جمعه 13 تیر 1399
شریفی‌آل‌هاشم در آیین «بر آستان قدس»:

نزدیک‌ترین زبان برای بیان معنا و مفهوم مبارزه، زبان هنر است

شریفی آل هاشم
    -     کد خبر: 11212
    -     تاريخ انتشار : 1399/3/7|00:00
سید حمید شریفی‌آل‌هاشم معتقد است: نزدیک‌ترین زبان برای بیان معنا و مفهوم مبارزه که بسیار هم تأثیرگذار و ماندگار است، زبان هنر است به شرط آنکه تمام ویژگی‌ها و مختصات این زبان رعایت شود و هنرمند سعی داشته باشد به اصل مطلب اشاره کرده و با زبان این مدیوم و این قاعده و قالب، آن مفهوم اصلی و احساسات خودش را بیان کند.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، «بر آستان قدس» عنوان آیین ویژه‌ای بود که با همراهی تعدادی از هنرمندان تجسمی روز جمعه ۲ خردادماه همزمان با روز جهانی قدس به همت حوزه هنری و همکاری آستان قدس رضوی و نهضت تبلیغات اسلامی در حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد و در قالب آن این هنرمندان دست به خلق تازه‌ترین آثار هنری خود زدند.

محمدعلی رجبی، مسعود نجابتی، علی وزیریان، خشایار قاضی‌زاده، سید حمید شریفی آل‌هاشم، عبدالحمید قدیریان، حسن روح‌الامین، سید عبدالله حاجی سیدحسن، عباس برزگر گنجی و مازیار بیژنی از جمله این هنرمندان بودند که طی چندین ساعت به خلق اثر در حریم رضوی(ع) پرداختند.

سیدحمید شریفی آل‌هاشم نقاش و طراح گرافیک که در این آیین به خلق اثر پرداخت، درباره این تجربه در جوار بارگاه امام رضا(ع) و جزئیات اثرش گفت: تابلوی من شامل سه بخش می‌شد که این سه قسمت بودن یک اثر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. گاهی برای حمل راحت‌تر است و گاهی به دلیل نوع تکنیک و شیوه‌های اجرایی آن. اما گاهی که لازم است بر موضوعی تاکید شود، آن را به سه بخش تقسیم می‌کنند. در این صورت، عناصر موجود در هر یک از قسمت‌ها همزمان که در هر بخش جداگانه حضور دارند، هر کدام هم به خودی خود در یکی از تابلوها جلوه قطعی‌تری پیدا می‌کنند.

وی در ادامه بیان کرد: فلسطین به جهت جایگاه معنوی بسیار مهمی که در باور ملت ما و جریان انقلاب اسلامی دارد و علاوه بر آنکه قبله اول مسلمین است، نماد ظلم‌ستیزی و مقابله با استکبار و تجاوزگری نیز است. از این‌رو همیشه همراه با نهضت ما بوده است و عناصر تصویری و بصری شناخته‌شده‌ای در میان مردم ما دارد که یکی از آنها مسجد است.

شریفی آل‌هاشم تصریح کرد: دو عنصر بصری دیگری که در نقاشی من دیده می‌شود، در تابلوی سمت راست نمادهایی حاکی از تهاجم و خشونتی است که از سمت اشغالگران بروز داده شده و در مواجهه با فرهنگ و معارف قدس و فلسطین دچار فروپاشی و شکست شده است. همچنین در تابلوی سمت چپ، نمادی از فرهنگ شهادت و شهادت‌طلبی به تصویر کشیده شده که عناصر بصری‌اش با جلوه‌هایی از بال پرندگان و فرشته‌ها نشان داده شده است که به‌نوعی نگاه معنوی و قطعی نسبت به اعتقاد ما در فرهنگ انقلاب اسلامی دارد.

وی با اشاره به فرمایشات امام خمینی(ره) درباره اینکه شهادت مظهر قدرت نهضت مقاومت است، افزود: به‌واسطه همین ایستادگی، شهادت‌طلبی و ایثارگری است که نهضت راه خودش را باز می‌کند و ان‌شاءالله به نصرت نهایی هم خواهد رسید.

این هنرمند نقاش، هنر را مؤثرترین زبان برای بیان مفهوم مبارزه دانست و توضیح داد: به نظر می‌آید نزدیک‌ترین زبان برای بیان معنا و مفهوم مبارزه که بسیار هم تأثیرگذار و ماندگار است، زبان هنر است به شرط آنکه تمام ویژگی‌ها و مختصات این زبان رعایت شود و هنرمند سعی داشته باشد به اصل مطلب اشاره کرده و با زبان این مدیوم و این قاعده و قالب، آن مفهوم اصلی و احساسات خودش را بیان کند. طبیعتاً هنر مبانی، زبان و بیان خودش را دارد که اگر به این ویژگی‌ها توجه شود، ماندگاری آن معنا و مفهومی که می‌خواهد برساند و تأثیرگذاری‌اش بسیار بالا خواهد بود.

شریفی آل‌هاشم در پایان با بیان اینکه حضور در بارگاه حضرت امام رضا (ع) نیز بر ایجاد این حس و حال معنوی بسیار تأثیرگذار است، گفت: اگرچه ما اعتقاد داریم هر جای این کره خاکی که حضور قلبی وجود داشته باشد، این تأثیر معنوی دریافت خواهد شد اما به جهت مکانی هم هرچه این بعد مسافت کمتر باشد و انسان بتواند در این فضا حضور پیدا کند، از برکات و معنویات این فضا و عنایات این بزرگواران بیشتر برخوردار خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال