شنبه 14 تیر 1399

آوردن مفاهیم اقتصادی در داستان‌ها باید هنرمندانه باشد/ کارآفرین و ارزش‌آفرین باشید

هنر و اقتصاد با محوریت ادبیات کودک و نوجوان
    -     کد خبر: 10204
    -     تاريخ انتشار : 1398/10/7|17:06
سرویس : استانها
مهدی طغیانی عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: در اقتصاد ایران در سیستم تعلیم و تربیت و در خانواده و آموزش‌ و پرورش ما افراد را کارمند تربیت می‌کنیم نه کارآفرین و ارزش‌آفرین.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، نخستین جلسه از جلسات «هنر و اقتصاد با محوریت ادبیات کودک و نوجوان» با حضور دکتر مهدی طغیانی در خانه هنرمندان اصفهان برگزار شد.

خالقی‌پور معاون فرهنگی حوزه هنری اصفهان بیان کرد: دکتر مهدی طغیانی عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان است که در طی چندین جلسه برای نویسندگان حوزه ادبیات کودک و نوجوان، اصول و مباحث اقتصادی را بیان می‌کند تا بهتر بتوانند قصه‌هایی با موضوعات اقتصادی بنویسند.

وی گفت: در نخستین جلسه از این مجموعه جلسات که پنج‌شنبه هفته گذشته در خانه هنرمندان اصفهان برگزار شد، دکتر طغیانی به بررسی فرهنگ اقتصادی و اقتصاد توسعه، آسیب‌های اقتصاد غیر مولد و لوازم پیشرفت اقتصادی در دانش اقتصادی پرداخت.

خالقی‌پور تصریح کرد: در این نشست ضمن معرفی کتاب‌های داستان «تصمیم‌های جانی»، داستان «فنجانی برای هرکس»، داستان «فکر تازه» دکتر طغیانی به این نکته پرداخت که راه اصلاح فرهنگ اقتصادی، در سطح نازل یعنی خانواده و در سطح کلان، یعنی اجتماع، «تعلیم و تربیت» (education) است. تعلیم و تربیت اقتصادی یعنی مجموعه‌ای از شناخت‌ها، انگیزه‌ها و رفتارها در حوزه انتخاب‌های اقتصادی.

وی ادامه داد: در کتاب «تصمیم‌های جانی»، به کودکان موضوع انتخاب و تصمیم‌گیری اقتصادی آموزش داده می‌شود. همچنین کودک، با موضوعاتی مانند مدیریت زمان، مشورت با والدین و تحلیل موقعیت‌ها آشنا می‌شود و روش بررسی هزینه‌ها و منافع را می‌آموزد و ذهن کودک به سمت یافتن الگوریتم‌های صحیح در خصوص هزینه‌های فرصت و هزینه‌های آشکار می رود.

خالقی‌پور اظهار داشت: داستان «فنجانی برای هرکس»، داستان یک بچه پنگوئن هست که شغل پدرش، ساخت فنجان‌های سفالی‌ست. مردم شهر دیگر از او فنجان نمی‌خرند و بچه پنگوئن با تغییری در ظاهر فنجان‌ها، مشتری‌های بسیاری را به سمت پدرش می‌کشاند.

وی تاکید کرد: در کتاب‌های «فنجانی برای هرکس و فکر تازه»، به مفاهیم کارآفرینی پرداخته می‌شود و هدفش دعوت به کسب و کار در اقتصاد از طریق اشتغال دانش‌بنیان است. همچنین به موضوعات رکود، بازاریابی، نیازبازار، تبلیغات و... پرداخته شده است.

در پایان معاون فرهنگی حوزه هنری استان اصفهان هدف از برگزاری این سلسله جلسات را تعلیم و تربیت اقتصادی مخاطبان در قالب ادبیات عنوان کرد تا بدین طریق، مولفه‌ها و گرایش‌های صحیح اقتصادی به مخاطبان عرضه شود.

آوردن مفاهیم اقتصادی در داستان‌ها باید هنرمندانه باشد

دکتر مهدی طغیانی عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان در جلسه «هنر و اقتصاد با محوریت ادبیات کودک و نوجوان» که برای آموزش مباحث اقتصادی به داستان‌نویسان برگزار شد گفت:  سوال مهم این است اگر بخواهیم جامعه را در حوزه‌های اقتصادی پیش ببریم چه باید بکنیم؟ نظرات اقتصادی از قدیم دولت‌گرا بوده است، اما این نظریه‌ها با شکست روبه‌رو شد، اگر بخواهیم در زمینه توسعه اقتصادی کاری انجام دهیم مردم باید همراه و همدل باشند، رفاه اقتصادی مردم تابع تولید است، هرچه تولید بیشتر شود در یک اقتصاد سالم به سر می‌بریم.

وی افزود: رفاه اقتصادی جامعه تابع تولید است، مثلا اگر تولید کتاب با کیفیت شما دو برابر شود درآمد شما هم افزایش می‌یابد، چرا در زمینه‌های کشاورزی و غیره تولید ما دو برابر نمی‌شود؟ چون از جهت فرهنگی و ساختار اقتصادی که با یکدیگر مرتبط هستند مردم ارتباطی نمی‌بینند و به اینکه این رفاه اقتصادی حاصل تولید است باور ندارند.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: در اقتصاد ایران سرمایه‌گذاری‌های غیر مولد بسیار جریان دارد، برای مثال خرید خانه یا ماشین و دلار برای گران‌تر شدن و فروختن، که اینها انتقال مالکیتی است و چیزی به داشته‌های تولیدی ما اضافه نمی‌کند.

وی ادامه داد: متاسفانه از جهت فرهنگی ولو ساختارهای اقتصادی ما آمادگی لازم رابطه میان فعالیت اقتصادی و رفاه بیشتر را به خوبی به مردم منتقل نکردیم، اینها رابطه دو طرفه میان رفتارهای مردم و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی است در کشورهایی مثل آلمان و ژاپن که پس از جنگ جهانی به خوبی پیشرفت کردند این رابطه دو طرفه وجود داشت.

این صاحب نظر اقتصادی تصریح کرد: مبحث مورد نظر ما این است که چطور پیشرفت اقتصادی کشور را از نظر یک فعال فرهنگی تامین کنیم، به زبان ساده فرهنگ اقتصادی، فهم مسائل اقتصادی در نگاه اجتماعی و خانواده دانشی است که می‌خواهیم منتقل کنیم.

طغیانی افزود: ما دو سطح اقتصادی در خانواده داریم که یکی مسائل دخل و خرج است در سطح خرد و دیگری در سطح کلان این است که آیا خانواده‌ها فرهنگ و شناخت و باور اقتصادی خوبی دارند؟  اجمالا پاسخ این است که این شناخت مناسب نیست، راهکار اصلاح این فرهنگ در ادبیات علمی دنیا تربیت است. راهکار اصلاح هر فرهنگی تعلیم و تربیت است، جوامع سعی می‌کنند جامعه را تربیت کنند و در طول زمان مولفه‌های فرهنگی ناصحیح اصلاح می‌شود.

وی به تعریف تربیت اقتصادی پرداخت و گفت: تربیت اقتصادی مجموعه ای از شناخت‌ها، انگیزه‌ها و رفتارها در حوزه انتخاب‌های اقتصادی است، اینکه چه باید بکنیم، چه گرایش‌هایی داشته باشیم و نیازمند چه رفتاری هستیم لازمه اش شناخت است. ما باید از ظرفیت‌های موجودمان استفاده کنیم برای مثال از وقتمان، در حوزه تربیت اقتصادی از پایین به بالا هم می‌توان اتفاقات مهمی را رقم زد، کتاب تعلیم و تربیت اقتصادی در سال ۹۱ منتشر شده است که بُعد نظری دارد در بعد عملی برنامه‌های تربیت اقتصادی با انتخاب و تصمیم‌گیری شروع می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: افراد باید فرآیند انتخاب درست را بدانند، کتاب داستان مصور کودکانه با نام «تصمیم‌های جانی» به زبان کودکان انتخاب اقتصادی را یاد می‌دهد.

الگوریتم انتخاب کردن در اقتصاد این است که شما در هر انتخابی باید هزینه‌ها را با منافع مقایسه کنید، گاه ما در فهم هزینه‌ها دچار اشتباه می‌شویم. ما دو نوع هزینه داریم هزینه آشکار و هزینه فرصت، که هزینه فرصت هزینه گزینه‌هایی است که انتخاب نشده است.

وی تصریح کرد: برای داستان‌نویسی مباحث تئوری باید روان، ساده و جذاب بنویسیم و بار معنایی داشته باشد، در کتاب «فنجانی برای هر کس» مفاهیم پایه کارآفرینی بر مبنای نیاز بازار، تبلیغ و نوآوری به بچه‌ها یاد داده می‌شود، آوردن مفاهیم اقتصادی در داستان‌ها واقعا باید هنرمندانه باشد.

کارآفرین و ارزش‌آفرین باشید

مهدی طغیانی گفت: در اقتصاد ایران در سیستم تعلیم و تربیت و در خانواده و آموزش و پرورش ما افراد را کارمند تربیت می‌کنیم نه کارآفرین و ارزش‌آفرین. وقتی از تربیت اقتصادی صحبت می‌کنیم، می‌خواهیم مولفه‌های رفتاری صحیح و شناخت‌ها و گرایش‌های درست در حوزه اقتصاد به نحو هنرمندانه ای بیاید در قالب مناسب و به مخاطب عرضه شود در قالب کتاب، انیمیشن و بازی.

وی با اشاره به آثار موفق در حوزه اقتصاد افزود: اگر بخواهیم در حوزه اقتصاد آثار موفقی داشته باشیم غیر از اینکه یک تکنیک خوب داستان‌نویسی در حوزه کودک و نوجوان و بزرگسال باید داشته باشیم، باید بر فضای اقتصاد هم مسلط باشیم.

دکتر طغیانی تصریح کرد: مفهومی که می‌خواهیم ضمن اقتصاد مقاومتی به فرد منتقل کنیم، مفهومی است که خیلی باید روی آن کار کرد، در اقتصاد مقاومتی می‌خواهیم افراد را به کسب و کار تشویق کنیم، یک کسب و کار معیشتی، خدماتی و دانش‌بنیان در اقتصاد فرقی ندارد ولی اولویت با اقتصاد دانش‌بنیان است. اقتصاد مبتنی بر کشاورزی قرن ۱۸، مبتنی بر صنعت قرن ۱۹، خدماتی قرن ۲۰ است و اقتصاد دانش‌بنیان مال قرن ۲۱ است.

برای مثال تشویق افراد به قالی‌بافی خوب است، اما تشویق به طراحی قالی و نقشه کشیدن و صادر کردن به دیگر کشورها اولویت دارد، ما باید سمت و سوی درست به افراد بدهیم تا در فضای اقتصاد مقاومتی موثر باشد. در هر کار فرهنگی که انجام می‌دهیم باید بتوانیم مولفه‌های درست را بیان کنیم.

انتهای پیام

سایر تصاویر

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال