پنج شنبه 8 اسفند 1398

ناظمی قره‌باغ: تاریخ برای انسان-ربات در فضای مجازی فاقد معناست

ناظمی قره‌باغ
    -     کد خبر: 10187
    -     تاريخ انتشار : 1398/10/4|17:21
مدیر مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو در نشست «تحولات هنر در عصر فضای مجازی» گفت: در عصر فضای مجازی انسان-ربات ظهور کرده که تاریخ برای او فاقد معناست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، سیدمهدی ناظمی قره‌باغ مدیر مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو در این نشست پیرامون فضای مجازی و عصر سوم تفکر هنری، اظهار کرد: دوره تاریخی متمایز مورد توجه است و روحی که در ادوار تاریخی بر هنر حاکم است قابل بررسی است و در نگاهی که به تحولات تفکر هنری خواهیم داشت نگاه به ادوار قابل ملاحظه است‌.

وی تفکر هنری را دارای سه عصر دانست و افزود: عصر ماقبل ظهور متافیزیک در یونان، عصر نخست است و در آن هنر به معنای استعاره است و با ظهور استعاره به یک فضا که در نظمی جدید متولد شده دعوت می‌شویم و منظور آرایه‌های ادبی نیست، به واقع تفکر هنری در عصر اول انسان شکل استعاری دارد.

مدیر مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو خاطرنشان کرد: در عصر نخست تفکر هنری با امری شعرگونه مواجه هستیم و پس از آن انحاء هنر، شاهد اقسام و انواع هنرها بودیم و در شکل بنیادین در عصر نخست تاریخ هنر متحول شد، البته هر استعاره‌ای اتفاق تاریخی نخواهد بود و همواره در یونان مثال‌هایی از خدایان و قدسیان برای ظهور استعاره مورد توجه عصر اول تفکر هنری بود و سمعی فکر کردن در اولویت تفکر بصری بود.

ناظمی قره‌باغ اظهار کرد: عصر دوم تفکر هنری بصری شدن تفکر تقویت شد و امور استعاری معنابخش به امور متعارف و عادی زندگی نزدیک شد و به موازات این اتفاق فلسفه بروز و ظهور می‌یابد و پس از آن افلاطون استعاره را از بیان حقیقت معاف می‌داند و از این رو شعر که محتوای استعاری دارد قادر به بیان حقیقت نیست و در عصر دوم تفکر هنری شعر از جریان اصلی خارج شده و به انزوا می‌رود.

وی در بخشی از سخنانش به تفکیک فرم و محتوای اثر هنری اشاره و عنوان کرد: در عصر دوم تفکر هنری این اتفاق رخ داد و روح سخن افلاطون در این باب موجب منسوخ شدن هنر شد و هنر در معاونت فلسفه روند خود را ادامه داد و در سه گونه هلنی، مسیحی و اسلامی همچنین گونه‌ای پس از قرن نوزدهم که بصری بودن تفکر هنری به اوج و بلوغ می‌رسد.

مدیر مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو در ادامه مباحث رویکرد بصری تفکر هنری، بیان کرد: در دوره سوم و قبل از ظهور تکنولوژی و رسانه بصری بودن وجه غالب است و با همین ویژگی رسانه ظهور می‌کند، از جمله پیدایش سینما که انسان جدید به دنبال بصری کردن امور نیست، چراکه آنقدر بصری بودن در اولویت بوده که محلی از پرسش را باقی نمی‌گذارد چرا انطباق با حقیقت معنا ندارد و در واقع عصر سوم عصر هنر بازنمایی نیست و عصر هنر وانموده است و در تمام ادوار قبلی هنر سراسر راز بوده است و این دوره چنین نیست.

ناظمی قره‌باغ تصریح کرد: در عصر فضای مجازی امکان رازآلود بودن هنر وجود ندارد و اساسا رازی وجود ندارد و سینما تنها وجه هنری باقی مانده از عصر سوم است و در این تبدیل شدن انسان‌ها به وانموده‌ها می‌توان فقدان امکان و به فعلیت رسیدن همه چیز را می‌توان به عنوان وجهی قالب دانست و هر معنایی پیش از بلوغ به انتهای خود رسیده و تمام می‌شود و انسان وانموده عصر به مشترک لفظی رسیده و تمامی ادبیات و تاریخ برای او نامفهوم و معدوم است و انسان-ربات است و فاقد استعلاست و تنها می‌تواند برای گروهی از متفکران امکان تخاطر از عصر تفکر هنری اول و دوم را نسبت به عصر سوم داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال