جمعه 24 مرداد 1399
نگاه هنرمندان به هنر انقلاب/۱۶

خیراللهی: تئاتر رسانه‌ای قدرتمند در جریان‌سازی انقلاب است/ فناییان: برای نقد آثار هنری انقلاب باید نظریه‌ای وجود داشته باشد

فناییان و خیرالهی
    -     کد خبر: 11058
    -     تاريخ انتشار : 1399/2/8|12:19
سعید خیراللهی کارگردان تئاتر معتقد است: کار رسانه‌ای برای انقلاب باید مثبت باشد و از رسانه‌ای قدرتمند در اثرگذاری مثل تئاتر باید درست استفاده شود. همان‌طور که شهید آوینی با قلم و هنر خود اندیشه‌ها را مثبت به سوی انقلاب و دفاع مقدس هدایت می‌کرد و جریانی سازنده را راه‌اندازی کرده بود.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، سعید خیراللهی از هنرمندان تئاتر کشور با اشاره به روش صحیح نگاه هنر به انقلاب و دفاع مقدس گفت: نگاه غیر کلیشه‌ای و انتخاب درست مسیر انقلاب برای معرفی و پرداخت به آن نتیجه‌ بهتری خواهد داشت، چرا که مخاطب را به دنبال خود می‌کشاند و وی را برای دریافت اطلاعات و محتوای داستان ترغیب می‌کند. بحثی که امروز با آن مواجه هستیم محتوای داستان است که باید مورد توجه دقیق‌تر و گسترده‌تری قرار گیرد.

این کارگردان انقلابی افزود: تئاتر باید در لحظه زندگی کند و در لحظه اتفاق بیفتد. همچنین دیگر هنرهای مختلف باید به‌روز باشد و هنرمند آن به هر لحظه دنیای پیرامون خود در داخل و خارج از کشور آگاه و برای واکنش به‌موقع آماده‌باش باشد. به عنوان مثلا مناطقی که این روزها درگیر سیل شده‌اند باید از سوی هنرمندان مورد توجه قرار گیرند. اما این توجه باید با نوآوری جذاب و راه‌گشا انجام شود.

خیراللهی افزود: تئاتر معجزه‌ای است که می‌تواند مخاطب خود را در بدترین شرایط ممکن به خوش‌بینی و امید به آینده سوق دهد. همان کاری که هنرمندان تئاتر ما در دوران هشت سال دفاع مقدس در شهرها و حتی جبهه‌های جنگ برای مردم و رزمنده‌ها به ارمغان می‌آوردند. اما متاسفانه بخشی از تئاتر امروز کشور برای پرداخت به انقلاب و دفاع مقدس به نحوی محتوای مربوطه را بیان می‌کند که به جای امید و خوش‌بینی روحیه مخاطب را تخریب می‌کند. اولین ضربه تخریبی در تئاتر‌های اصطلاحا دفاع مقدسی شعار و شعارزدگی آن‌ها به معنای بیان بد و ناکارآمد محتوای مورد نظر است. همچنین پرداخت به جنبه‌های منفی و دلسرد‌کننده دفاع مقدس از جمله خانواده شهدا و جانبازان این دوران هیچ‌ کاری مگر تخریب قهرمانان کشور و روزهای پر افتخار ایران اسلامی نمی‌کند. پس بهتر است خوش‌بینانه به دنیای دفاع مقدس بپردازیم و به جای منفی‌نگری محض به این وقایع، زیبایی‌ها و روی خوش آن را بیان کنیم.

وی ادامه داد: کار رسانه‌ای برای انقلاب باید مثبت باشد و از رسانه‌ای قدرتمند در اثرگذاری مثل تئاتر باید درست استفاده شود. همان‌طور که شهید آوینی با قلم و هنر خود اندیشه‌ها را مثبت به سوی انقلاب و دفاع مقدس هدایت می‌کرد و جریانی سازنده را راه‌اندازی کرده بود. با اینکه این روزها نیز جریان‌سازی‌های فرهنگی در حال انجام است اما کافی نیست.

فناییان: آثار هنری انقلاب در حوزه سینما و تئاتر رشد چشمگیری داشته است

تاجبخش فناییان کارگردان تئاتر، با اشاره به ورود انقلاب اسلامی به چهارمین دهه پویایی و گسترش خود در جهان گفت: به‌نظر من حتی بعد از گذشت 40 سال هنوز نتوانسته‌ایم به مکتب هنر انقلاب برسیم. هنر انقلاب تعریف دارد، بخشی از آن عنوان و بخش دیگر مربوط به محتوا است.

این کارگردان با اشاره به محتوای هنر انقلاب توضیح داد: در شعر و موسیقی و داستان مداخله‌ای نمی‌کنم اما در سینما و تئاتر که حوزه اصلی فعالیت خودم هستند تعریفی وجود دارد. اگر به صورت کلی بخواهم بگویم هنر انقلاب اسلامی فلسفه وحدت در عین کثرت است.

فناییان با اشاره به فلسفه وحدت در عین کثرت توضیح داد: کثرات موجود در جهان مادی به‌نحوی با وحدانیت متحد می‌شوند اما چیزی که امروزه در هنرهای نمایشی دیده می‌شود همچنان بدون پشتیبان و به‌صورت آشفته و بی‌نظم به کثرات جهان مادی می‌پردازد. به همین دلیل نمی‌توان ادعا کرد جای هنر انقلاب که وحدانیت جزء اهداف اصلی آن است در هنرهای نمایشی خالی است. بنابراین هنر انقلاب بروز و ظهور پیدا نکرده و صرفا در برخی مسائل ظاهری دیده می‌شود.

این کارگردان با اشاره به تولیدات آثار هنری انقلابی از لحاظ کمی عنوان کرد: هنر بعد از انقلاب در حوزه سینما و تئاتر از لحاظ کمی رشد چشمگیری داشته است؛ زیرا قبل از انقلاب تعداد تئاترها و فیلم‌های سینمایی که در طول سال ساخته می‌شد انگشت‌شمار بود اما بعد از انقلاب سال 57 آثار نمایشی در حوزه سینما و تئاتر از لحاظ کمی گسترش فراوانی پیدا کرده است.

فناییان درباره خودجوش بودن هنرمندان متعهد در حوزه هنر انقلاب گفت: در تمام چهار دهه‌ای که از انقلاب اسلامی می‌گذرد، خط و خطوط یا نقشه و راه مشخص و تبیین شده‌ای در حوزه هنر انقلاب نداشته‌ایم و قادر نبودیم به‌صورت گسترده هنرمندان انقلابی تربیت کنیم مگر تعدادی کم که به‌صورت خودجوش به این حوزه علاقه‌مند بوده‌ و برای تولیدات هنری دست به کار شده‌اند که آثارشان خیلی هم مورد قبول واقع نشده است.

در رگ و خون مردم ایران علاقه به آثار هنری انقلاب وجود دارد

این کارگردان با اشاره به مردمی شدن هنر انقلاب توضیح داد: هنر انقلاب اگر واقعا انقلابی باشد مردمی می‌شود اما با این شرط که بر اساس داشته‌های فرهنگی آثاری را که در این راستا تولید شده‌اند شناسایی و به یک تئوری تبدیل کنیم؛ همچنین آن‌ها را به جامعه معرفی و تشویقشان کنیم که البته نظریه‌ای برای نقد و بررسی این آثار باید وجود داشته باشد.

فناییان با اشاره به علاقه‌ مردم ایران به هنر انقلاب تصریح کرد: در رگ و خون مردم ایران علاقه به هنر انقلاب وجود دارد و اگر آثار خوب تولید شود حتما از آن حمایت می‌کنند که اگر غیر از این باشد تنها جمعیت کمی را می‌توان برای استقبال از آثار هنری انقلاب کشاند و باقی مردم به‌ناچار فقط به تماشای سریال‌های تلویزیونی می‌نشینند و هر روز از این هنر بیشتر دور می‌شوند.


گفتنی است، ششمین هفته هنر انقلاب به‌منظور حفظ سلامت مخاطبان این روزها از طریق فضای مجازی و تلویزیون با علاقه‌مندان در ارتباط است. زمان برگزاری آیین معرفی چهره و رویداد هنر انقلاب سال ۹۸ نیز متعاقبا اطلاع‌رسانی می‌شود.

نرگس آبیار، سعید اسماعیلی، جواد افشار، وحید چاووش، امیر داسارگر، سید محمود رضوی، حسن روح‌الامین، وجیهه سامانی، مرتضی شعبانی، محمدصابر شیخ رضایی، غلامرضا صنعتگر، محسن عنایتی، محسن کاظمی، زهرا کاردانی و بهناز ضرابی‌زاده ۱۵ نامزد کسب عنوان چهره هنر انقلاب در سال ۹۸ هستند.

همچنین رویداد شاخص هنر انقلاب در سال ۹۸ نیز از میان «نمایشگاه‌های بین‌المللی ترامپیسم، ملکه، پهباد و... به همت سید مسعود شجایی طباطبایی»، «تولید و پخش برنامه اقیانوس آرام به عنوان پرمخاطب‌ترین برنامه نوجوانانه»، «مجموعه فعالیت‌های جهادی و خیرخواهانه سردار مکی یازع و حبیب احمدزاده» و «پروژه عکس خلاقانه و این قهرمان، واقعی است در پیاده‌روی خیابان انقلاب با عکاسی زهرا استادزاده، مجتبی حیدری، علی دهقان، اشکان پردل و پوریا ترابی» انتخاب خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال