چهارشنبه 5 آذر 1399

داوران جشنواره نقالی و شاهنامه‌خوانی «نقشا» معرفی شدند

داوران جشنواره نقالی و شاهنامه‌خوانی «نقشا»
    -     کد خبر: 11143
    -     تاريخ انتشار : 1399/2/24|11:08
علی دهباشی، مجتبی حسن‌بیگی و ابوالفضل ورمزیار به عنوان داوران جشنواره بین‌المللی نقالی و شاهنامه‌خوانی «نقشا» معرفی شدند.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی داوران جشنواره بین‌المللی نقالی و شاهنامه‌خوانی «نقشا» را متشکل از علی دهباشی، مجتبی حسن‌بیگی و ابوالفضل ورمزیار معرفی کرد. در ادامه به مرور کوتاهی بر سوابق داوران معرفی شده می‌پردازیم:

علی دهباشی

علی‌اکبر جعفر دهباشی معروف به علی دهباشی، زاده ۱۳۳۷ تهران شاهنامه‌پژوه، روزنامه‌نگار، ادب‌پژوه، نویسنده و سردبیر مجله بخارا است. او تلاش گسترده‌ای در معرفی آثار و زندگی بزرگان فرهنگ و ادب و هنر ایران و جهان داشته‌ است.

علی دهباشی با ماهنامه‌ها و نشریات ادبی، فرهنگی و هنری همچون «آرش»، «برج»، «چراغ»، «دنیای سخن» و «آدینه» و «دفتر هنر» همکاری مستمر داشته‌ است. او از سال ۱۳۶۹ به مدت هفت سال سردبیر ماهنامه کِلک بود. ماهنامه کِلک از نشریات معتبر در زمینه فرهنگ، ادبیات و ایران‌شناسی به‌شمار می‌رود که مورد مراجعه استادان دانشگاه‌های ایران و ایران‌شناسان جهان است؛ و بسیاری از صاحب‌نامان عرصه فرهنگ و ادب ایران از همکاران و نویسندگان این مجله بودند.

دهباشی از شهریور ۱۳۷۷ به بعد سردبیری مجله بخارا را برعهده داشته‌ است که در آن در زمینه فرهنگ، ادبیات و ایران‌شناسی مقالاتی منتشر می‌شود. دهباشی در بخارا ویژه‌نامه‌هایی درباره نویسندگان بزرگ جهان منتشر کرده‌ است. وی همچنین یکسال سردبیر فصلنامه هنری طاووس بوده‌ است.

مجتبی حسن‌بیگی

مجتبی حسن بیگی معروف به مرشد بیگی تعزیه خوان ،نقال، شاهنامه‌خوان، پرده خوان، بازیگر و صدا پیشه است. وی متولد ۱۳۶۳ در قزوین است. وی عضو شورای سیاست‌گذاری دفتر تعزیه و آئین‌های نمایشی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری است.

مرشد بیگی در حوزه تعزیه، از شش سالگی وارد مجالس شبیه خوانی شد و سه سال فعالیت در موسیقی تعزیه ترومپت و طبل داشته و در سن پانزده سالگی ناخود آگاه وارد رشته مخالف‌خوانی شده و با شکوفا شدن استعداد در این زمینه و پشتکار جزو اساتید این حوزه به شمار می‌رود که تا کنون به صورت حرفه‌ای در رسته اشقیا‌ خوانی در سرتاسر ایران زبان‌زد اهالی این هنر آیینی_مذهبی است.

در سال‌های اخیر مقالات زیادی در مورد تعزیه و شبیه‌خوانی از ایشان به چاپ رسیده ،و کتابی در مورد شبیه خوانی در مرحله چاپ و انتشار دارد.

مرشد بیگی در حوزه نقالی از سال ۱۳۸۰ با ورود به عرصه نقالی و پرده‌خوانی و شاهنامه‌خوانی و شاگردی در مکتب مرشد ولی‌الله ترابی و بهره از همه اساتید و پیشکسوتان این آیین‌ها داستانی، داری تجاربی شد، که تا کنون در عرصه ملی و بین‌المللی فعالیت دارد. اجرا در کشورهای اروپایی و آسیایی حدود دوازده کشور، در فستیوال‌ها، جشنواره‌ها و همایش‌های داخلی و خارجی، جزوبهترین و برترین نقالان و پرده‌خوان‌های کشور و دریافت جوایز و تقدیر در این هنر و مقالات بسیار در این زمینه از کارنامه ایشان است.

مرشد بیگی همچنین در حوزه بازیگری در نمایش‌هایی که به شاخص‌ترین‌های آنها که برنده جایزه‌های اول و دوم هستند از جمله نمایش‌های تخم مرغ‌ها به نویسندگی محمد چرمشیر، شهرزاد به نویسندگی امیر دژاکام، زیرگذر سقاخانه به نویسندگی اکبر رادی، افعی طلایی به نویسندگی علی نصیریان، معرکه در معرکه به نویسندگی مهدی خدایی، بیژن منیژه، سفرنامه سعدی، زال رودابه و ... اشاره می‌شود.

مرشد بیگی همچنین در سریال نامدار ساخته حسن هدایت حضور داشته است. وی کارگردانی نمایش‌های بازار شام و نقل نقالی نقال نیز برعهده داشته و همچنین در نمایش تعزیه سوگ آزادگی نیز حضور داشته است.

از فعالیت‌های رادیویی مرشد بیگی می‌توان به صداپیشه در رادیو نمایش، اجرای بیش از صدها نمایش رادیویی و در مرکز قزوین و تهران و تقدیر در جشنواره فجر اشاره کرد.

ابوالفضل ورمزیار

مرشد ابوالفضل ورمزیار نقال، نمایشنامه‌نویس، کارگردان تئاتر صحنه‌ای با بیش از ۱۵ اثر نمایشی است متولد سال ۱۳۴۶ در تهران است.

ورمزیار طراح هنری و ابداع‌کننده نخستین ارابه نمایش‌های ایرانی است و شاهنامه‌خوان برگزیده مراسم ثبت ملی نقالی (۲۰۱۰) در مشهد و همایش نقالان سراسر کشور (۲۰۱۱) تهران است.

«علی‌نامه» یکی از مهم‌ترین کارها و شاهکارهای مرشد ورمزیار است که خودش آن را نقطه عطف کارهایش محسوب می‌کند و آن را در کربلا، نجف و حتی آلمان هم در ایام لیالی قدر اجرا کرده است.

این شاهنامه‌خوان، دو عنصر مهم پایداری ایرانیان را توجه به ملیت و مذهب می‌داند و معتقد است که این دو، بال‌های پرواز ما هستند.

وی به اجرای نقالی‌ و شاهنامه‌خوانی در کشورهای اتریش، چک، آلمان، عراق، نروژ، فرانسه، قزاقستان و.. . پرداخته و اجرای ابداعی نقالی به همراه ضرب زورخانه‌ای و اجرای نقالی به زبان‌های عربی، انگلیسی و فارسی داشته است.

گفتنی است، مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی با اعتقاد به مفاهیم عمیق و نهفته در داستان‌ها و حماسه‌های شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی به عنوان یکی از اسناد هویت ملی و در راستای توجه به منویات مقام معظم رهبری در خصوص توجه به زبان معیار، جشنواره بین‌المللی نقالی و شاهنامه‌خوانی را در بستر فضای مجازی برگزار می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال