمت مجازی شدن می‌رود.

وی افزود: این مسئله تبعات زیادی در پی خواهد داشت و انسان‌ها باید کم‌کم به دوری از هم و زندگی مجازی عادت کنند. عرصه هنر علی‌الخصوص هنر موسیقی و اجرای موسیقی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

این هنرمند که آلبوم «روز اول» را در کارنامه خویش دارد با اشاره به اجراهای آنلاین ادامه داد: در عرصه هنر نمی‌توان مسائل را به صورت صفر و صد و یا سیاه و سفید دید، اینگونه اجراها نیز طیفی از مزایا و معایب را به همراه خویش دارند

وی که قطعاتی چون «وطن»، «دلواپسی»، «رنگ بارون» و... را اجرا کرده، در تشریح روند تولید محصول موسیقایی قبل از این دوران اظهار داشت: در سالیان قبل اینگونه بود که شاعر، آهنگساز، تنظیم‌کننده، نوازنده و خواننده در کنار هم به مشورت و هم‌فکری در مورد تولید یک کار می‌پرداختند.

کرمی این هم‌دلی و هم‌فکری در کنار هم را نقطه قوتی برای یک آهنگ خواند و ادامه داد: در چنین شرایطی احساس، هارمونی و زیبایی آهنگ بیشتر خواهد بود و اثر ارائه شده نیز ماندگاری بیشتری خواهد داشت.

وی مهم‌ترین نتیجه این روند را انتقال حس زیبایی به مخاطب خواند و افزود: متأسفانه در شرایط کرونا و فراتر از آن در دنیای امروز معمولا همه عوامل به ناچار از دور با هم هم‌فکری کرده، یک نفر شعر، دیگری ملودی و دیگری تنظیم و میکس و مسترینگ را انجام می‌دهد.

این هنرمند که اجرای تیتراژ برنامه‌های مختلف تلویزیونی از جمله «خوشا شیراز» را در کارنامه خویش دارد گفت:  این شرایط روند تولید کار را سخت‌تر کرده و طبعا احساسی که در این حالت به مخاطب منتقل می‌شود کمتر خواهد بود.

وی با مقایسه محصول نهایی تولید شده در دو حالت فوق اظهار داشت: در حالت اول و شرایط گذشته روحی بسیار پررنگ‌تر و زیباتر از حالت دوم و شرایط فعلی در اثر جریان دارد، هر چند که متأسفانه مسیر دنیا گویا به این سمت قرار دارد.

کرمی با اشاره به اهمیت موسیقی در این شرایط گفت: از هنرهای نهفته موسیقی یکی هم این است که در هر شرایطی قابل اجرا، زیبا و شنیدنی خواهد بود و باید خدا را شکر کرد که موسیقی این قابلیت را نیز داراست.

وی در پایان اظهار داشت: هنر و فرهنگ سرمایه گرانبهای هر جامعه‌ای است و ما این روزها را به این امید سپری می‌کنیم که با شکست کرونا به‌زودی روزی فرا رسد که صدای همدیگر و ساز همدیگر را از نزدیک، زنده و با طنین اصلی بشنویم.

مهدی کرمی خواننده و هنرمند موسیقی متولد ۱۳۵۹ و برنده دو جایزه برتر خوانندگی پاپ در جشنواره‌های ملی است. وی علاوه بر اجرای ترانه‌هایی در عرصه پاپ، در حوزه تیتراژخوانی نیز فعالیت داشته که از جمله این آثار می‌توان به تیتراژ برنامه پر مخاطب «خوشا شیراز» در شبکه استانی سیمای فارس اشاره کرد.

از وی علاوه بر قطعاتی چون «خودت خواستی»، «وطن»، «بعد رفتنت»، «دلواپسی»، «رنگ بارون» و ... آلبومی با عنوان «روز اول» منتشر شده که قطعات آن توسط هنرمندانی چون «حامد برادران»، «مهران عباسی» و «محمد مروی» تنظیم شده است.

اجراهای آنلاین نیازمند دقت و برنامه‌ریزی است

حسین یاور خواننده و آهنگساز و تنظیم کننده موسیقی فارس نیز با اشاره به رواج اجراهای آنلاین موسیقی اظهار داشت: موسیقی هنری پویا است و نهایتا راه خویش را پیدا می‌کند تا در هر شرایطی به مخاطب برسد.

وی افزود: تحت تأثیر شرایط ناشی از بیماری کرونا، اجراهای زنده یا آنچنان که موسوم است اجراهای آنلاین و لایو رواج بیشتری یافته است.

وی با اشاره به تجربیاتش در این عرصه گفت: با توجه به اینکه چند اجرای آنلاین را تنظیم و اجرا کرده‌ام با این عرصه و فراز و فرودهایش آشنا هستم و معتقدم این گونه کار نیاز به دقت و تأمل زیادی دارد.

این هنرمند که سابقه تهیه‌کنندگی برنامه «خوشا شیراز» را نیز در پرونده کاری خویش دارد، گفت: در این شیوه کار نوازندگان بسیار ظریف و حساس است چون در این نوع اجراها نوازنده تنها و بدون ناظر ضبط در استودیوی شخصی خود ساز می‌نوازد و باید با دقت بسیار بالایی این کار انجام و ضبط شود.

وی که آهنگساز و تنظیم‌کننده آهنگ تیتراژ خبر شبکه سیمای استان فارس است در تشریح ظرافت و دقتی که باید در تنظیم این کار صورت پذیرد گفت: سینک کردن سازها با مترونوم و همچنین میکس و مستر صداها در این شیوه اهمیت زیادی دارد و باید در اجرای آن دقت قابل توجهی لحاظ شود.

یاور با اشاره به نظم و برنامه‌ریزی به عنوان لازمه این شیوه کار گفت: با توجه به اینکه نوازنده‌ها از دور مدیریت می‌شوند از نواختن ملودی‌های بداهه ترجیحا پرهیز می‌شود و نوازنده‌ها دقیقا همان نت‌هایی را می‌نوازند که تنظیم کننده ارکستر می‌خواهد.

وی در پایان اظهار داشت: ظاهر ساده این شیوه نباید ما را فریب دهد که با کاری آسان و معمولی رو به روییم و باید دقت داشت که چنین کاری بدون لحاظ راهبرد و برنامه دقیق و منظم به نتیجه دلخواه منجر نمی‌شود.

انتهای پیام/

 

سایر تصاویر

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال