شنبه 29 شهریور 1399

کسنزانی: عدم توجه به هنر یکی از مهمترین معضلات آموزشی کشور

فرید کسنزانی
    -     کد خبر: 10430
    -     تاريخ انتشار : 1398/10/30|16:32
سرویس : استانها
محمدفرید کسنزانی هنرمند نقاش معتقد است: هنر یکی از مهمترین ابزار بروز احساسات و زیباترین عامل شور و نشاط اجتماعی است.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولین نمایشگاه انفرادی نقاشی آثار «محمدفرید کسنزانی» یکشنه ۲۹ دی‌ماه در محل گالری سوره پردیس سینمایی بهمن سنندج افتتاح شد.

در این نمایشگاه 30 تابلوی نقاشی با تکنیک رنگ و روغن و سبک اکپرسیونیسم و مدرن با موضوع آزاد و طبیعت حاصل فعالیت‌های دو سال اخیر این هنرمند نقاش به معرض نمایش گذاشته شده است. نمایشگاه تا 3 بهمن ماه همه روزه از ساعت 16 تا 20 آماده بازدید علاقه‌مندان خواهد بود.

عدم توجه به هنر یکی از مهمترین معضلات آموزشی کشور

محمدفرید کسنزانی متولد 1355 سنندج فارغ التحصیل کارشناسی تجسمی دانشگاه تربیت معلم تهران و معلم هنر آموزش و پرورش، در حاشیه این نمایشگاه در گفت‌وگویی گفت: از سال 68 تاکنون به صورت جدی در زمینه نقاشی فعالیت می‌کنم.

وی گفت: عثمان نیک‌منش اولین استادی بود که از 13 سالگی و در کانون علامه اقبال لاهوری الفبای هنر نقاشی را به من آموخت و سپس چند سال زیر نظر استاد هادی ضیاءالدینی تلمذ کردم.

این هنرمند افزود: بعد از ورود به دانشگاه در تهران زیر نظر چند استاد از جمله احمد وکیلی به فراگیری مشغول بودم و تاکنون 30 سال است که در زمینه نقاشی به یادگیری و فعالیت مشغول هستم که حاصل آن ده نمایشگاه انفرادی در سنندج و تهران و چندین نمایشگاه گروهی است.

کسنزانی در خصوص حضور در جشنواره ها گفت: اصولا علاقه ای به رقابت گذاشتن هنر ندارم و 15 سال است که در یک تجربه شخصی به فعالیت نقاشی مشغولم و اخیرا نقاشی بر روی سفال را برگرفته از ذهنیات خود و بدون الگوی مشخص آغاز کرده‌ام که چند نمونه از این آثار را در این نمایشگاه به نمایش در آورده ام.

وی در این خصوص افزود: این شیوه به صورت اتفاقی و بر اساس درخواست یک دوست جهت ترمیم و نقاشی بر روی یک کوزه سفالی قدیمی اتفاق افتاد که پس از موفقیت این تجربه تعداد زیادی کوزه سفالی را خریداری و در کارگاه خود به نقاشی بر روی آن مشغول هستم.

این نقاش سنندجی ادامه داد: از ویژگی‌های این کار منحصر بودن هر طرح و غیر تکراری بودن آن است که تمام آن حاصل ذهن و اثری هنری بدون الگو و نقطه گذاری‌های متداول آن است.

این معلم هنر گریزی هم به کلاس‌های هنری در مدارس زد و گفت: متأسفانه هنر در سطح مدارس به‌دلایل مختلف از جمله محدودیت‌های موجود، کمبود فضای آموزشی، نبود کارگاه، کمبود ساعات آموزشی و عدم درک درست از اهمیت هنر در آینده اجتماع مورد بی‌مهری قرارگرفته است.

وی کم‌توجهی به هنر را یکی از مهمترین معضلات امروز در آموزش و پرورش دانست و عنوان کرد: هنر یکی از مهمترین ابزار بروز احساسات و زیباترین عامل شور و نشاط اجتماعی است و می‌شود با بررسی شیوه‌های ممکن و بهره‌مندی از قدرت هنر، روحیه‌ نشاط و شادابی را در جامعه از همان سنین پایین آموزشی نهادینه کرد.

وی ادامه داد: در کشورهای مختلف جهان موسیقی یکی از مهمترین بخش‌های آموزش است، حال که به‌دلایلی امکان بهره‌مندی از این ظرفیت در مدارس وجود ندارد و یا کم است، می‌توان با بهره‌گیری از دیگر هنرها از جمله تجسمی، نمایش و... فرزندانمان را با هنر شاداب کنیم.

کسنزانی تصریح کرد: استانداری، شهرداری، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌توانند با تشکیل کارگروه‌هایی در جهت جبران کمبودهای آموزشی هنر اقدام و راه‌های مناسبی را پیدا کنند که نتیجه آن ترزیق انرژی و شادابی به جامعه است.

وی در پایان تاکید کرد: اجحاف در حق هنر علی‌الخصوص هنر در آموزش و پرورش اجحاف به آینده این اجتماع است که باید برای رفع آن با قید فوریت برنامه‌ریزی مؤثر کرد.

انتهای پیام/

 

سایر تصاویر

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال