دوشنبه 20 مرداد 1399

شعر ایران حرف اول و آخر را در جهان می‌زند

قاسم آهنین‌جان
    -     کد خبر: 10384
    -     تاريخ انتشار : 1398/10/25|10:14
سرویس : استانها
قاسم آهنین‌جان شاعر پیشکسوت معتقد است: فردوسی جهان اندیشه، هنر و ادبیات را تسخیر کرده و بدین معناست که شاعران ما از مرزها فراتر رفتند و شعر ایرانی حرف اول و آخر را در جهان می‌زند.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، «قاسم آهنین‌جان» از شاعران پیشکسوت و به نام کشور و استان خوزستان است که در سال 1337 در اردبیل چشم به جهان گشود. وی در اهواز زندگی می‌کند.

در ابتدا به کار فیلمسازی روی آورد و فیلم «شیهه زخم» از آثار اوست، اما خیلی زود فیلمسازی را کنار گذاشت و به سرودن شعر پرداخت و اکنون بیش از سه دهه است که شعر می‌‌گوید.

از جمله آثار این شاعر می‌توان به «ذکر خواب‏ ‌های بلوط»، «شاعر مرگ خویش می‏‌‌داند»، «خون و اشراق بر ارغوان جوشن‌‏‌ها»، «بخت تاریک در آفاق بنفشه و پروانه»، «گلی برای غریبان تا همیشه»، «لمعات خون»، «کودکی‌‏‌ها در شب سقاخانه» و ... اشاره کرد.

گفت‌وگویی با او را در ادامه می‌خوانیم:

نظر خود را در خصوص شعر در جهان و ایران بگوید؟

شعر یکی از اساسی‌ترین هنرهای جهان و ایران و اصلی‌ترین هنر به لحاظ قدمت، کمیت مخاطب و تاثیرگذاری شعر است. وقتی می‌خواهند به یک نمایشنامه‌نویس اعتباری بیشتر بدهند، می‌گویند این نمایشنامه‌نویس شاعر بوده مانند شکسپیر که این موضوع نشان دهنده آن است که هنرمندی اگر در رشته‌های دیگر هم تخصص داشته باشد اما تمایل دارد به شاعری منصوب شود.

بزرگترین مشاهیر ایران در علم، فلسفه و فقاهت وقتی به درجه اعلایی می‌رسند با آغاز کار اصلی خود، شروع به شعر گفتن هم می‌کنند مانند ملاصدرا، حاج ملاهادی سبزواری، علامه طباطبایی، امام خمینی (ره) و ... که این نشان‌دهنده این است که شعر یک دغدغه اساسی برای کسانی است که تخصص‌های دیگری را هم دارند.

اما از آنجایی که‌ شعر در واقع عالم یا جهانی از معنویت است همه به آن نیاز دارند، یکی نیاز به مخاطب شعر بودن را دارد و دیگری نیاز به اینکه گوینده و شنونده شعر باشد، پس به این نتیجه می‌رسیم که شعر ملی‌ترین، انسانی‌ترین و کهن‌ترین هنر ما ایرانیان به صرف بالندگی و جواب‌هایی است که شعر سعی می‌کند به چراهای اساسی انسان پاسخ بدهد.

شعر ایران در جهان چه جایگاهی دارد؟

ایران اولین جایگاه را در شعر جهان دارد، این صحبت را بر اساس واقعیت گفتم و از سر تعصب یا اغراق نیست. شیراز به عنوان دومین پایتخت شعر جهان توسط یونسکو انتخاب شده، ولی من این مورد را قبول ندارم و اگر قرار است پایتخت مشخص کنند شیراز اولین پایتخت شعر جهان است، به گواهی اینکه بزرگترین اندیشمندان و شاعران جهان ابراز ارادت به آستان شعر حافظ، سعدی و فردوسی می‌کنند؛ نمونه آن «گوته» است که خود بزرگترین شاعر آلمان و اروپا است، ولی آنقدر عاشق شعر حافظ است که کتابی به نام «دیوان شرقی» به نگارش درآورده که تمام شعرها را تحت تاثیر غزلیات حافظ سروده و آن را تقدیم به حافظ می‌کند؛ فیلسوف غرب نیچه نیز یکی از ستایشگران شعر حافظ است و هر کدام از این افراد که نام برده شد پایه و اساس یک فرهنگ در جهان هستند و به شعر جهان ابراز ارادت کرده اند.

فردوسی جهان اندیشه، هنر و ادبیات را تسخیر کرده و بدین معناست که شاعران ما از مرزها فراتر رفتند و شعر ایرانی حرف اول و آخر را در جهان می‌زند؛ آسمان شعر ایران از قدیم تا معاصر بسیار پرستاره است و نه تنها در هیچ کدام از قرن‌ها تهی از شاعر نبوده، بلکه شاعرانی درجه یک داشته ایم. در دوران بعد از مشروطه دوران ترانه با حضور عارف قزوینی و شیدا اصفهانی به شکل رسمی با مضمون‌های عاشقانه آغاز می‌شود.

نطر شما در خصوص شعر نیمایی چیست؟

نیما در واقع انقلابی عظیم در شعر ایران ایجاد کرد و این انقلاب هدفش نفی و رد کردن شعر قدیم نیست، بلکه یک پیشنهاداتی برای دگرگون سرودن است. با به وجود آمدن شعر نیمایی تا امروز دو شیوه شعر را داریم که یکی شعر نو که بنیان‌گذار آن نیما یوشیج است و دومی به روش حافظ و قدیم است. ما در جایی زندگی می‌کنیم که شعرمان متنوع از لحاظ شکل و قالب است و اشعار ما در هر زمینه و موضوعی همچون شعر عاشقانه، اجتماعی، آیینی و ... است.

در خصوص شعر دفاع مقدس و شعر خوزستان بیشتر توضیح دهید؟

از جنگ تحمیلی و از دل دفاع مقدس شعرهایی بیرون می آید که در مورد آن کارهای بسیاری شده، ولی هرگز نمی‌توانیم ادعا کنیم کار را انجام و به اتمام رسانده ایم. تا روزی که زنده هستیم در باب جانفشانی و وطن‌پرستی و دفاع ارزش‌های انسانی باید شعر بگوییم. شعر خوزستان جدا از ایران نیست و من معتقد هستم شعر خوزستان حداقل در ۵۰ سال اخیر یکی از موثرترین شعرها در ایران بوده است. خوزستان در زمینه آثار کلاسیک نسبت به خراسان و مانند قدیم زیاد فعال نیست؛ از سبک کلاسیک در میان شاعران خوزستانی قدیم می‌توان از دعبل خزاعی نام برد، اما امروز به نظر من شاعران کلاسیک نداریم اما در زمینه شعر نو و مدرن خوزستان برترین در ایران است.

شعری از قاسم آهنین جان:

و آخر ندانستم
انسان در ستایشِ سنگ سکوت کرده
یا سنگ در ستایشِ انسان
که با فرودِ تازیانه بر شقیقه
هردو مُرده بودند
اینسان
آسان
سنگ و انسان

انتهای پیام/

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال